Elżbieta Jabłońska
Gry domowe
FSP ING 0065
Fotografia przedstawiająca Elżbietę Jabłońską przebraną za Supermana i siedzącą z synem w swojej kuchni eksponowano na billboardach w kilkunastu polskich miastach w ramach Galerii Zewnętrznej AMS. W tym samym czasie odbywała się wystawa artystki w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, gdzie pokazywano pozostałą część zdjęć z serii Supermatka. W projekcie tym artystka pozuje z synem Antosiem przebrana za superbohaterów z dziecięcych komiksów. Pracę Gry domowe można odczytywać na kilku poziomach. Od strony ikonograficznej artystka nawiązuje do wizerunków Madonny z Dzieciątkiem, natomiast jej kostium przynależy do współczesnej popkultury. Współistnienie tych motywów w jednej postaci sugeruje pewien paradoks – superherosi przynależą do porządku patriarchalnego, a biblijna Madonna zawiera w sobie interesującą sprzeczność, będąc figurą zarówno delikatną (cecha przypisywana kobiecie), jak i odważną (atrybut stereotypowo męski). Twórczość Jabłońskiej w ironiczny i dowcipny sposób komentuje rolę kobiet we współczesnym społeczeństwie. Supermatka i Matka Polka to niedoścignione ideały, które w codziennym życiu – niczym popkulturowi herosi – dokonują prawdziwych cudów: godzą wychowywanie dzieci z prowadzeniem domu i pracą zawodową.
Elżbieta Jabłońska
ur. 1970, Olsztyn
Malarka, fotografka, autorka instalacji. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Reprezentantka nurtu postfeministycznego i sztuki krytycznej, sama nazywa swoją twórczość „obracaniem gniewu w śmiech”. Jej prace zwykle odnoszą się do statusu współczesnych kobiet – ich roli i powszechnie podtrzymywanych stereotypów. Laureatka „Spojrzeń – Nagrody Fundacji Deutsche Bank” w 2003 roku. Mieszka i pracuje w Bydgoszczy.
ur. 1970, Olsztyn
Malarka, fotografka, autorka instalacji. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Reprezentantka nurtu postfeministycznego i sztuki krytycznej, sama nazywa swoją twórczość „obracaniem gniewu w śmiech”. Jej prace zwykle odnoszą się do statusu współczesnych kobiet – ich roli i powszechnie podtrzymywanych stereotypów. Laureatka „Spojrzeń – Nagrody Fundacji Deutsche Bank” w 2003 roku. Mieszka i pracuje w Bydgoszczy.