Kolekcja

Irena Kalicka

bez tytułu, z serii Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba (Nowe Ateny)

2016, wydruk lambda, papier fotograficzny, pcv, 37 x 54 cm

Oto stereotypowe krakowskie mieszkanko, wypełnione duszną atmosferą dulszczyzny, zastawione zwalistymi meblami i licznymi bibelotami. Wśród nich – zdjęcie z Fototeatrzyku (jednego z pierwszych cykli fotograficznych Kalickiej) na komódce. W mieszczańskim salonie popija kawę groteskowa para „staruszków”. To jedna z inscenizowanych przez Kalicką eklektycznych scenek, w których artystka ogrywa ponadczasową ludzką skłonność do folkloryzacji i demonizacji nieznanych lub nierozumianych zjawisk. Praca jest częścią serii fotografii zainspirowanych Nowymi Atenami księdza Benedykta Chmielowskiego – w zamiarze pierwszą polską encyklopedią powszechną, szybko uznaną za przejaw polskiego obskurantyzmu czasów saskich. Kalicka zwraca uwagę, że dzisiejsze tematy medialne oraz sposoby ich przedstawiania nierzadko są zbieżne z opisami Chmielowskiego, które już w momencie wydania Nowych Aten (1745) uznawano za przestarzałe w stosunku do ówczesnej oświeceniowej myśli europejskiej. Celem artystki nie jest jednak wyśmianie lub krytyka autora. Interesuje ją to, w jaki sposób jego przekaz, stereotypy i przekonania o świecie są dalej obecne we współczesnej mentalności, przekazie medialnym i narracji politycznej.

Irena Kalicka

ur. 1986, Kraków

Fotografka, autorka filmów i kolaży. Ukończyła wydział fotografii PWSFTViT w Łodzi. Kalicka często fotografuje improwizowane sytuacje lub inscenizowane, niemal teatralne działania. Tworzy fotograficzne tableaux vivants – ożywione przedstawienia kanonicznych motywów z historii sztuki – w których pozuje sama artystka razem z przyjaciółmi. W swoich pracach nawiązuje również do tekstów literackich i antropologicznych, pojawiają się w nich liczne symbole, autocytaty, i odniesienia mitologiczne, religijne czy popkulturowe. Chętnie miesza porządki i rejestry, nie stroniąc od kiczu czy estetyki zamierzonego błędu. Stylizowana forma służy jej do poruszania współczesnych tematów, związanych z tożsamością i jej stereotypowym postrzeganiem. Mieszka i pracuje w Krakowie.

ur. 1986, Kraków

Fotografka, autorka filmów i kolaży. Ukończyła wydział fotografii PWSFTViT w Łodzi. Kalicka często fotografuje improwizowane sytuacje lub inscenizowane, niemal teatralne działania. Tworzy fotograficzne tableaux vivants – ożywione przedstawienia kanonicznych motywów z historii sztuki – w których pozuje sama artystka razem z przyjaciółmi. W swoich pracach nawiązuje również do tekstów literackich i antropologicznych, pojawiają się w nich liczne symbole, autocytaty, i odniesienia mitologiczne, religijne czy popkulturowe. Chętnie miesza porządki i rejestry, nie stroniąc od kiczu czy estetyki zamierzonego błędu. Stylizowana forma służy jej do poruszania współczesnych tematów, związanych z tożsamością i jej stereotypowym postrzeganiem. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności