Kolekcja

Irena Kalicka

bez tytułu, z serii Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba (Nowe Ateny)

2016, wydruk lambda, papier fotograficzny, pcv, 60 x 60 cm

Ruiny Zamku Stary Książ w Wałbrzychu, które sfotografowała Kalicka, w XVIII wieku zostały przebudowane na ruiny romantyczne. Była to popularna w epoce romantyzmu praktyka budowania stylizowanych sztucznych ruin, między którymi można było przechadzać się z ukochaną w świetle księżyca. Dla artystki to zjawisko ma wymiar metaforycznego budowania fundamentów na zgliszczach i stanowi symboliczne powiązanie z Nowymi Atenami (1745) księdza Benedykta Chmielowskiego, które jest punktem wyjścia dla jej cyklu fotograficznego o tym samym tytule. W książce Chmielowskiego kłamstwo przykrywa kłamstwo, i nie da się definitywnie oddzielić prawdy od fikcji. Współcześnie sztuczne ruiny Zamku Stary Książ, poddane niszczącemu wpływowi czasu, na nowo obróciły się w ruiny „prawdziwe”. Kalicka również manipuluje prawdą, poddając fotografię ingerencji cyfrowej: sztuczny blask i romantyczna poświata zostały nałożone na zdjęcie w programie graficznym.

Irena Kalicka

ur. 1986, Kraków

Fotografka, autorka filmów i kolaży. Ukończyła wydział fotografii PWSFTViT w Łodzi. Kalicka często fotografuje improwizowane sytuacje lub inscenizowane, niemal teatralne działania. Tworzy fotograficzne tableaux vivants – ożywione przedstawienia kanonicznych motywów z historii sztuki – w których pozuje sama artystka razem z przyjaciółmi. W swoich pracach nawiązuje również do tekstów literackich i antropologicznych, pojawiają się w nich liczne symbole, autocytaty, i odniesienia mitologiczne, religijne czy popkulturowe. Chętnie miesza porządki i rejestry, nie stroniąc od kiczu czy estetyki zamierzonego błędu. Stylizowana forma służy jej do poruszania współczesnych tematów, związanych z tożsamością i jej stereotypowym postrzeganiem. Mieszka i pracuje w Krakowie.

ur. 1986, Kraków

Fotografka, autorka filmów i kolaży. Ukończyła wydział fotografii PWSFTViT w Łodzi. Kalicka często fotografuje improwizowane sytuacje lub inscenizowane, niemal teatralne działania. Tworzy fotograficzne tableaux vivants – ożywione przedstawienia kanonicznych motywów z historii sztuki – w których pozuje sama artystka razem z przyjaciółmi. W swoich pracach nawiązuje również do tekstów literackich i antropologicznych, pojawiają się w nich liczne symbole, autocytaty, i odniesienia mitologiczne, religijne czy popkulturowe. Chętnie miesza porządki i rejestry, nie stroniąc od kiczu czy estetyki zamierzonego błędu. Stylizowana forma służy jej do poruszania współczesnych tematów, związanych z tożsamością i jej stereotypowym postrzeganiem. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności