29.09.2025
Program filmów na Ekranie Fundacji: Sprzężenia
Rusza kolejna odsłona Ekranu Fundacji kuratorowana przez Weronikę Zalewską. Po Zimowaniu, Roztopach i Odbiciach, kończymy Sprzężeniami.
Cykl Sprzężenia jest refleksją na temat relacji. Co się wydarza, gdy elementy oddziałują na siebie nawzajem? Czy sprzężenia przełamują prosty podział na materię ożywioną i nieożywioną? Podczas trzech projekcji zagłębiamy się w prace wideo, które przy pomocy dokumentu i fikcji próbują uchwycić procesy: fizyczne, chemiczne, społeczne i ekologiczne.
Program cyklu Sprzężenia
1–21 października, TEYAS, Mila Nowacka
22 października – 11 listopada, HH, Anna Niesterowicz, z kolekcji Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki
12 listopada – 3 grudnia, Z ziemią w buzi, Ewelina Rosińska
Kadr z animacji TEYAS Mili Nowackiej. Dzięki uprzejmości artystki.
Sprzężenia rozpocznie cyfrowa animacja TEYAS autorstwa Mili Nowackiej stworzona wraz z wokalistką i kompozytorką Antoniną Nowacką oraz niemieckim producentem elektroniki Christophem de Babalonem. Jak piszą autorzy pracy „wszystkie wydarzenia oscylują między prawdą a symulacją”. Wideo opowiada historię procesów zachodzących w wyobrażonym środowisku TEYAS, które jest niedostrzegalne dla ludzkich zmysłów. Swoją animacją Mila Nowacka kieruje uwagę na procesy tak szybkie i ulotne, że żadna maszyna czy urządzenie nie są w stanie ich zarejestrować – za pewnym wyjątkiem.
Następnie zobaczymy dokamerowy performans HH autorstwa Anny Niesterowicz, z kolekcji Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki. Praca z 2003 roku w humorystyczny sposób ukazuje alfabet hip-hopu wraz z jego specyficznymi gestami i mimiką. Artystka przypisuje poszczególnym ruchom litery alfabetu, by przy ich pomocy budować słowa i zdania. Tym specyficznym kodem, dziewczyny warszawskiej sceny hiphopowej, opowiadają o swojej codzienności, marzeniach, mieście i muzyce. Niesterowicz podkreśla, że gesty subkultur to także forma języka.
Cykl zamknie film Z ziemią w buzi autorstwa Eweliny Rosińskiej. Opowieść nakręcona na analogowej taśmie 16mm jest podróżą przez sytuacje i krajobrazy w Polsce, Niemczech, Portugalii, Grecji i Brazylii, które wspólnie tworzą wielowątkową mapę tożsamości artystki. Obrazy, niczym wspomnienia pod powieką, sklejają ze sobą ciągi skojarzeń związanych z wiarą, patriotyzmem, anarchizmem, przyrodą oraz doświadczaniem wyjazdu i powrotu.
Mila Nowacka
Artystka multimedialna i absolwentka historii sztuki. W swojej twórczości bada relacje między ciałem, percepcją i otoczeniem, często wykorzystując rysunek, instalacje i wideo. Interesują ją zjawiska sprzężenia zwrotnego, błędy i doświadczenia sensoryczne jako narzędzia badawcze i twórcze. Obecnie pracuje nad serią rysunków, które wizualizują jej ciało od wewnątrz, badając doznania związane z poszczególnymi narządami wewnętrznymi. W latach 2016–2024 z Antoniną Nowacką współtworzyła duetu audiowizualny WIDT.
Anna Niesterowicz
Artystka wizualna tworząca wideo, instalacje, obiekty i kolaże. Jest absolwentką warszawskiej ASP, gdzie uczęszczała do pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. W swoich pracach wykorzystuje często różnego rodzaju materiały archiwalne oraz wykorzystuje gry językowe, interesuje się powstawaniem nowych kodów i systemów znaczeniowych. Porusza także zagadnienia relacji teraźniejszość – historia czy ksenofobii. Tworzy szkicowe rysunki-zapiski oraz haftuje makatki, czerpiąc z miejskich i lingwistycznych inspiracji.
Ewelina Rosińska
Reżyserka filmów eksperymentalnych. Jest absolwentką Niemieckiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej w Berlinie (dffb), gdzie uczestniczyła w warsztatach Bolex prowadzonych przez reżyserkę Ute Aurand. Jej pierwszy film eksperymentalny „Earth in the Mouth” (2020) był pokazywany na festiwalu filmowym Punto de Vista w Pampelunie (Hiszpania) oraz na festiwalu Courtisane w Gandawie (Belgia). Jej film „Ashes by Name is Man” zdobył nagrodę BEST EXiS AWARD 2023 na festiwalu EXiS w Seulu. Jej najnowszy film „Unstable Rocks” miał swoją premierę na międzynarodowym festiwalu filmowym doc lisboa 2024, a obecnie jest nominowany do nagrody Doc Alliance Award.
Weronika Zalewska
Artystka, badaczka i poetka mieszkająca w Warszawie. Absolwentka Wydziału Sztuki Mediów na warszawskiej ASP oraz Autonomicznego Formowania na KASK w Gandawie. Interesuje się różnorodnymi formami sprawczości, komunikacji i opowieści w dzisiejszym świecie, szczególnie w kontekście translokalnego dialogu i ruchów wyzwoleńczych. Interesują ją praktyki wspólnotowości oraz feministyczne akty uziemiania. Uprawia sztukę wideo na przecięciu dokumentu i fikcji spekulatywnej. Jej prace były pokazywane m.in. w MSN Warszawa, Galerii Arsenał w Białymstoku, BWA Wrocław czy na Biennale Performansu w Wilnie. Związana z Biurem Usług Postartystycznych.
O pierwszej odsłonie programu Zimowanie przeczytasz tu, o Roztopach tu, a o Odbiciach tu.
Ekran znajduje się na 1 piętrze w budynku Plac Unii przy ul. Puławskiej 2 w Warszawie. Dostępny jest w godzinach otwarcia budynku.