Kolekcja

Irena Kalicka

bez tytułu, z serii Koń jaki jest, każdy widzi (Nowe Ateny)

2015, wydruk lambda, papier fotograficzny, pcv, 45 x 30 cm

Nowe Ateny (1745) księdza Benedykta Chmielowskiego, które zainspirowały fotograficzny cykl Kalickiej, to apoteoza polskości. Patriotyzm Chmielowskiego ociera się o szowinizm – na kartach Nowych Aten wspaniałość ojczyzny ukazana jest w kontraście do barbarzyństwa innych narodów, a nawet całych kontynentów. Chmielowski był również patriotą lokalnym – o swojej małej ojczyźnie pisał: „Kraków, zwany drugim Rzymem”. Autoportret Kalickiej w stroju Krakowianki to najbardziej stereotypowa „pocztówka z Krakowa”. Plastikowa Krakowianka niczym z Cepelii, wygląda, jakby tanecznym krokiem wyskoczyła prosto z reklamy wędlin. Sama sfotografowana jest jak produkt, w sztucznym oświetleniu i na jaskrawym jednolitym tle. Kalicka ukazuje esencję tandetnej, przesłodzonej wersji Polski – współczesną wersję wyidealizowanego do niemożliwości wizerunku kreowanego przez Chmielowskiego.

Irena Kalicka

ur. 1986, Kraków

Fotografka, autorka filmów i kolaży. Ukończyła wydział fotografii PWSFTViT w Łodzi. Kalicka często fotografuje improwizowane sytuacje lub inscenizowane, niemal teatralne działania. Tworzy fotograficzne tableaux vivants – ożywione przedstawienia kanonicznych motywów z historii sztuki – w których pozuje sama artystka razem z przyjaciółmi. W swoich pracach nawiązuje również do tekstów literackich i antropologicznych, pojawiają się w nich liczne symbole, autocytaty, i odniesienia mitologiczne, religijne czy popkulturowe. Chętnie miesza porządki i rejestry, nie stroniąc od kiczu czy estetyki zamierzonego błędu. Stylizowana forma służy jej do poruszania współczesnych tematów, związanych z tożsamością i jej stereotypowym postrzeganiem. Mieszka i pracuje w Krakowie.

ur. 1986, Kraków

Fotografka, autorka filmów i kolaży. Ukończyła wydział fotografii PWSFTViT w Łodzi. Kalicka często fotografuje improwizowane sytuacje lub inscenizowane, niemal teatralne działania. Tworzy fotograficzne tableaux vivants – ożywione przedstawienia kanonicznych motywów z historii sztuki – w których pozuje sama artystka razem z przyjaciółmi. W swoich pracach nawiązuje również do tekstów literackich i antropologicznych, pojawiają się w nich liczne symbole, autocytaty, i odniesienia mitologiczne, religijne czy popkulturowe. Chętnie miesza porządki i rejestry, nie stroniąc od kiczu czy estetyki zamierzonego błędu. Stylizowana forma służy jej do poruszania współczesnych tematów, związanych z tożsamością i jej stereotypowym postrzeganiem. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności