Witek Orski
I would prefer not to talk about this
FSP ING 0193
Tytułowa fraza „I would prefer not to” („Wolałbym nie”) została zaczerpnięta z opowiadania Kopista Bartleby. Historia z Wall Street (1853) Hermana Melville. Tymi słowy tytułowy bohater pewnego dnia odmawia wykonania polecenia służbowego. Od tego czasu zaprzestaje jakiejkolwiek aktywności, a na wszystkie polecenia, pytania i prośby – nie tylko te związane z pracą – odpowiada w ten sam sposób. Filozoficzny wymiar opowiadania prowokuje do namysłu nad aktem odmowy jako strategią biernego buntu. Witek Orski modyfikuje zdanie Bartleby’ego i wkłada je w usta bohaterki swojej pracy, która„wolałaby o tym nie mówić”, ograniczając się do wymownego spojrzenia. Fotografia to medium z gruntu nieme. Filmowe proporcje kadru i tytuł umieszczony na zdjęciu na wzór ścieżki dialogowej to bezpośrednie nawiązanie do obrazów filmowych – ruchomych i dźwięcznych. Zastosowanie technologii druku lentikularnego (soczewkowego), która polega na składaniu jednego obrazu z trzech różnych ujęć, tworzy wrażenie ruchu. W zależności od kąta widzenia odbiorcy, siedząca przed lustrem bohaterka patrzy na widza, na swoje własne odbicie, lub, spuszczając oczy, poza kadr.
Witek Orski nie traktuje bohaterów swoich zdjęć jak modeli, a raczej jak współpracowników w procesie twórczym. Kobieta ze zdjęcia to choreografka Ramona Nagabczyńska, która w swojej praktyce artystycznej dużo uwagi poświęca ekspresji twarzy i spojrzenia. Sfotografowana przez Orskiego choreografia patrzenia wpisuje się w wielowiekową tradycję symbolicznego znaczenia spojrzenia w obrazie – najpierw malarskim, później fotograficznym i filmowym.
Witek Orski
ur. 1985, Warszawa
Artysta wizualny, teoretyk fotografii. Ukończył filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Tworzy zdjęcia, instalacje fotograficzne i prace wideo. Swoją praktykę określa mianem fotografii postkonceptualnej. Bada relacje między obrazami, interesują go społeczne funkcje fotografii i jej status w polu sztuki. Istotnym narzędziem jest dla Orskiego również samo medium wystawy – cykle prac aranżuje w rodzaj wizualnych esejów, w których odbiór każdego obiektu jest starannie zaprojektowany. W latach 2010-2012 był zaangażowany w działalność galerii Czułość. Jest doktorantem na wydziale Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu i wykładowcą na Akademii Sztuki w Szczecinie. Mieszka i pracuje w Warszawie.
ur. 1985, Warszawa
Artysta wizualny, teoretyk fotografii. Ukończył filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Tworzy zdjęcia, instalacje fotograficzne i prace wideo. Swoją praktykę określa mianem fotografii postkonceptualnej. Bada relacje między obrazami, interesują go społeczne funkcje fotografii i jej status w polu sztuki. Istotnym narzędziem jest dla Orskiego również samo medium wystawy – cykle prac aranżuje w rodzaj wizualnych esejów, w których odbiór każdego obiektu jest starannie zaprojektowany. W latach 2010-2012 był zaangażowany w działalność galerii Czułość. Jest doktorantem na wydziale Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu i wykładowcą na Akademii Sztuki w Szczecinie. Mieszka i pracuje w Warszawie.