Rafał Milach
ur. 1975, Gliwice
Fotograf. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach i Instytutu Fotografii Kreatywnej w Opawie (Czechy). Od 2006 roku współtworzy międzynarodowy kolektyw fotograficzny Sputnik Photos. Interesuje go temat transformacji krajów byłego Bloku Wschodniego. Od wielu lat podróżuje po Europie Środkowo-Wschodniej i fotografuje rzeczywistość społeczno-ekonomiczną. Mówiąc o swojej pracy, unika określenia „fotoreportażysta”, nie wierzy bowiem w bezstronność fotografii – bliższy jest mu koncept uprawiania „subiektywnego dokumentu”. Oprócz zdjęć tworzy książki fotograficzne. Kolektyw Sputnik Photos, którego Milach jest reprezentantem, skupia twórców z Europy Środkowo-Wschodniej, którzy eksplorują i dokumentują rzeczywistość po transformacji ustojowej. Grupa była wielokrotnie nagradzana. Artysta jest laureatem wielu nagród, m.in. World Press Photo za cykl Znikający cyrk (2008), Pictures of the Year (2009) i Magnum Expression Award (2011). Jego publikacja The Winners znalazła się w finale Paris Photo – Aperture Photobook of the Year 2014. W 2018 roku nominowano go do członkostwa w prestiżowej agencji Magnum Photos. Mieszka i pracuje w Warszawie.
The Winners
FSP ING 0165A
Baranowicze. Sasza, najlepszy spawacz Białorusi i zwycięzca konkursu „Braterstwa rosyjskiego i białoruskiego narodów”.
Na cykl The Winners składa się 55 zdjęć, które powstały podczas podróży Rafała Milacha na Białoruś. Inspiracją do stworzenia serii był wydany w 2004 roku dekret Aleksandra Łukaszenki, zobowiązujący lokalne instytucje do czynnego propagowania państwowej ideologii. Od tamtej pory w krajobraz białoruskich miast i wsi wpisały się tzw. Tablice Chwały, czyli gazetki ścienne prezentujące zasłużonych obywateli. Na zdjęciach Milacha znaleźli się laureaci konkursów, których formuła podyktowana została celami propagandowymi: najlepszy spawacz Białorusi, matka z Najlepszej Dużej Rodziny i najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Przyjęta przez artystę metoda pracy zakładała, że decydujący wpływ na portret laureata miały osoby odpowiedzialne za organizację tych konkursów. Fotograf świadomie poddał się mechanizmowi propagandy sukcesu i obnażył jego absurd.
The Winners
FSP ING 0165B
Laboratorium OAO Otechestvo. Najlepszy krochmal w Republice Białoruś, wyprodukowany przez OAO Otechestvo.
Na cykl The Winners składa się 55 zdjęć, które powstały podczas podróży Rafała Milacha na Białoruś. Inspiracją do stworzenia serii był wydany w 2004 roku dekret Aleksandra Łukaszenki, zobowiązujący lokalne instytucje do czynnego propagowania państwowej ideologii. Od tamtej pory w krajobraz białoruskich miast i wsi wpisały się tzw. Tablice Chwały, czyli gazetki ścienne prezentujące zasłużonych obywateli. Na zdjęciach Milacha znaleźli się laureaci konkursów, których formuła podyktowana została celami propagandowymi: najlepszy spawacz Białorusi, matka z Najlepszej Dużej Rodziny i najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Przyjęta przez artystę metoda pracy zakładała, że decydujący wpływ na portret laureata miały osoby odpowiedzialne za organizację tych konkursów. Fotograf świadomie poddał się mechanizmowi propagandy sukcesu i obnażył jego absurd.
The Winners
FSP ING 0165C
Grodno. Ania, królowa fitnessu.
Na cykl The Winners składa się 55 zdjęć, które powstały podczas podróży Rafała Milacha na Białoruś. Inspiracją do stworzenia serii był wydany w 2004 roku dekret Aleksandra Łukaszenki, zobowiązujący lokalne instytucje do czynnego propagowania państwowej ideologii. Od tamtej pory w krajobraz białoruskich miast i wsi wpisały się tzw. Tablice Chwały, czyli gazetki ścienne prezentujące zasłużonych obywateli. Na zdjęciach Milacha znaleźli się laureaci konkursów, których formuła podyktowana została celami propagandowymi: najlepszy spawacz Białorusi, matka z Najlepszej Dużej Rodziny i najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Przyjęta przez artystę metoda pracy zakładała, że decydujący wpływ na portret laureata miały osoby odpowiedzialne za organizację tych konkursów. Fotograf świadomie poddał się mechanizmowi propagandy sukcesu i obnażył jego absurd.
The Winners
FSP ING 0165D
Asinowszyna. Olga, naturalna i przybrana matka 18 dzieci. Jej rodzina wygrała tytuł „Najlepszej Dużej Rodziny” rejonu smorgońskiego.
Na cykl The Winners składa się 55 zdjęć, które powstały podczas podróży Rafała Milacha na Białoruś. Inspiracją do stworzenia serii był wydany w 2004 roku dekret Aleksandra Łukaszenki, zobowiązujący lokalne instytucje do czynnego propagowania państwowej ideologii. Od tamtej pory w krajobraz białoruskich miast i wsi wpisały się tzw. Tablice Chwały, czyli gazetki ścienne prezentujące zasłużonych obywateli. Na zdjęciach Milacha znaleźli się laureaci konkursów, których formuła podyktowana została celami propagandowymi: najlepszy spawacz Białorusi, matka z Najlepszej Dużej Rodziny i najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Przyjęta przez artystę metoda pracy zakładała, że decydujący wpływ na portret laureata miały osoby odpowiedzialne za organizację tych konkursów. Fotograf świadomie poddał się mechanizmowi propagandy sukcesu i obnażył jego absurd.
The Winners
FSP ING 0165E
Soligorsk. Państwowa szkoła pedagogiczna. Najlepsza sala ideologiczna.
Na cykl The Winners składa się 55 zdjęć, które powstały podczas podróży Rafała Milacha na Białoruś. Inspiracją do stworzenia serii był wydany w 2004 roku dekret Aleksandra Łukaszenki, zobowiązujący lokalne instytucje do czynnego propagowania państwowej ideologii. Od tamtej pory w krajobraz białoruskich miast i wsi wpisały się tzw. Tablice Chwały, czyli gazetki ścienne prezentujące zasłużonych obywateli. Na zdjęciach Milacha znaleźli się laureaci konkursów, których formuła podyktowana została celami propagandowymi: najlepszy spawacz Białorusi, matka z Najlepszej Dużej Rodziny i najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Przyjęta przez artystę metoda pracy zakładała, że decydujący wpływ na portret laureata miały osoby odpowiedzialne za organizację tych konkursów. Fotograf świadomie poddał się mechanizmowi propagandy sukcesu i obnażył jego absurd.
The Winners
FSP ING 0165F
Mińsk. Marina, „Miss Kolei Białoruskich” okręgu brzeskiego.
Na cykl The Winners składa się 55 zdjęć, które powstały podczas podróży Rafała Milacha na Białoruś. Inspiracją do stworzenia serii był wydany w 2004 roku dekret Aleksandra Łukaszenki, zobowiązujący lokalne instytucje do czynnego propagowania państwowej ideologii. Od tamtej pory w krajobraz białoruskich miast i wsi wpisały się tzw. Tablice Chwały, czyli gazetki ścienne prezentujące zasłużonych obywateli. Na zdjęciach Milacha znaleźli się laureaci konkursów, których formuła podyktowana została celami propagandowymi: najlepszy spawacz Białorusi, matka z Najlepszej Dużej Rodziny i najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Przyjęta przez artystę metoda pracy zakładała, że decydujący wpływ na portret laureata miały osoby odpowiedzialne za organizację tych konkursów. Fotograf świadomie poddał się mechanizmowi propagandy sukcesu i obnażył jego absurd.
The Winners
FSP ING 0165G
Mińsk. Wnętrza otwartej w 2005 roku nowej Biblioteki Narodowej.
Na cykl The Winners składa się 55 zdjęć, które powstały podczas podróży Rafała Milacha na Białoruś. Inspiracją do stworzenia serii był wydany w 2004 roku dekret Aleksandra Łukaszenki, zobowiązujący lokalne instytucje do czynnego propagowania państwowej ideologii. Od tamtej pory w krajobraz białoruskich miast i wsi wpisały się tzw. Tablice Chwały, czyli gazetki ścienne prezentujące zasłużonych obywateli. Na zdjęciach Milacha znaleźli się laureaci konkursów, których formuła podyktowana została celami propagandowymi: najlepszy spawacz Białorusi, matka z Najlepszej Dużej Rodziny i najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Przyjęta przez artystę metoda pracy zakładała, że decydujący wpływ na portret laureata miały osoby odpowiedzialne za organizację tych konkursów. Fotograf świadomie poddał się mechanizmowi propagandy sukcesu i obnażył jego absurd.
The Winners
FSP ING 0165H
Mińsk. Włodzimierz, najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Konkurs: „Mistrz Mińska”.
Na cykl The Winners składa się 55 zdjęć, które powstały podczas podróży Rafała Milacha na Białoruś. Inspiracją do stworzenia serii był wydany w 2004 roku dekret Aleksandra Łukaszenki, zobowiązujący lokalne instytucje do czynnego propagowania państwowej ideologii. Od tamtej pory w krajobraz białoruskich miast i wsi wpisały się tzw. Tablice Chwały, czyli gazetki ścienne prezentujące zasłużonych obywateli. Na zdjęciach Milacha znaleźli się laureaci konkursów, których formuła podyktowana została celami propagandowymi: najlepszy spawacz Białorusi, matka z Najlepszej Dużej Rodziny i najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Przyjęta przez artystę metoda pracy zakładała, że decydujący wpływ na portret laureata miały osoby odpowiedzialne za organizację tych konkursów. Fotograf świadomie poddał się mechanizmowi propagandy sukcesu i obnażył jego absurd.
The Winners
FSP ING 0165I
Żodzino. Natalia i Konan, najlepsza zakochana para. Konkurs zorganizowany przez Republikański Związek Młodzieży Białoruskiej (BRSM).
Na cykl The Winners składa się 55 zdjęć, które powstały podczas podróży Rafała Milacha na Białoruś. Inspiracją do stworzenia serii był wydany w 2004 roku dekret Aleksandra Łukaszenki, zobowiązujący lokalne instytucje do czynnego propagowania państwowej ideologii. Od tamtej pory w krajobraz białoruskich miast i wsi wpisały się tzw. Tablice Chwały, czyli gazetki ścienne prezentujące zasłużonych obywateli. Na zdjęciach Milacha znaleźli się laureaci konkursów, których formuła podyktowana została celami propagandowymi: najlepszy spawacz Białorusi, matka z Najlepszej Dużej Rodziny i najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Przyjęta przez artystę metoda pracy zakładała, że decydujący wpływ na portret laureata miały osoby odpowiedzialne za organizację tych konkursów. Fotograf świadomie poddał się mechanizmowi propagandy sukcesu i obnażył jego absurd.
The Winners
FSP ING 0165J
Agromiasteczko Kobylowka. Wiktoria i Maksym, przodujący członkowie BRSM i uczniowie wiejskiej szkoły, wspieranej przez OAO Otechestvo.
Na cykl The Winners składa się 55 zdjęć, które powstały podczas podróży Rafała Milacha na Białoruś. Inspiracją do stworzenia serii był wydany w 2004 roku dekret Aleksandra Łukaszenki, zobowiązujący lokalne instytucje do czynnego propagowania państwowej ideologii. Od tamtej pory w krajobraz białoruskich miast i wsi wpisały się tzw. Tablice Chwały, czyli gazetki ścienne prezentujące zasłużonych obywateli. Na zdjęciach Milacha znaleźli się laureaci konkursów, których formuła podyktowana została celami propagandowymi: najlepszy spawacz Białorusi, matka z Najlepszej Dużej Rodziny i najlepszy sprzątacz mińskich ulic. Przyjęta przez artystę metoda pracy zakładała, że decydujący wpływ na portret laureata miały osoby odpowiedzialne za organizację tych konkursów. Fotograf świadomie poddał się mechanizmowi propagandy sukcesu i obnażył jego absurd.