Wydarzenia

Program filmów na Ekranie Fundacji: Sprzężenia

Rusza kolejna odsłona Ekranu Fundacji kuratorowana przez Weronikę Zalewską. Po Zimowaniu, RoztopachOdbiciach, kończymy Sprzężeniami.

Cykl Sprzężenia jest refleksją na temat relacji. Co się wydarza, gdy elementy oddziałują na siebie nawzajem? Czy sprzężenia przełamują prosty podział na materię ożywioną i nieożywioną? Podczas trzech projekcji zagłębiamy się w prace wideo, które przy pomocy dokumentu i fikcji próbują uchwycić procesy: fizyczne, chemiczne, społeczne i ekologiczne.

 

Program cyklu Sprzężenia

1–21 października, TEYAS, Mila Nowacka

22 października – 11 listopada, HH, Anna Niesterowicz, z kolekcji Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki

12 listopada – 3 grudnia, Z ziemią w buzi, Ewelina Rosińska

 

ingart.plKadr z animacji TEYAS Mili Nowackiej. Dzięki uprzejmości artystki.

 

Sprzężenia rozpocznie cyfrowa animacja TEYAS autorstwa Mili Nowackiej stworzona wraz z wokalistką i kompozytorką Antoniną Nowacką oraz niemieckim producentem elektroniki Christophem de Babalonem. Jak piszą autorzy pracy „wszystkie wydarzenia oscylują między prawdą a symulacją”. Wideo opowiada historię procesów zachodzących w wyobrażonym środowisku TEYAS, które jest niedostrzegalne dla ludzkich zmysłów. Swoją animacją Mila Nowacka kieruje uwagę na procesy tak szybkie i ulotne, że żadna maszyna czy urządzenie nie są w stanie ich zarejestrować – za pewnym wyjątkiem.

 

Następnie zobaczymy dokamerowy performans HH autorstwa Anny Niesterowicz, z kolekcji Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki. Praca z 2003 roku w humorystyczny sposób ukazuje alfabet hip-hopu wraz z jego specyficznymi gestami i mimiką. Artystka przypisuje poszczególnym ruchom litery alfabetu, by przy ich pomocy budować słowa i zdania. Tym specyficznym kodem, dziewczyny warszawskiej sceny hiphopowej, opowiadają o swojej codzienności, marzeniach, mieście i muzyce. Niesterowicz podkreśla, że gesty subkultur to także forma języka.

 

Cykl zamknie film Z ziemią w buzi autorstwa Eweliny Rosińskiej. Opowieść nakręcona na analogowej taśmie 16mm jest podróżą przez sytuacje i krajobrazy w Polsce, Niemczech, Portugalii, Grecji i Brazylii, które wspólnie tworzą wielowątkową mapę tożsamości artystki. Obrazy, niczym wspomnienia pod powieką, sklejają ze sobą ciągi skojarzeń związanych z wiarą, patriotyzmem, anarchizmem, przyrodą oraz doświadczaniem wyjazdu i powrotu. 

 

Mila Nowacka

Artystka multimedialna i absolwentka historii sztuki. W swojej twórczości bada relacje między ciałem, percepcją i otoczeniem, często wykorzystując rysunek, instalacje i wideo. Interesują ją zjawiska sprzężenia zwrotnego, błędy i doświadczenia sensoryczne jako narzędzia badawcze i twórcze. Obecnie pracuje nad serią rysunków, które wizualizują jej ciało od wewnątrz, badając doznania związane z poszczególnymi narządami wewnętrznymi. W latach 2016–2024 z Antoniną Nowacką współtworzyła duetu audiowizualny WIDT.

 

Anna Niesterowicz

Artystka wizualna tworząca wideo, instalacje, obiekty i kolaże. Jest absolwentką warszawskiej ASP, gdzie uczęszczała do pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. W swoich pracach wykorzystuje często różnego rodzaju materiały archiwalne oraz wykorzystuje gry językowe, interesuje się powstawaniem nowych kodów i systemów znaczeniowych. Porusza także zagadnienia relacji teraźniejszość – historia czy ksenofobii. Tworzy szkicowe rysunki-zapiski oraz haftuje makatki, czerpiąc z miejskich i lingwistycznych inspiracji.

 

Ewelina Rosińska

Reżyserka filmów eksperymentalnych. Jest absolwentką Niemieckiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej w Berlinie (dffb), gdzie uczestniczyła w warsztatach Bolex prowadzonych przez reżyserkę Ute Aurand. Jej pierwszy film eksperymentalny „Earth in the Mouth” (2020) był pokazywany na festiwalu filmowym Punto de Vista w Pampelunie (Hiszpania) oraz na festiwalu Courtisane w Gandawie (Belgia). Jej film „Ashes by Name is Man” zdobył nagrodę BEST EXiS AWARD 2023 na festiwalu EXiS w Seulu. Jej najnowszy film „Unstable Rocks” miał swoją premierę na międzynarodowym festiwalu filmowym doc lisboa 2024, a obecnie jest nominowany do nagrody Doc Alliance Award.

 

Weronika Zalewska

Artystka, badaczka i poetka mieszkająca w Warszawie. Absolwentka Wydziału Sztuki Mediów na warszawskiej ASP oraz Autonomicznego Formowania na KASK w Gandawie. Interesuje się różnorodnymi formami sprawczości, komunikacji i opowieści w dzisiejszym świecie, szczególnie w kontekście translokalnego dialogu i ruchów wyzwoleńczych. Interesują ją praktyki wspólnotowości oraz feministyczne akty uziemiania. Uprawia sztukę wideo na przecięciu dokumentu i fikcji spekulatywnej. Jej prace były pokazywane m.in. w MSN Warszawa, Galerii Arsenał w Białymstoku, BWA Wrocław czy na Biennale Performansu w Wilnie. Związana z Biurem Usług Postartystycznych. 

 

 

O pierwszej odsłonie programu Zimowanie przeczytasz tu, o Roztopach tu, a o Odbiciach tu

 

Ekran znajduje się na 1 piętrze w budynku Plac Unii przy ul. Puławskiej 2 w Warszawie. Dostępny jest w godzinach otwarcia budynku.