Rafał Bujnowski

ur. 1974, Wadowice

Malarz, twórca rysunków, rzeźb, instalacji i wideo. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej i grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest współtwórcą (wraz z m.in. Marcinem Maciejowskim i Wilhelmem Sasnalem) grupy Ładnie, będącej największym fenomenem w sztuce polskiej przełomu wieków i mającej wielu naśladowców wśród kolejnych pokoleń twórców. Bujnowski jest artystą radykalnym, w swoich pracach łączy malarstwo z konceptualizmem i figurację z abstrakcją, czasem jeden obraz malując wielokrotnie czy też ograniczając się do jednego koloru farby. Malarstwo może być dla niego okazją do stworzenia instrukcji, jak wykonać portret papieża, do przygotowania transparentów na manifestację albo do odmalowania fasady siedziby instytucji zapraszającej go do współpracy. W latach 1998–2001 prowadził Galerię Otwartą, której przestrzenią wystawienniczą było kilka krakowskich billboardów. Jest również autorem rzeźb w przestrzeni publicznej, jak Pomnik neurotyków. Kałuża Oskara, którą w 2019 roku odsłonięto w Alejach Ujazdowskich 4 w Warszawie. Otrzymał międzynarodową nagrodę Kunstpreis Europas Zukunft 2005 oraz Nagrodę im. Jana Cybisa za rok 2018. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Graboszyce

2002, olej, płótno, 75 × 89 cm

Graboszyce to efekt malarskich poszukiwań, które Rafał Bujnowski prowadzi w najbliższym otoczeniu. Rejestruje banalne, pospolite elementy polskiej rzeczywistości i nadaje im rangę symboli zbiorowego doświadczenia. Domy przedstawione na płótnach z tego cyklu mogłyby stać nie w Graboszycach, ale w każdej polskiej miejscowości. Z tych obrazów nie sposób wyczytać indywidualnych historii – są proste, toporne, malowane „rzemieślniczo”, tak jak murarz buduje dom. Ich kształty pokrywają się z kształtami architektury, oddając skosy krawędzi dachów i skróty perspektywy.

Graboszyce

2002, olej, płótno, 51 × 58 cm

Graboszyce to efekt malarskich poszukiwań, które Rafał Bujnowski prowadzi w najbliższym otoczeniu. Rejestruje banalne, pospolite elementy polskiej rzeczywistości i nadaje im rangę symboli zbiorowego doświadczenia. Domy przedstawione na płótnach z tego cyklu mogłyby stać nie w Graboszycach, ale w każdej polskiej miejscowości. Z tych obrazów nie sposób wyczytać indywidualnych historii – są proste, toporne, malowane „rzemieślniczo”, tak jak murarz buduje dom. Ich kształty pokrywają się z kształtami architektury, oddając skosy krawędzi dachów i skróty perspektywy.

Graboszyce

2002, olej, płótno, 62 × 82 cm

Graboszyce to efekt malarskich poszukiwań, które Rafał Bujnowski prowadzi w najbliższym otoczeniu. Rejestruje banalne, pospolite elementy polskiej rzeczywistości i nadaje im rangę symboli zbiorowego doświadczenia. Domy przedstawione na płótnach z tego cyklu mogłyby stać nie w Graboszycach, ale w każdej polskiej miejscowości. Z tych obrazów nie sposób wyczytać indywidualnych historii – są proste, toporne, malowane „rzemieślniczo”, tak jak murarz buduje dom. Ich kształty pokrywają się z kształtami architektury, oddając skosy krawędzi dachów i skróty perspektywy.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności