Andrzej Tobis

ur. 1970, Wieluń

Fotograf, malarz, pedagog. Absolwent grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, jest profesorem nadzwyczajnym na macierzystej uczelni. Sam o sobie mówi, że jest obserwatorem, który fotografuje. Porównuje się do mitycznego wynalazcy języka, który wskazywał na rzeczy, nazywał je i tworzył sensy. Gdy chce od tego odpocząć, maluje. Jego obrazy zwykle odwołują się do sennej symboliki, surrealistycznych skojarzeń i zestawień. Od 2006 roku pracuje nad długofalowym projektem A–Z (Gabloty edukacyjne), w którym zajmuje się związkami pomiędzy słowem a obrazem. Jest laureatem XXXIV Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa „Bielska Jesień” w 1999 roku. Mieszka i pracuje w Katowicach.

110 12 das Schwimmbecken / basen dla niepływających

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2007, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 40 × 55 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

77 30 die Mülltonne / blaszka do śmieci

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2010, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

174 18 der Satanspilz / grzyb szatan

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2012, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

114 24 die Mundharmonika / harmonika, organki

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2006, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

170 3 (3.A) die Limousine / limuzyna

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2013, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 40 × 55 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

36 5 (3.A) der Vater / ojciec

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2011, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

105 9 der Torraum / pole bramkowe

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2006, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 40 × 55 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

73 23 das Bandeisen / taśma żelazna

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2012, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

139 28-34 die Berufskleidung / ubranie robocze

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2008, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

179 27 der Sonnenuntergang / zachód słońca

z cyklu A-Z (Gabloty edukacyjne), 2007, wydruk pigmentowy, dibond, dedykowana gablota, 55 × 40 × 5 cm

A–Z (Gabloty edukacyjne) to projekt artystyczny realizowany od listopada 2006 roku. Od tego czasu Andrzej Tobis zgromadził kilkaset zdjęć. Wciąż powiększający się cykl fotografii jest próbą opisania świata – nazywania zjawisk i definiowania rzeczywistości. Formułę i formę dla przedsięwzięcia Tobis znalazł dzięki pierwszym trzem wydaniom Bildwörterbuch Deutsch und Polnisch – ilustrowanemu słownikowi polsko-niemieckiemu z połowy XX wieku. Hasłom towarzyszą wykonane przez artystę zdjęcia polskiej rzeczywistości. Żadne z nich nie jest aranżowane ani poddane późniejszej obróbce. Zestawienia obrazów z hasłami są zaskakujące, niepozbawione humoru czy przewrotnej ironii – działają jako nie tylko trafne ilustracje, ale i wizualne rebusy. Sama dokumentacja fotograficzna, którą zbiera Tobis, jest zapisem przemian w krajobrazie Polski i mentalności Polaków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności