Kolekcja

Jerzy Nowosielski

bez tytułu

sygn. 4/XV, 1995, serigrafia, papier, 98 × 68,5 cm

Malarstwo Jerzego Nowosielskiego ma charakter syntetyczny, jest poszukiwaniem sposobu, by w jednej kompozycji zawrzeć postrzeganie człowieka, sztuki, harmonii i piękna. Czasami dążenie do uzyskania całościowego obrazu jest posunięte tak daleko, że figuratywny obraz zbliża się do abstrakcji. Właśnie tak artysta przedstawił w swojej serii grafik kobiece sylwetki. Smukłe postacie zastygły w wystudiowanych pozach, są umownie zarysowane konturem, nie sposób dojrzeć ich twarzy. Ograniczenie palety kolorów, zastosowanie refleksów światła i strefowego podziału pracy to charakterystyczne cechy stylu Nowosielskiego, w którym można odnaleźć inspiracje bizantyjskimi ikonami i europejską sztuką sakralną.

Jerzy Nowosielski

ur. 1923, Kraków – zm. 2011, Kraków

Malarz. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Najważniejszymi malarskimi inspiracjami były dla niego doktryna prawosławia i tradycja pisania ikon. Czerpał z nich technikę, wyważoną kompozycję i oszczędną linię, ale były również przedmiotem jego studiów i tekstów teoretycznych. Stworzył wiele polichromii w kościołach prawosławnych i katolickich w Polsce. Był członkiem II Grupy Krakowskiej. Reprezentował Polskę na 28. Międzynarodowej Wystawie Sztuki – La Biennale di Venezia (1956) i na 5. Biennale w São Paulo (1959). Otrzymał Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski (1998), najwyższe odznaczenie Cerkwi prawosławnej w Polsce – Medal św. Marii Magdaleny II stopnia (1985), a także doktorat honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 1996 roku wraz z żoną założył Fundację Nowosielskich wspierającą młodych artystów. Mieszkał i pracował w Krakowie.

ur. 1923, Kraków – zm. 2011, Kraków

Malarz. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Najważniejszymi malarskimi inspiracjami były dla niego doktryna prawosławia i tradycja pisania ikon. Czerpał z nich technikę, wyważoną kompozycję i oszczędną linię, ale były również przedmiotem jego studiów i tekstów teoretycznych. Stworzył wiele polichromii w kościołach prawosławnych i katolickich w Polsce. Był członkiem II Grupy Krakowskiej. Reprezentował Polskę na 28. Międzynarodowej Wystawie Sztuki – La Biennale di Venezia (1956) i na 5. Biennale w São Paulo (1959). Otrzymał Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski (1998), najwyższe odznaczenie Cerkwi prawosławnej w Polsce – Medal św. Marii Magdaleny II stopnia (1985), a także doktorat honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 1996 roku wraz z żoną założył Fundację Nowosielskich wspierającą młodych artystów. Mieszkał i pracował w Krakowie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności