22.03.2023
Współtworzenie dzieła. Dokumenty
Joanna Rzepka
Treści towarzyszące wykładowi Kolektyw i współautorstwo Joanny Rzepki w ramach 7. edycji A-Z.
Drogie Osoby,
oczywiście zrobicie jak chcecie, albo najlepiej jak możecie w danych okolicznościach. Z mojego doświadczenia (i wielu innych osób realizujących projekty współautorskie) wynika jednak, że przed podjęciem lub na początku współpracy warto usiąść „przy wspólnym stole” i określić jej ramy. Dobrze jest też od razu założyć, że warunki można, a nawet należy, modyfikować we wspólnym porozumieniu – w zależności od potrzeb pojawiających się w trakcie realizacji.
Poniżej proponuję Wam ramowe zasady, które przydają się na samym początku. Można je ustalić ustnie, ale lepiej sprawdza się ich utrwalenie w formie pisemnej notatki dostępnej dla wszystkich (rozesłanej przykładowo mailem) lub bardziej formalnej umowy, która ułatwi w przyszłości współpracę z instytucjami czy kolekcjami.
- Cel współpracy (np. obiekt materialny, proces).
- Opis finalnego dzieła.
- Ustalenie ram czasowych współpracy.
- Opis przebiegu współpracy.
- Spis osób współautorskich i ich zadań w procesie oraz określenie wkładu każdej z nich (np. opisowo lub procentowo).
- Ustalenie ról w procesie, sposobów komunikacji i organizacji czy modelu zarządzania projektem.
- Wyznaczenie osoby reprezentującej – na potrzeby realizacji formalnych zobowiązań wobec podmiotów trzecich (instytucji, festiwali, targów, kolekcji itp.).
- Wspólna analiza Umowy dot. stworzenia wspólnego dzieła, dostosowanie jej do potrzeb danego projektu i osób współautorskich oraz jej podpisanie.
- Bieżąca weryfikacja zasad Kontraktu i ich aktualizacja w razie potrzeby – w porozumieniu i za zgodą wszystkich osób współautorskich.
- Aktualizacja Umowy dot. stworzenia wspólnego dzieła w formie Aneksu.
Do pobrania
 Umowa udzielenia licencji dotyczącej wystawy
 Umowa udzielenia licencji dotyczącej wystawy
 Umowa dotycząca wspólnego stworzenia dzieła
 Umowa dotycząca wspólnego stworzenia dzieła
 Umowa dotycząca sprzedaży dzieła
 Umowa dotycząca sprzedaży dzieła