Łukasz Jastrubczak

ur. 1984, Zielona Góra

Twórca obiektów, rysunków, instalacji, wideo i akcji. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Prowadzi własną pracownię na Akademii Sztuki w Szczecinie. W jego pracach dominującym motywem jest zagadnienie percepcji. Komentuje rzeczywistość, używając różnych technik i środków. Inspiruje się kinematografią, określa ją jako część życia oraz obiektyw, poprzez który postrzega świat. Zgodnie z tymi deklaracjami artysta konstruuje obiekty, które w pośredni sposób odnoszą się do tytułów czy fabuły filmów. Aranżuje także sytuacje, w których rzeczywistość zaczyna dostosowywać się do logiki filmowej narracji. W ostatnich latach interesował się minionymi, zapomnianymi lub szerzej nieznanymi nurtami i grupami artystycznymi oraz ich współczesną recepcją. Razem z Małgorzatą Mazur prowadzi instytucję kultury CentrumCentrum na terenie ogródków działkowych w Szczecinie. W 2013 roku został laureatem „Spojrzeń – Nagrody Fundacji Deutsche Bank”. Mieszka i pracuje w Szczecinie.

Leaning Glass (Hologram)

2013, instalacja, szyba, farba, projekcja, wideo HD, 100 × 100 cm

Lata 60. XX wieku przynoszą Ameryce pierwsze zwiastuny kryzysu: zaostrzenie konfliktu w Zatoce Wietnamskiej, zimną wojnę, wciąż nierozstrzygnięty wyścig kosmiczny oraz zamachy na Kennedy’ego i Kinga. W społeczeństwie rodzi się bunt – na ulice wychodzą przeciwnicy polityki imperialistycznej i konsumpcjonizmu, a mniejszości etniczne i seksualne podejmują walkę o swoje prawa. Artyści postulują natomiast, aby sztuka po prostu zniknęła. Im mniej będzie materialna, tym mniej będzie bowiem podlegać zasadom kapitalistycznego rynku – trudniej będzie ją sprzedać i kupić, a tym samym uczynić zależną od pieniądza. Tak rodzi się sztuka konceptualna. Jednym z jej pionierów staje się Joseph Kosuth, który tworzy instalację Square Clear Glass Leaning. Nawiązując do tego obiektu oraz burzliwych lat 60., Łukasz Jastrubczak wykonuje Hologram. W swojej pracy zniknięcie sztuki utożsamia ze zmianami, które poskutkowały destabilizacją globalnego obiegu finansowego. Wedle intencji artysty płonąca sztabka złota mówi zarówno o dematerializacji obiektu rozumianego jako dzieło sztuki, jak i o zanikaniu materialnego pieniądza.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności