Janek Simon
bez tytułu
FSP ING 0153
Kolorowy relief Janka Simona wzorowany jest na ornamentalnych dywanach oraz tkaninach – podlaskich, afgańskich, kaukaskich i zachodnioafrykańskich. Powstał z elementów wykonanych na własnoręcznie skonstruowanych przez artystę drukarkach 3D. Cząstki te układają się we wzory, w które artysta wplótł motywy symbolizujące jego wcześniejsze prace oraz byłe dziewczyny. Używając języka sztuki, Simon opowiada o podróżach, życiu artystycznym i uczuciowym. Poszczególne elementy pracy, mimo niekiedy przypadkowego rozmieszczenia, tworzą harmonijną całość. Wiąże się to z przekonaniem artysty o istnieniu „nieporządku idealnego”, gdzie harmonia i ład wymagają nie tyle formatowania samych elementów, ile jedynie przebudowania ich układu.
W pracę z kolekcji, inspirowaną ornamentalnymi dywanami, jest wpleciony mój życiorys, poszczególne elementy symbolizują pewne istotne zdarzenia. W różnych kulturach dywany często są sposobem na zapisywanie historii, jakiejś opowieści. Każdy widoczny na nich element ma znaczenie. Nie pojawiają się tylko po to, żeby było ładnie. Można powiedzieć, że druk 3D przypomina tkanie, obiekt w przestrzeni powstaje z plastikowej nitki. Ciekawe jest i to, że pierwszy komputer tak naprawdę wyewoluował z maszyny tkackiej. Obraz na ekranie zapisuje się w postaci punktów, tak jak na dywanie.
Rozmowa z Jankiem Simonem w ramach projektu Rewersy. Spotkania przy pracy.
Janek Simon
ur. 1977, Kraków
Twórca instalacji, rzeźb, wideo, obiektów i akcji artystycznych, kurator. Studiował socjologię i psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prowadził spółdzielnię Goldex Poldex. W swoich pracach inspiruje się teoriami i modelami naukowymi, a także zmieniającą się wraz z przemianami cywilizacyjnymi specyfiką i użytecznością takich dziedzin wiedzy jak geografia czy ekonomia. Jego instalacje i obiekty to często wizualizacje oparte na wzorach matematycznych czy fizycznych oraz danych statystycznych. Mają one wymiar eksperymentalny, obrazują zderzanie naukowych teorii z codziennym życiem, aktualnymi zjawiskami socjologicznymi i politycznymi. Wiele jego prac, niekiedy zawierających złożone układy elektroniczne, powstało według zasad Do It Yourself – są wykonane od początku do końca samodzielnie przez artystę. Simon realizuje również projekty w różnych częściach świata, zapraszając do nich innych artystów. Jest laureatem „Spojrzeń 2007 – Nagrody Fundacji Deutsche Bank”. Mieszka i pracuje w Warszawie.
ur. 1977, Kraków
Twórca instalacji, rzeźb, wideo, obiektów i akcji artystycznych, kurator. Studiował socjologię i psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prowadził spółdzielnię Goldex Poldex. W swoich pracach inspiruje się teoriami i modelami naukowymi, a także zmieniającą się wraz z przemianami cywilizacyjnymi specyfiką i użytecznością takich dziedzin wiedzy jak geografia czy ekonomia. Jego instalacje i obiekty to często wizualizacje oparte na wzorach matematycznych czy fizycznych oraz danych statystycznych. Mają one wymiar eksperymentalny, obrazują zderzanie naukowych teorii z codziennym życiem, aktualnymi zjawiskami socjologicznymi i politycznymi. Wiele jego prac, niekiedy zawierających złożone układy elektroniczne, powstało według zasad Do It Yourself – są wykonane od początku do końca samodzielnie przez artystę. Simon realizuje również projekty w różnych częściach świata, zapraszając do nich innych artystów. Jest laureatem „Spojrzeń 2007 – Nagrody Fundacji Deutsche Bank”. Mieszka i pracuje w Warszawie.