Karol Radziszewski

ur. 1980, Białystok

Twórca filmów, fotografii i instalacji, autor projektów interdyscyplinarnych, malarz i rysownik. Absolwent malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Współtwórca kolektywu artystyczno-kuratorskiego Latająca galeria szu szu (razem z Ivem Nikiciem i Piotrem Kopikiem). Wydawca i redaktor naczelny „DIK Fagazine”. We wczesnych pracach często sięgał do popkultury, wypracowując rozpoznawalny komiksowy styl – czarny kontur na białym tle. Źródłem inspiracji były nie tylko przypadkowe zdjęcia, ale także religijne obrazki, łączące w pracach artysty wątki gejowskie i erotyczne. W ostatnich latach namalował serię obrazów – kopii swoich rysunków z dzieciństwa. Równolegle do sztuki Radziszewski prowadzi działalność badawczą, popularyzatorską i wydawniczą związaną z polską kulturą gejowską. W 2015 roku założył Queer Archives Institute – organizację mającą na celu kolekcjonowanie i prezentowanie sztuki związanej z nurtem queer w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2009 roku otrzymał Paszport „Polityki”. Brał udział m.in. w Biennale PERFORMA 13 w Nowym Jorku (2013). Mieszka i pracuje w Warszawie.

bez tytułu

z cyklu Ćwiczenia na równowagę, 2009, akryl, płótno, 100 × 73 cm

Cykl Ćwiczenia na równowagę odnosi się do rysunków instruktażowych zaczerpniętych ze starych podręczników dotyczących m.in. udzielania pierwszej pomocy. Postacie przedstawione na powstałych w pierwszej połowie XX wieku ilustracjach mają charakterystyczne dla tamtego okresu fryzury oraz namalowane w specyficzny sposób detale twarzy. U Karola Radziszewskiego instruktażowy cykl zamienia się w serię nieoczywistych przedstawień. Przenosząc na płótno odnalezione w starych książkach rysunki, artysta podkreśla umowność i kanoniczność przedstawień męskiej cielesności. Seria wpisuje się w rozwijane od czasów studiów zainteresowanie artysty męskim ciałem.

America Is Not Ready for This

2012, wideo, 67’27’’


Film Karola Radziszewskiego powstał na bazie wywiadów z galerzystami, kuratorami i twórcami związanymi z amerykańską sceną artystyczną. Inspiracją do projektu był pobyt Natalii LL, ważnej postaci sztuki neoawangardowej, w Nowym Jorku w latach 70. Narracja filmu opiera się na wypowiedziach, często sprzecznych, osób wspominających obecność i działania polskiej artystki w Stanach Zjednoczonych, stawiając pytania dotyczące sztuki feministycznej i konceptualnej oraz roli płci w rozwoju kariery artystycznej. Innym ważnym wątkiem projektu Radziszewskiego jest kwestia funkcjonowania wschodnioeuropejskich artystów w globalnym świecie sztuki po upadku żelaznej kurtyny.

Harnasie

2022, akryl, płótno, 140 x 140 cm

Harnasie w scenie tańca to bohaterowie baletu Karola Szymanowskiego, którego premiera odbyła się na deskach Opery Paryskiej w 1936 roku. Radziszewski sięga do archiwalnej sesji zdjęciowej androgenicznego Serga Lifara, tancerza i choreografa, który wcielił się w główną rolę. Wizualne inspiracje czerpie z uniwersum góralskiego folkloru – zakopiańskich drzeworytów Władysława Skoczylasa, ludowego malarstwa na szkle – ale i kubistycznej fascynacji prymitywizmem czy kompozycji Panien z Awinionu Picassa. Obraz po raz pierwszy zaprezentowany został podczas wystawy Mity w BWA Warszawa, preludium do której było włączenie sylwetki Szymanowskiego w cykl Poczet - zbiór portretów wybitnych nieheteronormatywnych postaci ze świata polskiej historii oraz kultury. W swoich badaniach nad queerową historiografią, Radziszewski prowadzi nas za kulisy budowania tożsamości narodowej, która jak każdy mit ma podwójne dno.

 

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności