Cezary Poniatowski

ur. 1987, Olsztyn

Malarz, tworzy rysunki, kolaże, rzeźby i instalacje. Studiował grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego charakterystyczny styl, z czarno-białymi kanciastymi formami zawieszonymi gdzieś pomiędzy przedstawieniem a abstrakcją, wcześnie został dostrzeżony przez środowisko artystyczne. W 2013 roku Poniatowski wygrał Konkurs im. Eugeniusza Gepperta, otrzymując jedno z najważniejszych wyróżnień dla młodych polskich malarzy. Jego monochromatyczne obrazy i rysunki formalnie przywodzą na myśl tradycję kaligrafii czy estetykę graffiti. Obiekty rzeźbiarskie i instalacje, subtelnie nawiązujące do popkultury, mają natomiast surrealny, groteskowy nastrój. Artysta mieszka i pracuje w Warszawie.

bez tytułu

2018, sklejka, akryl, skóra syntetyczna, zszywki, 125 × 102 cm

Na pierwszy rzut oka monochromatyczny relief wydaje się abstrakcyjny. Kompozycja zbudowana jest z charakterystycznych dla artysty kanciastych form wyciętych ze sklejki, drewna i gąbki tapicerskiej obitej sztuczną skórą. Wszystkie są czarne, ale każdy materiał inaczej odbija światło – najmocniej błyszczą wyeksponowane główki gwoździ i zszywki tapicerskie. Przy dłuższej obserwacji oko zaczyna doszukiwać się rozpoznawalnych kształtów: w centrum siedzi zwalista postać otoczona kształtami przypominającymi komiksowe dymki, a sklejka z regularnie wywierconymi dziurkami wygląda jak kratka oglądanego od wewnątrz konfesjonału. Cezary Poniatowski nazywa swoje prace negatywami rzeczywistości. Są dla niego wizualną interpretacją stanu psychicznego określanego mianem derealizacji: poczucia oderwania od rzeczywistości powstającego w wyniku reakcji obronnej mózgu na nadmiar bodźców.

Konkwistador

2018, sklejka, akryl, skóra syntetyczna, zszywki, 125 × 102 cm

Czarne formy z pianki obitej skajem wydają się swobodnie unosić w przestrzeni reliefu, choć przygwożdżone są do tła dużą liczbą zszywek tapicerskich. Tytuł wskazuje na potencjalne pochodzenie tych abstrakcyjnych kształtów: może to spiczaste kapelusze najeźdźców, a może pyski towarzyszących im zwierząt jucznych. Takie balansowanie na granicy form przedstawiających i abstrakcyjnych jest charakterystyczne dla prac Cezarego Poniatowskiego – zarówno rzeźbiarskich, jak i malarskich czy graficznych. W jego twórczości obecne są również odniesienia do popkultury: jako bezpośrednią inspirację Konkwistadora artysta podaje film Źródło Darrena Aronofsky’ego. Relief jest częścią otwartego cyklu, zaprezentowanego po raz pierwszy w 2018 roku na wystawie Sick-box w galerii Stereo. Sick-box był drewnianym pudełeczkiem wypełnionym figurkami świętych, świecami i olejami – rodzajem prywatnego talizmanu mającego chronić osobę chorą lub umierającą. Artysta zaczerpnął ten termin z książki Lincoln w Bardo George’a Saundersa.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności