Andrzej Tobis

ur. 1970, Wieluń

Fotograf, malarz, pedagog. Absolwent grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, jest profesorem nadzwyczajnym na macierzystej uczelni. Sam o sobie mówi, że jest obserwatorem, który fotografuje. Porównuje się do mitycznego wynalazcy języka, który wskazywał na rzeczy, nazywał je i tworzył sensy. Gdy chce od tego odpocząć, maluje. Jego obrazy zwykle odwołują się do sennej symboliki, surrealistycznych skojarzeń i zestawień. Od 2006 roku pracuje nad długofalowym projektem A–Z (Gabloty edukacyjne), w którym zajmuje się związkami pomiędzy słowem a obrazem. Jest laureatem XXXIV Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa „Bielska Jesień” w 1999 roku. Mieszka i pracuje w Katowicach.

110 12 das Schwimmbecken / basen dla niepływających

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2007, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 40 × 55 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

77 30 die Mülltonne / blaszka do śmieci

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2010, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

174 18 der Satanspilz / grzyb szatan

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2012, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

114 24 die Mundharmonika / harmonika, organki

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2006, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

170 3 (3.A) die Limousine / limuzyna

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2013, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 40 × 55 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

36 5 (3.A) der Vater / ojciec

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2011, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

105 9 der Torraum / pole bramkowe

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2006, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 40 × 55 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

73 23 das Bandeisen / taśma żelazna

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2012, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

139 28-34 die Berufskleidung / ubranie robocze

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2008, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

179 27 der Sonnenuntergang / zachód słońca

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2007, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.