Anna Ostoya
ur. 1978, Kraków
Autorka kolaży, rzeźb, fotografii i instalacji, malarka. Studiowała w Parsons School of Art and Design w Paryżu i Städelschule we Frankfurcie nad Menem. Jej twórczość najlepiej wyraża się w wystawach, na których artystka pokazuje wszystkie możliwe formy sztuki – obok minimalistycznych mebli, form przestrzennych i abstrakcyjnych obrazów słychać nagrania dźwiękowe. Łączy malarstwo z fotografią, tworzy różnorodne prace, od geometrycznych abstrakcji po realistyczne przedstawienia – albo łączy jedno z drugim, jak w obrazie Kiss (2016), na którym uwieczniła moment słynnego namiętnego pocałunku dwóch komunistycznych przywódców. W jej twórczości słychać echa międzywojennej awangardy, konstruktywizmu, Kazimierza Malewicza. Podejmuje wątki takie jak przemoc, wojna, historia awangardy czy nadmiar informacji we współczesnym świecie, które łączy z wiedzą zaczerpniętą z literatury, filozofii, nauk politycznych i społecznych, jak również z kultury masowej i internetu. W 2008 roku brała udział w Manifesta 7 w Rovereto. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku i Krakowie.
Krajobrazy i monochromy ’09
FSP ING 0112
Krajobrazy i monochromy ‘09 to cykl kolaży na płótnie stworzony z wyciętych z gazet diagramów i statystyk ekonomicznych. Artystka wykorzystała pisma z różnych części świata – obrazy przybierają kolory wypłowiałych odcieni różu, szarości i błękitu charakterystycznych dla danego magazynu. Precyzyjnie połączone wycinki pozwalają na odczytanie wykresów. Informacja jest widoczna, ale jej sens się gubi. Dzieła te z jednej strony mogą być postrzegane jako abstrakcje odnoszące się do realnego świata przedstawionego za pomocą metod analizy ekonomicznej, z drugiej są bliskie sztuce minimalistycznej i konceptualnej, która często zawiera silny ładunek polityczny. Kolaże zyskują dodatkowe znaczenia poprzez odniesienia do konkretnej sytuacji gospodarczo-politycznej, w której powstały. Pojawiająca się w tytule data przywodzi na myśl sytuację globalnej recesji. Serię po raz pierwszy zaprezentowano na wystawie Financial District w ISCP w Nowym Jorku w 2009 roku.
Krajobrazy i monochromy ’09
FSP ING 0113
Krajobrazy i monochromy ‘09 to cykl kolaży na płótnie stworzony z wyciętych z gazet diagramów i statystyk ekonomicznych. Artystka wykorzystała pisma z różnych części świata – obrazy przybierają kolory wypłowiałych odcieni różu, szarości i błękitu charakterystycznych dla danego magazynu. Precyzyjnie połączone wycinki pozwalają na odczytanie wykresów. Informacja jest widoczna, ale jej sens się gubi. Dzieła te z jednej strony mogą być postrzegane jako abstrakcje odnoszące się do realnego świata przedstawionego za pomocą metod analizy ekonomicznej, z drugiej są bliskie sztuce minimalistycznej i konceptualnej, która często zawiera silny ładunek polityczny. Kolaże zyskują dodatkowe znaczenia poprzez odniesienia do konkretnej sytuacji gospodarczo-politycznej, w której powstały. Pojawiająca się w tytule data przywodzi na myśl sytuację globalnej recesji. Serię po raz pierwszy zaprezentowano na wystawie Financial District w ISCP w Nowym Jorku w 2009 roku.