Grzegorz Sztwiertnia

ur. 1968, Cieszyn

Malarz, twórca instalacji, rzeźb i wideo, pedagog. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie studiował w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W swojej twórczości interesuje się ciałem, anatomią, eksperymentami medycznymi i operacjami. Innym wyraźnym wątkiem w jego obrazach jest kwestia percepcji i oddziaływania barw. W ostatnich latach koncentruje się głównie na rekonstrukcji tego, co zniszczono albo co bezpowrotnie minęło, realizując swój jak dotąd najobszerniejszy cykl Polskie miasteczka II. Seria ta interpretuje architekturę i kolorystykę wybranych synagog w Polsce i jest kontynuacją projektu amerykańskiego artysty Franka Stelli, który na podstawie publikacji Marii i Kazimierza Piechotków o drewnianych bożnicach stworzył cykl obrazów Polish Village. Jest laureatem Nagrody im. Jana Cybisa za 2016 rok. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Oko malarza

2005, olej, płótno, 40 × 40 cm

W centrum uwagi Grzegorza Sztwiertni znajduje się ludzkie ciało, jego ułomność i przypadkowość. Twórca chętnie wciela się w postać oświeceniowego artysty, który bada zakamarki ludzkiej maszyny i zamyka poszczególne jej części w malarskich wizjach. Cykl pięciu obrazów Sztwiertni powstał jako kontynuacja pracy Oko malarza po zdjęciu nabłonka z rogówki oka – aby lepiej widzieć, zainspirowanej poważnym zabiegiem chirurgicznym. Oko – narząd ciała i narzędzie pracy malarza – na każdym z płócien jest przedstawione w sposób dekoracyjny. Gdyby nie tytuł, w kolorowych kręgach trudno byłoby się dopatrzeć jego wizerunku.

Oko malarza

2005, olej, płótno, 40 × 40 cm

W centrum uwagi Grzegorza Sztwiertni znajduje się ludzkie ciało, jego ułomność i przypadkowość. Twórca chętnie wciela się w postać oświeceniowego artysty, który bada zakamarki ludzkiej maszyny i zamyka poszczególne jej części w malarskich wizjach. Cykl pięciu obrazów Sztwiertni powstał jako kontynuacja pracy Oko malarza po zdjęciu nabłonka z rogówki oka – aby lepiej widzieć, zainspirowanej poważnym zabiegiem chirurgicznym. Oko – narząd ciała i narzędzie pracy malarza – na każdym z płócien jest przedstawione w sposób dekoracyjny. Gdyby nie tytuł, w kolorowych kręgach trudno byłoby się dopatrzeć jego wizerunku.

Oko malarza

2005, olej, płótno, 40 × 40 cm

W centrum uwagi Grzegorza Sztwiertni znajduje się ludzkie ciało, jego ułomność i przypadkowość. Twórca chętnie wciela się w postać oświeceniowego artysty, który bada zakamarki ludzkiej maszyny i zamyka poszczególne jej części w malarskich wizjach. Cykl pięciu obrazów Sztwiertni powstał jako kontynuacja pracy Oko malarza po zdjęciu nabłonka z rogówki oka – aby lepiej widzieć, zainspirowanej poważnym zabiegiem chirurgicznym. Oko – narząd ciała i narzędzie pracy malarza – na każdym z płócien jest przedstawione w sposób dekoracyjny. Gdyby nie tytuł, w kolorowych kręgach trudno byłoby się dopatrzeć jego wizerunku.

Oko malarza

2005, olej, płótno, 40 × 40 cm

W centrum uwagi Grzegorza Sztwiertni znajduje się ludzkie ciało, jego ułomność i przypadkowość. Twórca chętnie wciela się w postać oświeceniowego artysty, który bada zakamarki ludzkiej maszyny i zamyka poszczególne jej części w malarskich wizjach. Cykl pięciu obrazów Sztwiertni powstał jako kontynuacja pracy Oko malarza po zdjęciu nabłonka z rogówki oka – aby lepiej widzieć, zainspirowanej poważnym zabiegiem chirurgicznym. Oko – narząd ciała i narzędzie pracy malarza – na każdym z płócien jest przedstawione w sposób dekoracyjny. Gdyby nie tytuł, w kolorowych kręgach trudno byłoby się dopatrzeć jego wizerunku.

Oko malarza

2005, olej, płótno, 40 × 40 cm

W centrum uwagi Grzegorza Sztwiertni znajduje się ludzkie ciało, jego ułomność i przypadkowość. Twórca chętnie wciela się w postać oświeceniowego artysty, który bada zakamarki ludzkiej maszyny i zamyka poszczególne jej części w malarskich wizjach. Cykl pięciu obrazów Sztwiertni powstał jako kontynuacja pracy Oko malarza po zdjęciu nabłonka z rogówki oka – aby lepiej widzieć, zainspirowanej poważnym zabiegiem chirurgicznym. Oko – narząd ciała i narzędzie pracy malarza – na każdym z płócien jest przedstawione w sposób dekoracyjny. Gdyby nie tytuł, w kolorowych kręgach trudno byłoby się dopatrzeć jego wizerunku.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności