Tomasz Kręcicki

ur. 1990, Żary

Malarz. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. Kręcicki czerpie z różnych konwencji malarskich – od realizmu po graficzne, prawie abstrakcyjne kompozycje. Jego obrazy, błyskotliwe i analityczne, są równocześnie niezwykle proste i dowcipne. Często maluje zwyczajne, domowe przedmioty i proste czynności dnia codziennego i z upodobaniem gra skalą (zarówno płótna jak i portretowanych obiektów). Od 2016 roku razem z Karoliną Jabłońską i Cyrylem Polaczkiem współtworzy kolektyw artystyczny oraz galerię Potencja. Razem organizują wystawy, kręcą filmy (do których tworzą również scenografię i muzykę), i wydają artystycznego zina Łałok. Tomasz Kręcicki zdobył trzecią nagrodę na 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2015 roku. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Palce

2016, olej, płótno, 200 x 200 cm

W swoich obrazach Kręcicki często powraca do motywu dłoni. Monstrualnej wielkości palce zmagają się z najbardziej przyziemnymi czynnościami – zapalają zapalniczkę albo próbują nawlec nitkę na igłę. Do kogo ta dłoń należy? Dla sztuki średniowiecza charakterystyczny był motyw manus Dei (ręki Boga), symbol boskiej interwencji w ludzkie sprawy. U Kręcickiego pochylona nad kartką dłoń może równie dobrze należeć do wielkiego biurokraty, który jednym podpisem decyduje o naszym być albo nie być. A może to dłoń samego artysty? Kręcicki często w subtelny sposób nawiązuje do historii i tradycji malarstwa ­– na przestrzeni epok dłoń jako podstawowe narzędzie artysty i to, co (dosłownie) najbardziej „pod ręką”, była częstym tematem studiów i szkiców malarskich. Na obrazie Palce dłoń pojawia się w towarzystwie ołówka i papieru – atrybutów nie tylko urzędnika, ale i artysty. Gigantyczne palce z trudem chwytają miniaturowy rysik, żeby postawić na równie małym karteluszku pierwszą kreskę. Chociaż obrazy Kręcickiego wydają się żartobliwe i swobodne, nie można odmówić im pewnej egzystencjalnej powagi.

Ziemniak

2020, olej, płótno, 150 x 200 cm

 Tabliczka czekolady, orzech kokosa, talerz zupy, ogryzek jabłka – wszystkie ogromne, wypełniające całą powierzchnię płótna. Chociaż obrazy przedstawiające jedzenie zwykle zalicza się do martwych natur, u Kręcickiego należałoby je raczej nazwać portretami – warzyw, owoców, pospolitych produktów spożywczych. Artysta zmusza nas, żebyśmy przyjrzeli się banalnym w gruncie rzeczy obiektom ze wzmożoną uwagą. Na jego obrazach nawet w zwyczajnym ziemniaku może kryć się kosmiczna doniosłość – czarne plamki na powierzchni bulwy układają się w kształt gwiezdnego Wielkiego Wozu. Wyłaniający się z ciemnego tła monumentalny ziemniak przypomina skałę – pomnik cichego bohatera kuchni całego świata.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności