Bownik
ur. 1977, Janów Podlaski
Fotograf. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Tworzy rozwijane niekiedy przez kilka lat cykle fotograficzne, wykorzystując żmudne i wymagające metody oraz precyzyjnie dokumentując zainscenizowane przez siebie sytuacje. Mimo że niektóre ze zdjęć mogą być odczytywane jako rodzaj studium antropologicznego, w jego pracy ważnym obszarem jest semantyka obrazu, odniesienia do fotografii historycznej oraz powiązania technologii z kulturą i życiem codziennym. W 2014 roku był nominowany do Paszportów „Polityki”. W tym samym roku jego książka Disassembly otrzymała główną nagrodę w konkursie Fotograficzna Publikacja Roku i była nominowana do Kassel Photobook Award. Artysta mieszka i pracuje w Warszawie.
E-Słodowy
FSP ING 0121
W 2006 roku Bownik odwiedzał turnieje gier komputerowych w Warszawie i obserwował ich uczestników. E-sportowcy interesowali go jako nowy rodzaj zawodników, wyrastający na styku przemian technologicznych i kulturowych. Stworzył wówczas cykle fotograficzne Gamers i Sale treningowe, w których sportretował graczy i pokoje mistrzów, oraz ostatni, zamykający tryptyk E-Słodowy, z którego pochodzą dwie prace w kolekcji. Tytuł tej serii przywołuje nazwisko PRL-owskiego popularyzatora majsterkowania i twórcy programu telewizyjnego Zrób to sam. Artysta odtwarza i dokumentuje przedmioty używane do poprawienia wirtualnej aktywności: gumę do żucia unieruchamiającą prowadnicę szuflady na klawiaturę lub teflonową patelnię służącą jako podkładka pod mysz. Na jednym ze zdjęć niebieskie taśmy oznaczają punkty najlepszego ustawienia krzesła względem monitora, na drugim tekturowe obiekty przedstawiają model organizacji przestrzeni biurka gracza. W swych fotografiach tych przedmiotów Bownik świadomie nawiązuje do minimalizmu, abstrakcji i konstruktywizmu.
E-Słodowy
FSP ING 0122
W 2006 roku Bownik odwiedzał turnieje gier komputerowych w Warszawie i obserwował ich uczestników. E-sportowcy interesowali go jako nowy rodzaj zawodników, wyrastający na styku przemian technologicznych i kulturowych. Stworzył wówczas cykle fotograficzne Gamers i Sale treningowe, w których sportretował graczy i pokoje mistrzów, oraz ostatni, zamykający tryptyk E-Słodowy, z którego pochodzą dwie prace w kolekcji. Tytuł tej serii przywołuje nazwisko PRL-owskiego popularyzatora majsterkowania i twórcy programu telewizyjnego Zrób to sam. Artysta odtwarza i dokumentuje przedmioty używane do poprawienia wirtualnej aktywności: gumę do żucia unieruchamiającą prowadnicę szuflady na klawiaturę lub teflonową patelnię służącą jako podkładka pod mysz. Na jednym ze zdjęć niebieskie taśmy oznaczają punkty najlepszego ustawienia krzesła względem monitora, na drugim tekturowe obiekty przedstawiają model organizacji przestrzeni biurka gracza. W swych fotografiach tych przedmiotów Bownik świadomie nawiązuje do minimalizmu, abstrakcji i konstruktywizmu.