Kolekcja

Katarzyna Przezwańska

Wczesna polskość

2017, diorama: tworzywa sztuczne, papier, 130 × 159 × 318 cm

Zdjęcie 1 z 3

Nie dalej jak kilkaset milionów lat temu Warszawę porastały rośliny przypominające palmy. Były znacznie lepsze niż ta, która stoi na rondzie de Gaulle’a, bo żywe. Nasza stolica znajdowała się bliżej równika i jeśli akurat nie zakrywało jej morze, to porastał ją las. Zamieszkiwały go różne stworzenia – nawet dinozaury. Krótko mówiąc, stolica Polski miała się lepiej, gdy nie było jeszcze Polski. Makieta stworzona przez Katarzynę Przezwańską przedstawia panoramę terenów dzisiejszej Warszawy sprzed 200 milionów lat. Na naszej szerokości geograficznej panował wówczas klimat subtropikalny. Piaszczysty i podmokły teren porastały drzewa szpilkowe, paprocie drzewiaste, sagowce, miłorzęby, benetyty, skrzypy i paprotki. Wśród nich przechadza się mały dinozaur komposognat, latają ważki, a na piasku widać ślady innych zwierząt.

Katarzyna Przezwańska

ur. 1984, Warszawa

Autorka rzeźb, obiektów, instalacji i interwencji architektonicznych, malarka. Absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W swojej twórczości nawiązuje do modernizmu, w sposób, w jaki nie był on dotąd postrzegany w polskiej sztuce. Jej prace odnoszą się do jego okresu heroicznego, wciąż wypełnionego optymizmem, nadzieją i jasnymi kolorami. To modernizm, wedle którego architektura ma być skierowana na człowieka, dostosowana do indywidualnych potrzeb użytkownika. Interwencje, wielokolorowe projekty przestrzenne i obiekty Przezwańskiej są próbą odzyskania i adaptacji niektórych idei z przeszłości dla współczesności. W ostatnich latach tworzy prace inspirowane naturą i nauką o Ziemi. W ramach Warsaw Gallery Weekend w 2017 roku otrzymała Nagrodę Fundacji Sztuki Polskiej ING. Mieszka i pracuje w Warszawie.

ur. 1984, Warszawa

Autorka rzeźb, obiektów, instalacji i interwencji architektonicznych, malarka. Absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W swojej twórczości nawiązuje do modernizmu, w sposób, w jaki nie był on dotąd postrzegany w polskiej sztuce. Jej prace odnoszą się do jego okresu heroicznego, wciąż wypełnionego optymizmem, nadzieją i jasnymi kolorami. To modernizm, wedle którego architektura ma być skierowana na człowieka, dostosowana do indywidualnych potrzeb użytkownika. Interwencje, wielokolorowe projekty przestrzenne i obiekty Przezwańskiej są próbą odzyskania i adaptacji niektórych idei z przeszłości dla współczesności. W ostatnich latach tworzy prace inspirowane naturą i nauką o Ziemi. W ramach Warsaw Gallery Weekend w 2017 roku otrzymała Nagrodę Fundacji Sztuki Polskiej ING. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności