Edward Dwurnik
ur. 1943, Radzymin – zm. 2018, Warszawa
Malarz. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jedna z najbarwniejszych postaci polskiej sztuki, twórca funkcjonujący zarówno w świecie popkultury, jak i w artystycznym mainstreamie. Najważniejszym artystą, inspiracją do wyboru tematów, sposobu pracy i stylu był dla niego Nikifor Krynicki. Pełna ironii i groteski twórczość Dwurnika to przede wszystkim rozbudowane cykle obrazów malowane jak u Nikifora cienkim pędzelkiem, z powracającymi motywami społecznymi, politycznymi i obyczajowymi, tworzone w wielu egzemplarzach, często równolegle. Najbardziej znaną serią są pejzaże miejskie widziane z lotu ptaka, tworzone przez kilka dekad od połowy lat 60. Na początku lat dwutysięcznych namalował swój pierwszy cykl obrazów abstrakcyjnych, które nazywał „pollockami”. Brał udział w 7. documenta w Kassel w 1982 roku. Otrzymał liczne wyróżnienia, m.in. Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida (1981) i Coutts Contemporary Art Foundation (1992). Mieszkał i pracował w Warszawie.
Galicja
FSP ING 0020
Tęsknota za nieistniejącym już światem i wielokulturową przeszłością kraju, w tym za tradycją żydowską, na obrazie Galicja połączone zostały z narzuconą sobie formą pracy domowej, którą artysta odrabia w pracowni: „Namaluj stu muzyków grających na kontrabasie…”. Dwurnik nie rezygnuje z charakterystycznych elementów absurdu czy dosadnego realizmu. Stawia również pytania o rolę malarstwa oraz obowiązki twórcy wobec świata i historii. Postacie kontrabasistów – pojedynczych lub zmultiplikowanych – pojawiły się także w innych wersjach tego obrazu.
Maastricht. Idealne miasto
FSP ING 0024
W latach 90., po długim okresie malowania obrazów, w których dominował kolor zielony, Edward Dwurnik rozpoczął pracę nad serią błękitnych pejzaży miast widzianych z lotu ptaka. Na ulicach Maastricht artysta umieścił znane z jego innych płócien monumentalne głowy przypominające postacie związane z historią miejsca albo dzieła, które zapamiętał z wizyty w lokalnym muzeum. Pełna symboli wizja idealnego miasta wzbogacona jest o elementy wyrwane z innej rzeczywistości, np. przejeżdżające przez most czołgi. Być może przypominają one, że to tu podpisano traktaty regulujące politykę obronną krajów Unii Europejskiej.
Czerwone tulipany
FSP ING 0025
Edward Dwurnik był jednym z najbardziej pracowitych polskich malarzy, jego dorobek to ponad 8000 obrazów i jeszcze więcej rysunków. Czasami malował dla rozrywki – w ten sposób powstał cykl płócien z tulipanami. Widzimy zmultiplikowane kwiaty w różnych formatach i wariantach kolorystycznych: żółte, pomarańczowe, czerwone i różowe. Jak opowiadał artysta, niektóre z nich w trakcie malowania zamieniły się w intymne części kobiecego ciała. Dwurnik miał dystans do podejmowanych przez siebie tematów – nie zawsze chodzi tu o mówienie o poważnych sprawach.
Plac Trzech Krzyży
FSP ING 0037
Jeden z obrazów Edwarda Dwurnika z najbardziej znanej serii pejzaży miejskich widzianych z lotu ptaka, malowanych przy użyciu głównie dwóch kolorów: zieleni i czerwieni. Obrazy wypełniają budynki, pomniki znanych postaci oraz symbole narodowe i religijne zestawione z banalnymi, codziennymi sytuacjami. Plac Trzech Krzyży przedstawia okolice kościoła św. Aleksandra i budynku Holland Park, w którym znajdowała się pierwsza siedziba ING Banku Śląskiego i gdzie eksponowano część kolekcji Fundacji. Na ulicach nie ma przechodniów, można za to spotkać spacerujące lwy.