Marta Deskur

ur. 1962, Kraków

Autorka prac wideo i fotografii, malarka. Studiowała w École supérieure d’art d’Aix-en-Provence (ESAAix). Wybór formy i środka wyrazu zależy u niej od problematyki danej pracy – raz wykorzystuje kafelki ceramiczne, innym razem wydaje książki albo tworzy strony internetowe. Jej fotografie wyróżnia neutralne tło, na którym artystka pozostawia tylko istotne elementy przedstawienia – człowieka lub grupy postaci. Często podejmuje problematykę społeczną, tworzy także alternatywne mitologie, gra symbolami, czasem wykorzystuje ikonografię chrześcijańską. Mieszka i pracuje w Krakowie i Rudniku nad Sanem.

Klara, krzycząca

z cyklu Rodzina, 1998, duratrans, pleksi, 180 × 130 cm

Rodzina to jedna z największych serii fotograficznych Marty Deskur. Artystka przedstawia w niej swoich krewnych, ale także przyjaciół i bliskich znajomych. Wszystkie postacie pokazane są na białym, neutralnym tle, a w zainscenizowanych scenkach i gestach odnaleźć można nawiązania do tematyki biblijnej znanej m.in. z obrazów Piera della Francesca. Ikonografia chrześcijańska miesza się tu z prywatnymi historiami o związkach uczuciowych i towarzyskich. Na fotografiach należących do kolekcji Fundacji artystka uwieczniła dzieci udające krwiożercze monstra. Ta prosta zabawa zmienia sens poprzez zabieg przeskalowania zdjęć. Powiększone dziecięce sylwetki zbliżają się do wyobrażeń o tym, co groźne i dzikie, a złość i agresja zajmują miejsce spodziewanej niewinności.

Pico, krzyczący

z cyklu Rodzina, 1998, duratrans, pleksi, 180 × 130 cm

Rodzina to jedna z największych serii fotograficznych Marty Deskur. Artystka przedstawia w niej swoich krewnych, ale także przyjaciół i bliskich znajomych. Wszystkie postacie pokazane są na białym, neutralnym tle, a w zainscenizowanych scenkach i gestach odnaleźć można nawiązania do tematyki biblijnej znanej m.in. z obrazów Piera della Francesca. Ikonografia chrześcijańska miesza się tu z prywatnymi historiami o związkach uczuciowych i towarzyskich. Na fotografiach należących do kolekcji Fundacji artystka uwieczniła dzieci udające krwiożercze monstra. Ta prosta zabawa zmienia sens poprzez zabieg przeskalowania zdjęć. Powiększone dziecięce sylwetki zbliżają się do wyobrażeń o tym, co groźne i dzikie, a złość i agresja zajmują miejsce spodziewanej niewinności.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności