Iza Tarasewicz

ur. 1981, Białystok

Rzeźbiarka, rysowniczka, performerka i autorka instalacji przestrzennych. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Współtworzyła grupę Penerstwo. Proces twórczy traktuje jako narzędzie zdobywania wiedzy, jej transformowania i ponownego włączania w obieg. Inspiracje czerpie z filozofii atomizmu, fizyki kwantowej i teorii chaosu. Od początku eksperymentowała z materią, w swoich pierwszych realizacjach wykorzystywała materiały takie jak skóra, kości, tłuszcz zwierzęcy, wosk, masa solna i plastelina. Z czasem dołączyła do nich również tworzywa sztuczne (silikon) oraz surowce naturalne charakterystyczne dla architektury wiejskiej krajów globalnego Południa – kamień, glinę, popiół, kauczuk czy włókno roślinne. Jest laureatką „Spojrzeń 2015 – Nagrody Fundacji Deutsche Bank”. Uczestniczyła m.in. w 32. Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w São Paulo (2016) i 16. Międzynarodowej Wystawie Architektury – La Biennale di Venezia (2018). Mieszka i pracuje w Kolonii Koplany.

SKU (Jednostka magazynowa)

2015, włókno roślinne, silikon, metal, 190 × 180 cm

Zdjęcie 1 z 2

SKU (Stock Keeping Unit) to rodzaj jednostki magazynowej służącej handlowcom do identyfikowania i porządkowania towaru oraz zarządzania nim. W interpretacji artystki abstrakcyjny kod przyjmuje formę trójwymiarowego, materialnego obiektu. Praca SKU to szereg zawieszonych na metalowym pręcie transparentnych wstęg z silikonu, w który wtopione zostały włókna roślinne. Forma – choć abstrakcyjna – może przywodzić na myśl przeskalowany kod kreskowy, ale również zasłony z kolorowych pasków wieszane w drzwiach domów. Przywołana w tytule tematyka produkcji i dystrybucji dóbr jest silnie obecna w praktyce artystycznej Izy Tarasewicz oraz w jej podejściu do samej twórczości. Artystka stosuje rodzaj „artystycznego recyklingu” – aby zminimalizować zużycie materiałów, w nowych pracach ponownie wykorzystuje elementy wcześniejszych realizacji. Swoją praktyką stawia pytania o odpowiedzialność artysty wobec odbiorcy i środowiska, a także komentuje zjawisko nadprodukcji – nie tylko towarów konsumpcyjnych, ale także dzieł sztuki.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności