Wydarzenia

Nagroda Fundacji x Warsaw Gallery Weekend

Wraz z zbliżającym się Warsaw Gallery Weekend przypominamy laureatki i laureatów siedmiu poprzednich edycji Nagrody Fundacji. Specjalnie na tą okazję przearanżowaliśmy naszą przestrzeń, udostępniając wyróżnione prace dla zwiedzających.

ingart.pl

14. edycja Warsaw Gallery Weekend, zaplanowana na 26-29 września, to jedno z ważniejszych wydarzeń w polskim kalendarzu sztuki współczesnej, ale także istotny punkt odniesienia dla artystycznych trendów i dyskursów na poziomie międzynarodowym. Tegoroczna edycja, obejmuje aż 42 wystawy organizowane przez 35 polskich galerii oraz 3 zagraniczne.

 

Fundacja Sztuki Polskiej ING wspiera to przedsięwzięcie od 2017 roku przyznając Nagrodę Główną i Nagrodę Specjalną. Chcemy w ten sposób wyrazić uznanie dla polskich artystek i artystów, jak również wesprzeć galerie zrzeszone w ramach WGW, które budują pozycję polskiej sceny artystycznej na międzynarodowym rynku sztuki.

 

Podczas pierwszej edycji, Nagrodą Fundacji wyróżniliśmy Katarzynę Przezwańską, a w kolekcji znalazła się jej praca „Wczesna polskość”, która podczas WGW prezentowana była w galerii Dawid Radziszewski. Artystka w swojej twórczości często podejmuje kwestie fenomenów geologicznych i procesów zachodzących w świecie roślin. Jej wieloletnie fascynacje przyroda i historią Ziemi przeplatane analizami kontekstu narodowego oraz wizualnych form tożsamości przybrały formy dioramy. Artystka postanowiła w swoich poszukiwaniach cofnąć się o dwieście milionów lat, gdy ziemie polskie znajdowały się bliżej równika. Polskość w czasach jury reprezentuje roślinność tropikalna, a zamiast dumnego orła, małe dinozaury. Pracę można oglądać w witrynie oddziału ING na dworcu Warszawa Centralna. 

ingart.plKatarzyna Przezwańska, Wczesna polskość (fragment), 2017, diorama: tworzywa sztuczne, papier, 130 × 159 × 318 cm

W 2018 roku kolekcję Fundacji wzbogaciły dwie prace Agnieszki Brzeżańskiej, stworzone specjalnie na wystawę „Boginki” w BWA Warszawa. Pierwsza z nich to żakardowa tkanina zatytułowana „Flora”. Pośród wielobarwnych fal dostrzec można kobiecą sylwetkę w plątaninie motywów roślinnych. Sekretne siły, jakimi mogą być żywioły oraz energia witalna, to tematy, które artystka często porusza w swojej twórczości. Drugą pracą jest ceramiczna waza z powielonym wizerunkiem kobiecych piersi. Forma inspirowana jest motywami, które przewijają się w wielu kulturach: od łużyckiej po prekolumbijską. Tkaninę zobaczycie w naszej siedzibie w budynku Plac Unii w Warszawie, a ceramikę na indywidualnej wystawie artystki, jesienią w Muzeum Warszawy.

 

ingart.plAgniszka Brzeżańska, Flora (fragment), 2016, żakard, 138 × 195 cm

W kolejnym roku jury nagrodziło Mikołaja Sobczaka, który od wielu lat w swojej twórczości obnaża politykę konstruowania zbiorowej pamięci oraz tendencji do wymazywania wkładu i historii grup mniejszościowych z oficjalnej narracji. W pracy „The Smiths” włączonej do kolekcji Fundacji artysta igra z konwencją malarstwa historycznego. Wykorzystując kompozycję grafiki Artura Grottgera, zamienia anonimowych kowali w wizerunki osób ważnych dla ruchów wolnościowych i queer. Do kolekcji trafił również ceramiczny obiekt „Snails Riot I”, w którym artysta portretuje aktywistki ruchów wolnościowych i queer. Obraz prezentujemy w naszej siedzibie, a wazę w Galerii Podgląd, witrynie dostępnej 24h w budynku Plac Unii.

 

ingart.plMikołaj Sobczak, The Smiths (fragment), 2019, akryl na płótnie, 124,5 × 165 cm 

W 2020 roku wyróżnienie otrzymała Hanna Krzysztofiak, a do kolekcji dołączyły dwa obrazy „Burza” oraz „Napoleonka”. Zostały namalowane na indywidualną wystawę artystki „Napoleonka albo śmierć” w Polana Institute. O ile obraz „Napoleonka” jest odzworowaniem radosnego, triumfalnego nastróju, o tyle „Burza”, była rozliczeniem z doświadczeniem depresji oraz rozstania z partnerem. To także refleksa na temat światowych wydarzeń kształtujących poczucie lęku i zagrożenia – płótno powstawało w lutym 2020 roku, w przeddzień pandemii. Obraz zobaczycie w siedzibie Fundacji.

 

ingart.plHanna Krzysztofiak, Burza (fragment), 2020, akryl, płótno, 200 x 175 cm

W 2021 Nagroda Fundacji trafiła do dwóch artystek – Zuzanny Bartoszek za wystawę „Spacer z nożem” w galerii Stereo oraz Ali Savashevich za pracę „Poza. Pozycja. Sposób” pokazaną na wystawie „Inskrypcje tożsamości. Przynależność, różnica, gest” w galerii Biuro Wystaw. Nagrodzone zostały realizacje wykorzystujące różnorodne media – malarstwo, wideo oraz rzeźbę, ale także wychodzące z różnych postaw. Ekspresyjne płótna Bartoszek opowiadają o emocjach jednostki, jej lękach, poczuciu wyobcowania i często samotności. Artystka traktuje malarstwo jako formę introspekcji, daleką od poruszania kwestii światopoglądowych czy zakrawających o aktywizm. Z kolei Ala Savashevich sięga po uniwersalne symbole i przemienia je w polityczny komentarz traktujący o presji społecznej i mechanizmach kontroli, wykorzystywanych zarówno do dyscyplinowania jednostek uwikłanych w totalitarne systemy, jak i płeć. W wideo Savashevich wykorzystuje motyw kobiecego atrybutu – szpilek, które wykonane zostały w stali, a obcas w kształcie radzieckiej gwiazdy wbija się w stopę, przyprawiając o ból przy każdym stąpnięciu. Malarstwo Bartoszek zobaczycie w siedzibie Fundacji, a film Savasevich od 24 września wyświetlimy na Ekranie Fundacji w tym samym budynku.

 

ingart.plZuzanna Bartoszek, Ukośny spacer po Pendolino (fragment), 2021, olej, płótno, 120x100 cm

ingart.pl
Ala Savashevich, Poza. Pozycja. Sposób. (kadr), 2019, wideo, 0'57"


Kolejnym laureatem Nagrody Fundacji został Karol Radziszewski, wyróżniony za wystawę „Mity” w BWA Warszawa i jego krytyczne badania nad queerową historiografią, pamięcią oraz tożsamością narodową. Prace zaprezentowane na wystawie były rozwinięciem cyklu „Poczet”, w którego ramach portretował wybitne postaci polskiej kultury, a których nieheteronormatywność nie wybrzmiała nigdy w społecznym obiegu. Należał do nich Karol Szymankiewicz, któremu poświęcona została wystawa artysty w ramach Warsaw Gallery Weekend. Praca „Harnasie”, która weszła do kolekcji Fundacji, odnosi się do słynnego baletu kompozytora oraz sceny tańczących zbójników. Możecie ją oglądać w naszej siedzibie.

 

ingart.plKarol Radziszewski, Harnasie (fragment), 2022, akryl, płótno, 140 x 140 cm


W 2023 roku jury ponownie przyznało dwie Nagrody Główne
. Pierwsza z nich trafiła do Veroniki Hapchenko za wystawę „Interloper” w galerii Import/Export. Drugą otrzymali Marta Niedbał i Paweł Olszczyński za wystawę „Hold Me Closer” w HOS Gallery. Hapchenko na swoich płótnach przeplata współczesność z sowieckim dziedzictwem. Obraz „demeter, after Ivan Lytovchenko”, który trafił do kolekcji, należy do cyklu „Mozaiki” i inspirowany jest realizacjami powstałymi na kilka lat przed wybuchem reaktora w Czarnobylu, w dzisiaj już opuszczonej, Prypeci. Oryginalna mozaika zatytułowana „Stworzenie” ukazuję grecką boginię plonów Demeter. Hapchenko wchodzi w dialog z mozaikami, po tym jak wojska rosyjskie wkroczyły do Prypeci w 2022 roku. Jako druga nagroda, do kolekcji trafiła praca „Rozpuszczanie” Marty Niedbał i Pawła Olszczyńskiego – obiekt łączący tkaninę artystyczną, malarstwo i instalację. Praca była tworzona wspólnie przez dwójkę artystów, niwelując granice autorstwa i granice własnego ego, a z dialogu tworząc zupełnie nowa jakość. Pracę „Rozpuszczanie” zobaczycie w siedzibie Fundacji, obraz Hapchenko został wypożyczony na wystawę "The Colour of Energy" towarzyszącej targom viennaartcontemporary w Wiedniu.

 

ingart.plMarta Niedbał i Paweł Olszczyński, Rozpuszczanie (fragment), 2023, wełna, bawełna, jedwab na barwionej jucie, drewno, 182 x 210 cm 

ingart.plVeronika Hapchenko, demeter, after Ivan Lytovchenko (fragment), 2023, akryl, tusz, płótno, 160 x 335 cm

  • Siedziba Fundacji Sztuki Polskiej ING znajduje się na 1 piętrze w budynku Plac Unii przy ul. Puławskiej 2. Przestrzeń można odwiedzać od poniedziałku do piątku, w godzinach 9:00-17:00.
  • Ekran znajduje się na 1 piętrze w budynku Plac Unii. Jest dostępny publicznie w godzinach otwarcia budynku.
  • Galeria Podgląd mieści się w witrynie budynku Plac Unii, od strony ul. Waryńskiego. Jest dostępna 24h.
  • Witryna oddziału ING na dworcu Warszawa Centralna, od strony Emilii Plater (vis a vis PKIN) jest dostępna 24h.


Podczas WGW, poza Nagrodą Główną Fundacja przyznaje dodatkowo Nagrodę Specjalną
. To wyróżnienie w postaci nagrody finansowej za niekomercyjne działania i aktywności artystów i artystek czy nietradycyjne inicjatywy galeryjne.

Pierwsze wyróżnienie otrzymała artystka Diana Lelonek i jej instytut Center for Living Things, za propagowanie wiedzy o nowych formach pozaludzkich: roślinach, porostach, grzybach i owadach. Wszystkie eksponaty zgromadzone w kolekcji instytutu to przedmioty porzucone, towary zużyte i już niepotrzebne – pozostałości po ludzkiej nadprodukcji, które stały się naturalnym środowiskiem dla wielu żywych organizmów. http://dianalelonek.com/portfolio/center-for-the-living-things/

W 2018 roku Nagrodę Specjalną jury przyznało Dominice Olszowy, która przygotowała scenograficzną ramę do wystawy Gdybym był księżycem w galerii Raster. https://rastergallery.com/wystawy/gdybym-byl-ksiezycem/

Nagrodę Specjalną w 2019 roku otrzymała Galerii Szara z Katowic – instytucja, która nie boi się zmian – testując miejsca, formaty, lokale, zawsze pozostając wierna i artystom i odbiorcom – brzmiał werdykt jury.

W kolejnym roku za wkład w rozwój warszawskiej i polskiej sceny artystycznej, Nagroda Specjalna trafiła do Kamila Pierwszego, prowadzącego artist-run-space: Serce Człowieka. Jury doceniło ewolucję jego praktyki zacierającej granice między działaniami artystycznymi i kuratorskimi oraz stworzenie przestrzeni dla wielu interesujących debiutów. https://kamilpierwszy.pl/

W 2021 roku jury wyróżniło galerię Asymetria za przygotowanie wystawy „Pokaz zamknięty / Jerzy Lewczyński, Zdzisław Beksiński, Bronisław Schlabs z udziałem Zbigniewa Libery” jako przykład idealnej współpracy miedzy galerią, kuratorami, badaczami i artystą.

Nagroda Specjalna w 2022 roku została przyznana Karolinie Grzywnowicz, której wystawę prezentowała galeria Jednostka, za zaangażowanie artystki, konsekwentnie rozwijającej długofalowy projekt. Jej praca ukazywała zjawisko ingerencji w krajobraz, wykorzystywanej jako narzędzie władzy, służące opresji i przepisywaniu historii na nowo. Jury uznało praktykę artystki za wyróżniające się i znaczące narzędzie mikrooporu. https://jednostka.com/warsaw-gallery-weekend-2022-uziemienie/

W minionym roku Nagrodę Specjalną Fundacji otrzymał Turnus, niezależny kolektyw artystyczno-kuratorski założony przez Kamilę Falęcką i Marcelinę Gorczyńską. Turnus to eksperymentalna i odważna platforma wspólnoty poszukująca dialogu. To miejsce, które jest zarazem galerią, kawiarnią i kinem, i dzięki temu łączy różne grupy społeczne, a w swojej otwartej formule daje widzialność i demokratyczny dostęp do sceny artystycznej. https://www.facebook.com/turnusnawolskiej/ 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności