Kolekcja

Agata Bogacka

Ja, Krystyna M., wyszłam z domu we wtorek (01.08.1944 Warszawa - 12.08.1944 Podkowa Leśna, Polska)

2009, akryl, płótno, 130 × 150 cm

Pozornie abstrakcyjny pejzaż Agaty Bogackiej przedstawia linię horyzontu odzwierciedlającą losy babki artystki. Zmuszona do tułaczki po wybuchu powstania warszawskiego przez 12 dni zapisywała swoją marszrutę – od wyjścia z warszawskiego mieszkania do momentu dotarcia do Podkowy Leśnej. Obraz Bogackiej jest odwzorowaniem trasy jej podróży. Krzyżujące się linie wystające poza horyzont oznaczają miejsca, w których babka – Krystyna M. – zabrnęła w ślepy zaułek i musiała się cofać. Artystka podejmuje tu jeden z uniwersalnych tematów: wpływ wielkiej historii na życie prywatne.

Agata Bogacka

ur. 1976, Warszawa

Malarka i rysowniczka. Absolwentka grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wcześnie wypracowała charakterystyczny styl, dzięki czemu stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych artystek swojego pokolenia. Jej obrazy, w których obwiedzione wyraźnym konturem postacie umieszczone są na jednolitym płaskim tle, tworzą rodzaj osobistego pamiętnika, opowiadającego o najintymniejszych historiach i przeżyciach. Z czasem zaczęła malować bardziej abstrakcyjnie, inspiracji szukając we wspomnieniach i naturze. Niektóre ze swoich dzieł tworzy latami, powracając do nich i przemalowując je tak, że niekiedy nie przypominają pierwotnej wersji. Tworzyła ilustracje do „Wysokich Obcasów” i nieistniejącego już „City Magazine”. Mieszka i pracuje w Warszawie.

ur. 1976, Warszawa

Malarka i rysowniczka. Absolwentka grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wcześnie wypracowała charakterystyczny styl, dzięki czemu stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych artystek swojego pokolenia. Jej obrazy, w których obwiedzione wyraźnym konturem postacie umieszczone są na jednolitym płaskim tle, tworzą rodzaj osobistego pamiętnika, opowiadającego o najintymniejszych historiach i przeżyciach. Z czasem zaczęła malować bardziej abstrakcyjnie, inspiracji szukając we wspomnieniach i naturze. Niektóre ze swoich dzieł tworzy latami, powracając do nich i przemalowując je tak, że niekiedy nie przypominają pierwotnej wersji. Tworzyła ilustracje do „Wysokich Obcasów” i nieistniejącego już „City Magazine”. Mieszka i pracuje w Warszawie.