Katarzyna Przezwańska
Wczesna polskość
FSP ING 0169
Nie dalej jak kilkaset milionów lat temu Warszawę porastały rośliny przypominające palmy. Były znacznie lepsze niż ta, która stoi na rondzie de Gaulle’a, bo żywe. Nasza stolica znajdowała się bliżej równika i jeśli akurat nie zakrywało jej morze, to porastał ją las. Zamieszkiwały go różne stworzenia – nawet dinozaury. Krótko mówiąc, stolica Polski miała się lepiej, gdy nie było jeszcze Polski. Makieta stworzona przez Katarzynę Przezwańską przedstawia panoramę terenów dzisiejszej Warszawy sprzed 200 milionów lat. Na naszej szerokości geograficznej panował wówczas klimat subtropikalny. Piaszczysty i podmokły teren porastały drzewa szpilkowe, paprocie drzewiaste, sagowce, miłorzęby, benetyty, skrzypy i paprotki. Wśród nich przechadza się mały dinozaur komposognat, latają ważki, a na piasku widać ślady innych zwierząt.
Katarzyna Przezwańska
ur. 1984, Warszawa
Autorka rzeźb, obiektów, instalacji i interwencji architektonicznych, malarka. Absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W swojej twórczości nawiązuje do modernizmu, w sposób, w jaki nie był on dotąd postrzegany w polskiej sztuce. Jej prace odnoszą się do jego okresu heroicznego, wciąż wypełnionego optymizmem, nadzieją i jasnymi kolorami. To modernizm, wedle którego architektura ma być skierowana na człowieka, dostosowana do indywidualnych potrzeb użytkownika. Interwencje, wielokolorowe projekty przestrzenne i obiekty Przezwańskiej są próbą odzyskania i adaptacji niektórych idei z przeszłości dla współczesności. W ostatnich latach tworzy prace inspirowane naturą i nauką o Ziemi. W ramach Warsaw Gallery Weekend w 2017 roku otrzymała Nagrodę Fundacji Sztuki Polskiej ING. Mieszka i pracuje w Warszawie.
ur. 1984, Warszawa
Autorka rzeźb, obiektów, instalacji i interwencji architektonicznych, malarka. Absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W swojej twórczości nawiązuje do modernizmu, w sposób, w jaki nie był on dotąd postrzegany w polskiej sztuce. Jej prace odnoszą się do jego okresu heroicznego, wciąż wypełnionego optymizmem, nadzieją i jasnymi kolorami. To modernizm, wedle którego architektura ma być skierowana na człowieka, dostosowana do indywidualnych potrzeb użytkownika. Interwencje, wielokolorowe projekty przestrzenne i obiekty Przezwańskiej są próbą odzyskania i adaptacji niektórych idei z przeszłości dla współczesności. W ostatnich latach tworzy prace inspirowane naturą i nauką o Ziemi. W ramach Warsaw Gallery Weekend w 2017 roku otrzymała Nagrodę Fundacji Sztuki Polskiej ING. Mieszka i pracuje w Warszawie.