Stach Szumski

ur. 1992, Gdańsk

Artysta wizualny. Ukończył wydział Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się malarstwem, tworzy również instalacje, rzeźby, grafiki, rysunki oraz murale w przestrzeni publicznej. Jak sam mówi, edukację wizualną zawdzięcza głównie oddolnym praktykom związanym z post-graffiti. Od 2015 współtworzy wraz z Karoliną Mełnicką projekt Nomadic State – kolektyw artystyczny i fikcyjne, nomadyczne mikropaństwo. Pożywką jego twórczości są komunikaty wizualne późnego kapitalizmu i efekty uboczne globalizacji. Swoje prace – zarówno wielkoformatowe malowidła ścienne jak interdyscyplinarne projekty oparte na lokalnym researchu – realizuje w trakcie, oraz w efekcie, licznych podróży po świecie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

 

Problematyka bakteryjna biur III

2018, akryl, płótno, 150 x 130 cm

Stach Szumski cytuje i dekonstruuje motywy ikonograficzne używane w komunikacji międzyludzkiej od jej zarania: od prehistorycznych malowideł ściennych czy średniowiecznych symboli alchemicznych po współczesne graffiti, popularne wzory tatuaży i logotypy globalnych koncernów. Symbole z różnych epok i kultur splata w organiczne, ornamentalne formy. Obraz Problematyka bakteryjna biur III ze swoim płaskim żółtym tłem przypomina wielki znak ostrzegający przed nieokreśloną substancją toksyczną – a może sam jest „wirusem”, nową formą życia w typowych, zuniformizowanych przestrzeniach biurowych. Prace z tej serii zostały po raz pierwszy zaprezentowane na solowej wystawie Stacha Szumskiego zorganizowanej przez Polana Institute w przestrzeniach warszawskiego biurowca Sawa Park.

Problematyka bakteryjna biur VI

2018, akryl, płótno, 150 x 180 cm

Obrazy z serii Problematyka bakteryjna biur wchodzą w wizualny dialog z estetyką przestrzeni biurowych na wynajem. W interpretacji artysty opustoszałe biura – pozornie sterylne i neutralne – w istocie tętnią utajonym życiem, budząc nieokreślony niepokój. Miniaturowe, zmultiplikowane moduły z których zbudowane są obrazy łączą się w „molekularne” łańcuchy, tworząc na poły abstrakcyjne kompozycje, na poły figuratywne sceny. Prace zostały po raz pierwszy zaprezentowane na solowej wystawie Stacha Szumskiego zorganizowanej przez Polana Institute w przestrzeniach warszawskiego biurowca Sawa Park. Bezpośrednim formalnym impulsem powstania monochromatycznych, gęstych od detali płócien był agresywny graficzny deseń na biurowej wykładzinie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności