Veronika Hapchenko
demeter, after Ivan Lytovchenko
FSP ING 0251
Na kilka lat przed eksplozją elektrowni atomowej w Czarnobylu, Ivan Lytovchenko tworzy monumentalne mozaiki przy Alei Lenina w leżącej nieopodal Prypeci. Mozaika zatutyłowana Stworzenie ukazuję grecką boginię plonów Demeter. Zainspirowany awangardą Lytovchenko sięga po wątki mitologiczne nie bez powodu. Dla ukraińskich dysydentów pokolenia lat 60-tych antyczna Grecja symbolizowała opór przeciwko imperializmowi. Hapchenko wchodzi w dialog z mozaikami, po tym jak wojska rosyjskie wkroczyły do Prypeci w 2022 roku. Szeroko otwarte oczy przedstawionych postaci zdają się trwać w przerażeniu wieszczącym nadejście kolejnej katastrofy. U Hapchenko tytułowa demeter wyłania się z promieni malowanych techniką aerografu. Pigment na płótnie utrwala niszczejący wizerunek, który góruje nad miastem o niepewnej przyszłości.
Praca powstała na wystawę Interloper w galerii Import/Export podczas Warsaw Gallery Weekend 2023 i została wyróżniona Nagrodą Główną Fundacji Sztuki Polskiej ING.
Veronika Hapchenko
ur. 1995, Kijów
Malarka, autorka obiektów. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej i Telewizyjnej w Kijowie oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Badając filozofię, literaturę i historię sztuki byłego ZSRR, Hapchenko śledzi utopijne wizje, okultystyczne i ezoteryczne wątki obecne w radzieckiej ideologii. Zwraca uwagę na ich kulturową ciągłość, a następnie rekonstruuje w kontekście współczesnej rzeczywistości i pozostałości systemu sowieckiego w Ukrainie. Wystawy buduje niczym starannie zaprojektowaną scenografię, w której każda praca pełni istotną dla narracji rolę. Mieszka i pracuje w Krakowie.
ur. 1995, Kijów
Malarka, autorka obiektów. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej i Telewizyjnej w Kijowie oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Badając filozofię, literaturę i historię sztuki byłego ZSRR, Hapchenko śledzi utopijne wizje, okultystyczne i ezoteryczne wątki obecne w radzieckiej ideologii. Zwraca uwagę na ich kulturową ciągłość, a następnie rekonstruuje w kontekście współczesnej rzeczywistości i pozostałości systemu sowieckiego w Ukrainie. Wystawy buduje niczym starannie zaprojektowaną scenografię, w której każda praca pełni istotną dla narracji rolę. Mieszka i pracuje w Krakowie.