Rafał Dominik
ur. 1985, Warszawa
Malarz, rysownik, tworzy animacje, rzeźby i obiekty 3D. Ukończył malarstwo w pracowni prof. Leona Tarasewicza na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Założyciel i wokalista discopolowego zespołu Galactics, członek nieistniejącego już kolektywu projektowego Czosnek Studio. Współkurator organizowanej przez Fundację Sztuki Polskiej ING wystawy Sztuka w naszym wieku. Inspiruje go współczesna kultura wizualna oraz materialna – jak sportowe buty czy sprzęt elektroniczny, które są symbolami statusu oraz określonego stylu życia. Jego estetyka przywodzi na myśl komiks albo grę komputerową, a zaludnione przez postacie prace często mają wymiar humorystyczny (ale nigdy ironiczny). Mieszka i pracuje w Warszawie.
Polacy się jednoczą
FSP ING 0179
Scena pojednania układem nawiązuje do figuralnych kompozycji malarstwa historycznego, ale u Rafała Dominika powaga znanego motywu ikonograficznego przeobraża się niemal w komizm. Statyczne sylwetki jednoczących się Polaków wydają się monumentalne, ale toporne – jak prymitywny, naiwny pomnik. Zastygli w uścisku dłoni półnadzy Polacy przypominają ludzi z epoki kamienia, chociaż ich fryzury (szczególnie kobiet) są zdecydowanie współczesne. Można podejrzewać, że proces jednoczenia się Polaków trwa od wielu wieków, i mimo najlepszych chęci utknął w martwym punkcie. Może nigdy nie będzie mu dane z sukcesem się zakończyć.
Chłopaki z wczesnego Top One
FSP ING 0180
Rafał Dominik jest miłośnikiem i znawcą disco polo – przez pewien czas współtworzył nawet discopolową grupę Galactics. Chłopaki z wczesnego Top One to portret członków popularnego na przełomie lat 80. i 90. zespołu, którego skład kilkakrotnie się zmieniał. Na rysunku artysta uwiecznił prawdopodobnie wieloletniego wokalistę Top One Pawła Kucharskiego oraz pochodzącego z Ghany Daniela Osafo Oware, tancerza z teledysku do najsławniejszego utworu Top One Ole Olek!, skomponowanego na potrzeby kampanii prezydenckiej Aleksandra Kwaśniewskiego w 1995 roku. Twarze mężczyzn są na tyle uproszczone i pozbawione cech charakterystycznych, że tylko dzięki tytułowi wiemy, kogo artysta sportretował. Sugestywny układ ciał tworzy wypełnioną emocjami, lecz wciąż kameralną scenę.
Inteligent i Nieinteligent porównują wielkości dłoni
FSP ING 0181
Inteligent… to cyfrowy model 3D, ale pod względem formalnym bohaterowie są podobni do postaci rysowanych przez Rafała Dominika analogowo – ołówkiem czy aerografem na papierze. Praca po raz pierwszy pokazana została w internetowej galerii Kliki i Obroty. Tę wirtualną grupę rzeźbiarską można powiększać i zmniejszać, obracać i oglądać z różnych perspektyw, ale w centrum pozostają zawsze przyszpilone do środka okna przeglądarki dłonie Inteligenta i Nieinteligenta. Różnica wielkości ich dłoni faktycznie wydaje się znacząca – tylko jak określić, który jest który? Przypuszczenia siłą rzeczy wyciągają na światło dzienne głęboko zakorzenione stereotypy. Postacie to u Rafała Dominika symbole i nośniki znaczeń i wartości, a opisowe, wręcz narracyjne tytuły uruchamiają zakodowane w jego pracach opowieści.