Wydarzenia

Program filmów na Ekranie Fundacji: Roztopy

Rusza kolejna odsłona Ekranu. W tym roku zobaczycie selekcję prac wideo kuratorowaną przez Weronikę Zalewską

9 kwietnia rozpoczynamy drugą, wiosenną odsłonę programu wideo na Ekranie Fundacji. Roztopy to selekcja trzech prac wideo młodych artystek i artystów oraz wideo wypożyczone z kolekcji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. Prezentacji towarzyszy tekst kuratorski w formie poetyckiego eseju.  

 

Program cyklu Roztopy

9-29 kwietnia Nam woda łęgi zabrała, Olga Roszkowska

30 kwietnia – 20 maja Projektowanie i organizacja przestrzeni, Alicja Karska i Aleksandra Went, z kolekcji Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki

21 maja – 1 lipca The close river, Marta Hryniuk i Nick Thomas

 

ingart.plKadr z filmu Nam woda łęgi zabrała, Olga Roszkowska, 2024, dzięki uprzejmości artystki

Roztopy rozpoczniemy zanurzeniem się w mokry krajobraz rzeki Bug. Olga Roszkowska, członkini grupy Zakole, którą gościłyśmy podczas wykładów Artysty – Zawodowca, zaprezentuje wideo Nam woda łęgi zabrała. Film w poetycki sposób łączy w sobie ujęcia mikroskopowe, podwodne i krajobrazy bagna. Zrealizowany został we współpracy badawczej i scenariuszowej z Magdaleną Siemaszko.

 

Drugą w cyklu będzie praca Alicji Karska i Aleksandry Went z 2002, z kolekcji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. W Projektowaniu i organizacji przestrzeni, cztery performerki przebrane w stroje pokojówek, krzątają się w scenerii niedokończonego hotelu. W tle “wiosennych” porządków robotnicy demontują konstrukcję budynku.

 

Cykl zamknie The Close River Marty Hryniuk i Nicka Thomasa. Film ma formę dokumentu obserwacyjnego, nakręconego na kolorowej taśmie 16mm. Artyści wyruszają z polsko-ukraińskiej granicy, by odbywać wędrowną podróż wzdłuż rzeki Dniestr, docierając ostatecznie do ukraińskich Karpat. Tytuł pracy wywodzi się z możliwego pochodzenia słowa „Dniestr” od „bliskiej rzeki” w języku sarmackim.

 

Olga Roszkowska

Ekspertka w dziedzinie sztuki i edukacji zorientowanej na klimat, artystką i badaczką. W swojej interdyscyplinarnej praktyce obserwuje opór, adaptację i regenerację społeczności międzygatunkowych, podejmując zagadnienia związane z obszarami eksploatacji i kolonizacji przyrody. Roszkowska jest członkinią grupy ZAKOLE, kolektywu Krzak i jedną z redaktorek magazynu Krzak Papier.

 

Alicja Karska i Aleksandra Went

Alicja Karska – ur. w 1978 roku w Malborku, Aleksandra Went – ur. w 1976 roku w Gdańsku, mieszkają i pracują w Gdańsku. Fotografki, autorki instalacji i wideo, współpracują od 2002 roku. Obie studiowały w gdańskiej ASP w latach 1998-2003. Karska uzyskała dyplom w pracowni prof. Zdzisława Pidka, Went – w pracowni prof. Sławoja Ostrowskiego. W ich projektach przewija się refleksja nad przestrzenią miejską, nad jej przemijaniem, nad utopijnością urbanistycznych założeń, nad zapomnianymi miejscami „bez znaczenia”. Poruszają problemy znajdujące się na marginesie zagadnień architektonicznych, te najczęściej wypierane przez społeczną świadomość.

 

Marta Hryniuk

Urodzona w 1991 w Warszawie. Artystka, reżyserka i aktywistka obecnie mieszkająca i pracująca w Rotterdamie, Niderlandach. Studiowała na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, Accademia di Belle Arti w Neapolu, Akademii Sztuki w Szczecinie oraz w Instytucie Piet Zwart w Rotterdamie. Swoją praktykę opiera na poetyckim sposobie tworzenia filmów, gromadzeniu kobiecych genealogii, z troską kultywowanych w zaplątanej rzeczywistości rozproszonych mieszkanek Europy Wschodniej. Jest częścią WET – kooperatywy zajmującej się produkcją i dystrybucją filmów artystycznych i wideo oraz członkinią Filmwerkplaats, artist-run laboratorium w Rotterdamie, prowadzonego przez artystów i artystki pracujących na taśmie analogowej.

 

Weronika Zalewska

Artystka, badaczka i poetka mieszkająca w Warszawie. Absolwentka Wydziału Sztuki Mediów na warszawskiej ASP oraz Autonomicznego Formowania na KASK w Gandawie. Interesuje się różnorodnymi formami sprawczości, komunikacji i opowieści w dzisiejszym świecie, szczególnie w kontekście translokalnego dialogu i ruchów wyzwoleńczych. Interesują ją praktyki wspólnotowości oraz feministyczne akty uziemiania. Uprawia sztukę wideo na przecięciu dokumentu i fikcji spekulatywnej. Jej prace były pokazywane m.in. w MSN Warszawa, Galerii Arsenał w Białymstoku, BWA Wrocław czy na Biennale Performansu w Wilnie. Związana z Biurem Usług Postartystycznych. 

 

O pierwszej odsłonie programu Zimowanie przeczytasz tu.