Kolekcja

Jerzy Truszkowski

Tamgi sarmackie

1991, olej, płótno, 150 × 150 cm

Radykalna strategia malarska Jerzego Truszkowskiego polega na analizie i dekonstrukcji złożonych opowieści do poziomu znaków. W Tamgach sarmackich twórca przywołuje historię Tatarów, którzy w XVII wieku osiedlali się na polskich ziemiach. W zamian za służbę wojskową u króla Jana III Sobieskiego korzystali z praw szlacheckich. Jedną z oznak asymilacji były tzw. tamgi – herby wzorowane na symbolach rodowych polskiej szlachty. Za pomocą prostych form: strzałek, półksiężyców i podków na krwistoczerwonym tle artysta przedstawił znaki nawiązujące do pierwotnych symboli, którymi oznaczano własność bydła.

Jerzy Truszkowski

ur. 1961, Warszawa

Performer, malarz, autor instalacji, fotografii i wideo. Absolwent Instytutu Wychowania Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Określa się mianem artysty radykalnego – zwróconego ku własnym korzeniom i poszukającego źródeł dziedziny, którą się zajmuje. Często używa podstawowych znaków kulturowych, religijnych i filozoficznych. Formy zawarte w jego pracach są nośnikiem zaangażowanych politycznych treści, które wynikają z refleksji artysty nad historią Eurazji. W latach 80. współtworzył ruch Kultura Zrzuty i podziemne pisma artystyczne. W tym okresie razem ze Zbigniewem Liberą malował wspólne obrazy i grał w punkowym zespole Sternenhoch. Choć sam pisze teksty z zakresu teorii i krytyki sztuki, często nie zgadza się na publikację reprodukcji własnych prac. Mieszka i pracuje w Warszawie.

ur. 1961, Warszawa

Performer, malarz, autor instalacji, fotografii i wideo. Absolwent Instytutu Wychowania Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Określa się mianem artysty radykalnego – zwróconego ku własnym korzeniom i poszukającego źródeł dziedziny, którą się zajmuje. Często używa podstawowych znaków kulturowych, religijnych i filozoficznych. Formy zawarte w jego pracach są nośnikiem zaangażowanych politycznych treści, które wynikają z refleksji artysty nad historią Eurazji. W latach 80. współtworzył ruch Kultura Zrzuty i podziemne pisma artystyczne. W tym okresie razem ze Zbigniewem Liberą malował wspólne obrazy i grał w punkowym zespole Sternenhoch. Choć sam pisze teksty z zakresu teorii i krytyki sztuki, często nie zgadza się na publikację reprodukcji własnych prac. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności