Kolekcja

Paulina Ołowska

Wspomnienie lata

1999, olej, płótno, 180 × 122 cm

Dziewczęca sylwetka na pastelowym tle, z sukienką i włosami rozwianymi delikatnym wiatrem, oddaje nastrój starych magazynów o modzie, euforię wakacyjnych podroży i młodzieńczych marzeń. Inspiracją do powstania pracy Pauliny Ołowskiej były fotografie mody z popularnego w latach 60. pisma „Ty i Ja”. Według artystki lansował on optymistyczną wizję świata w sposób nieprzystający do trudnych czasów. To jeden z najbardziej uwodzicielskich obrazów, jakie powstały w Polsce pod koniec lat 90. – beztroski, ale zarazem sentymentalny, kuszący i melancholijny.

Paulina Ołowska

ur. 1976, Gdańsk

Malarka, autorka kolaży, prac wideo, fotografii i performansów. Absolwentka School of the Art Institute of Chicago (SAIC) i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Fascynuje się przedwojenną awangardą oraz sztuką użytkową z lat 60. i 70. XX wieku. Jej prace stanowią nostalgiczne powroty do przeszłości, w której artystka odkrywa na nowo zapomniane postacie. Bohaterkami jej obrazów są najczęściej kobiety, a silną inspirację stanowi także estetyka Europy Środkowo-Wschodniej w czasach komunizmu, której źródła artystka odnajduje w magazynach i czasopismach o modzie z epoki. We współpracy z Fundacją Galerii Foksal sfinansowała i zorganizowała renowację neonu „Siatkarka” przy placu Konstytucji w Warszawie. W 2016 roku trafiła na listę najbardziej wpływowych ludzi kultury przygotowaną przez „The New York Times”. Brała udział w 50. Międzynarodowej Wystawie Sztuki – La Biennale di Venezia (2003), a także w 9. Biennale w Stambule (2005), 5. Biennale w Berlinie (2008) oraz Manifesta 11 (2016). Mieszka i pracuje w Rabie Niżnej.

ur. 1976, Gdańsk

Malarka, autorka kolaży, prac wideo, fotografii i performansów. Absolwentka School of the Art Institute of Chicago (SAIC) i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Fascynuje się przedwojenną awangardą oraz sztuką użytkową z lat 60. i 70. XX wieku. Jej prace stanowią nostalgiczne powroty do przeszłości, w której artystka odkrywa na nowo zapomniane postacie. Bohaterkami jej obrazów są najczęściej kobiety, a silną inspirację stanowi także estetyka Europy Środkowo-Wschodniej w czasach komunizmu, której źródła artystka odnajduje w magazynach i czasopismach o modzie z epoki. We współpracy z Fundacją Galerii Foksal sfinansowała i zorganizowała renowację neonu „Siatkarka” przy placu Konstytucji w Warszawie. W 2016 roku trafiła na listę najbardziej wpływowych ludzi kultury przygotowaną przez „The New York Times”. Brała udział w 50. Międzynarodowej Wystawie Sztuki – La Biennale di Venezia (2003), a także w 9. Biennale w Stambule (2005), 5. Biennale w Berlinie (2008) oraz Manifesta 11 (2016). Mieszka i pracuje w Rabie Niżnej.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności