Kolekcja

Ala Savashevich

Poza. Pozycja. Sposób.

2019, wideo, 0'57"

 

Wykorzystany w wideo obiekt rzeźbiarski przyjmuje formę damskich butów. Obcas w kształcie radzieckiej czerwonej gwiazdy wbija się w pięty artystki, a każdy krok w metalowych butach sprawia jej ból. Atrybut kobiecości okazuje się narzędziem dyscyplinowania i kontroli. Przywołując ten charakterytyczny motyw, Ala Savashevich wpisuje się w długą tradycję sztuki feministycznej komentującej społeczną sytuację kobiet. Mimo wieloletniej walki o równe prawa, proces emancypacji kobiet nie jest jeszcze zakończony. Radziecka czerwona gwiazda osadza ten uniwersalny problem w konkretnych realiach geopolitycznych. Pokolenie, do którego należy Ala Savashevich, w swoim świadomym życiu nie miało styczności z systemem i władzą radziecką. Jednak nawet dziś, 30 lat po upadku ZSRR, obywatele Europy Wschodniej bywają oceniani przez pryzmat totalitarnej przeszłości ich krajów i muszą mierzyć się ze związanymi z pochodzeniem stereotypami. Artystka mierzy się z trudnym dziedzictwem historycznym i społecznym zbiorowości, które ma dla niej również wymiar osobisty.

Ala Savashevich

ur. 1989, Stolin (Białoruś)

Artystka wizualna, tworzy rzeźby i prace wideo, często w formie performansów dokamerowych.  Ukończyła kierunek Rzeźba na Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki w Mińsku oraz na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Używa różnych materiałów, charakterystyczne są dla niej monumentalne obiekty z filcu. W swojej praktyce artystycznej mierzy się z problemami tożsamości, pamięci, traumy, a także płci i cielesności w kontekście społeczno-politycznym. Często odwołuje się do zjawisk historycznych i ich wpływu na teraźniejszość. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.

ur. 1989, Stolin (Białoruś)

Artystka wizualna, tworzy rzeźby i prace wideo, często w formie performansów dokamerowych.  Ukończyła kierunek Rzeźba na Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki w Mińsku oraz na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Używa różnych materiałów, charakterystyczne są dla niej monumentalne obiekty z filcu. W swojej praktyce artystycznej mierzy się z problemami tożsamości, pamięci, traumy, a także płci i cielesności w kontekście społeczno-politycznym. Często odwołuje się do zjawisk historycznych i ich wpływu na teraźniejszość. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności