Jerzy Truszkowski
Tamgi sarmackie
FSP ING 0039
Radykalna strategia malarska Jerzego Truszkowskiego polega na analizie i dekonstrukcji złożonych opowieści do poziomu znaków. W Tamgach sarmackich twórca przywołuje historię Tatarów, którzy w XVII wieku osiedlali się na polskich ziemiach. W zamian za służbę wojskową u króla Jana III Sobieskiego korzystali z praw szlacheckich. Jedną z oznak asymilacji były tzw. tamgi – herby wzorowane na symbolach rodowych polskiej szlachty. Za pomocą prostych form: strzałek, półksiężyców i podków na krwistoczerwonym tle artysta przedstawił znaki nawiązujące do pierwotnych symboli, którymi oznaczano własność bydła.
Jerzy Truszkowski
ur. 1961, Warszawa
Performer, malarz, autor instalacji, fotografii i wideo. Absolwent Instytutu Wychowania Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Określa się mianem artysty radykalnego – zwróconego ku własnym korzeniom i poszukającego źródeł dziedziny, którą się zajmuje. Często używa podstawowych znaków kulturowych, religijnych i filozoficznych. Formy zawarte w jego pracach są nośnikiem zaangażowanych politycznych treści, które wynikają z refleksji artysty nad historią Eurazji. W latach 80. współtworzył ruch Kultura Zrzuty i podziemne pisma artystyczne. W tym okresie razem ze Zbigniewem Liberą malował wspólne obrazy i grał w punkowym zespole Sternenhoch. Choć sam pisze teksty z zakresu teorii i krytyki sztuki, często nie zgadza się na publikację reprodukcji własnych prac. Mieszka i pracuje w Warszawie.
ur. 1961, Warszawa
Performer, malarz, autor instalacji, fotografii i wideo. Absolwent Instytutu Wychowania Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Określa się mianem artysty radykalnego – zwróconego ku własnym korzeniom i poszukającego źródeł dziedziny, którą się zajmuje. Często używa podstawowych znaków kulturowych, religijnych i filozoficznych. Formy zawarte w jego pracach są nośnikiem zaangażowanych politycznych treści, które wynikają z refleksji artysty nad historią Eurazji. W latach 80. współtworzył ruch Kultura Zrzuty i podziemne pisma artystyczne. W tym okresie razem ze Zbigniewem Liberą malował wspólne obrazy i grał w punkowym zespole Sternenhoch. Choć sam pisze teksty z zakresu teorii i krytyki sztuki, często nie zgadza się na publikację reprodukcji własnych prac. Mieszka i pracuje w Warszawie.