Olga Wolniak
ur. 1957, Rangun, Birma
Malarka. Absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Swoją drogę twórczą zaczynała od obrazów przypominających kolaże, by później malować wątki ze sztuki socrealistycznej. Jej prace poruszają tematy społeczne, zwłaszcza te powstające od drugiej połowy lat 90. wpisują się w dyskusję na temat równouprawnienia kobiet i przypisanych im kulturowo ról. Tworzy także wielkoformatowe płótna z motywami wschodnich tkanin – dywanów, kobierców i kilimów, ale również polskich koronek, sprowadzając tym samym swoje antropologiczne poszukiwania do malarskiego znaku. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Dywan – chodnik
FSP ING 0026
Bodźcem dla malarstwa Olgi Wolniak często jest rękodzieło artystyczne i różnego rodzaju tekstylia. W przypadku tego obrazu artystka przeniosła na płótno wzory z orientalnych dywanów, podejmując temat roli i znaczenia kobiet, których niewidzialne ręce je wytwarzają. „Chciałabym podnieść ich trud do wyższej rangi – rangi obrazu” – tłumaczyła Wolniak. Dywan-chodnik zwraca również uwagę na obecność innych kultur, które stały się jednym z niezauważalnych elementów polskiej codzienności.
Sirvan
FSP ING 0027
„Sirvan” to nazwa jednego z popularnych rodzajów tureckich dywanów. Wiele z nich pokrywa podłogi polskich mieszkań. Orientalne ornamenty kojarzą się raczej z typowym salonem z lat 80. niż z bliskowschodnią egzotyką. Wolniak wykorzystuje tę „swojskość” kształtów i wzorów. Za pomocą farby pieczołowicie utrwala faktury i desenie, a przy okazji zwraca uwagę na kobiece zajęcia, tradycje przekazywane córkom przez matki. Sirvan to także nazwa rzeki przepływającej przez terytorium Iranu i Iraku. W obliczu politycznej destabilizacji i trudnej sytuacji kobiet w tych krajach obraz nabiera zupełnie nowych, niepokojących treści.