Marzena Nowak

ur. 1977, Piaseczno

Malarka, autorka instalacji i wideo. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tworzy obrazy inspirowane pamięcią i wyobraźnią, w których łączy autobiograficzne historie z poetyką marzenia sennego. Te same wątki pojawiają się również w jej instalacjach i filmach. Prace artystki często stanowią powrót do czasów dzieciństwa i dorastania w PRL-u, analizują obszary prywatności i sfery rodzinnej. Zaproszona do współpracy przez Mirosława Bałkę brała udział w wystawie Absolute Generations, towarzyszącej 50. Międzynardowej Wystawie Sztuki – La Biennale di Venezia w 2003 roku. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Pościele moje

2005, olej, płótno, 18 × 13 cm

Marzena Nowak często sięga do wspomnień, rzeczy zwykłych i znanych od dzieciństwa. „To one zostawiają trwały ślad w naszej pamięci, kształtują naszą psychikę, estetykę, przez całe życie kojarzą się z czymś przyjemnym bądź nie” – tłumaczyła w jednym z wywiadów. W tej serii niewielkich płócien odmalowała fragmenty deseni z pościeli swojej lub babci. Banalna struktura wzoru powtarzającego się na białym tle staje się w tym procesie symbolem codzienności. Pościel, która okrywa ciało w czasie snu, może przywodzić na myśl drugą skórę.

Pościele babci

2005, olej, płótno, 18 × 13 cm

Marzena Nowak często sięga do wspomnień, rzeczy zwykłych i znanych od dzieciństwa. „To one zostawiają trwały ślad w naszej pamięci, kształtują naszą psychikę, estetykę, przez całe życie kojarzą się z czymś przyjemnym bądź nie” – tłumaczyła w jednym z wywiadów. W tej serii niewielkich płócien odmalowała fragmenty deseni z pościeli swojej lub babci. Banalna struktura wzoru powtarzającego się na białym tle staje się w tym procesie symbolem codzienności. Pościel, która okrywa ciało w czasie snu, może przywodzić na myśl drugą skórę.

Wykroje I

2005, kalka kopiowa, płótno, 190 × 95 cm

Od swojego dyplomu na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych Marzena Nowak przenosi na płótna dziesiątki krawieckich wykrojów spódnic, bluzek, spodni czy płaszczy do własnoręcznego uszycia. Tworzy ograniczone ramą obrazu plątaniny linii, które odwzorowują multiplikowane schematy i współrzędne określające wymiary ciała; wydają się one tak samo delikatne i nietrwałe jak wspomnienia, do których odwołuje się artystka. W tej monumentalnej pracy przywołuje w pamięci wykroje używane przez jej matkę, pochodzące z popularnego kiedyś w Polsce niemieckiego czasopisma „Burda”.

Wykroje II

2005, kalka kopiowa, płótno, 190 × 95 cm

Od swojego dyplomu na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych Marzena Nowak przenosi na płótna dziesiątki krawieckich wykrojów spódnic, bluzek, spodni czy płaszczy do własnoręcznego uszycia. Tworzy ograniczone ramą obrazu plątaniny linii, które odwzorowują multiplikowane schematy i współrzędne określające wymiary ciała; wydają się one tak samo delikatne i nietrwałe jak wspomnienia, do których odwołuje się artystka. W tej monumentalnej pracy przywołuje w pamięci wykroje używane przez jej matkę, pochodzące z popularnego kiedyś w Polsce niemieckiego czasopisma „Burda”.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności