Sergey Shabohin

ur. 1984, Nowopołock

Artysta wizualny, kurator, aktywista. W latach 2004 -2009 studiował w Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki w Mińsku. Shabohin tworzy instalacje, obiekty konceptualne, fotografię, wideo, malarstwo i sztukę w przestrzeni publicznej oraz instalacje site-specific, pracuje z archiwami i inicjuje długotrwałe badania artystyczne. Skupia się na tematach dotyczących systemów społecznych, kulturowych i historyczno-artystycznych. Prace Shabohina powstają w cyklach, a ich elementy często są dostosowywane do kontekstu, w którym są prezentowane. W latach 2011-2014 był redaktorem naczelnym magazynu internetowego poświęconego współczesnej sztuce białoruskiej ART AKTIVIST, od 2015 roku redaktor naczelny portalu KALEKTAR.  Od 2016 roku mieszka i pracuje w Polsce, od 2020 - w Poznaniu.

 

We are Stern Consumers of Cultural Revolutions

2012/2021, neon, 100 x 100 cm

 

ingart.pl

 

Sergey Shabohin od 2012 roku tworzy projekt multimedialny We Are Stern Consumers of Cultural Revolutions, poświęcony dziedzictwu historycznej awangardowej grupy UNOVIS, założonej na początku lat 20. XX wieku w Witebsku. W jej skład wchodziło wiele osób, których dorobek uznawany jest obecnie za kluczowy element awangardy światowej, takich jak: Kazimierz Malewicz (założyciel), Wiera Jermołajewa, El Lissitzky, Mikołaj Sujetin i inni. Shabohin zwraca uwagę na fakt, że idee UNOVISu zostały docenione przede wszystkim przez zachodnią kulturę. Białoruska postradziecka polityka kulturalna przejęła uprzedzenia władz radzieckich wobec twórczyń i twórców awangardowych. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy UNOVIS. Mrugający tekst neonu raz czytamy jako „Western consumers”, a następnie jako „Eastern consumers”. Artysta podkreśla w ten sposób umowność historii i geografii artystycznej. Krytykuje także dążenie do “nacjonalizacji” artystów i artystek awangardy XX wieku, pokazując, że założenia ich twórczości były międzynarodowe i ponadnarodowe.

 

We are Stern Consumers of Cultural Revolutions (Social Marble): Patches

2019, kolaż, 59,4 x 42 cm

Tła dla kolaży stanowią zdjęcia z remontu przeprowadzanego w budynku szkoły artystycznej w Witebsku, gdzie narodziła się grupa UNOVIS, zwana przez jej założyciela - Kazimierza Malewicza - “partią suprematystów”. Shabohin stworzył serię Jesteśmy srogimi konsumentami rewolucji kulturowych (Marmur społeczny) pod wrażeniem zaniedbań, w wyniku których historyczna architektura budynku została nieodwracalnie zmieniona. Władze białoruskie, kontynuując radziecką nieufność wobec awangardy, ignorują to unikatowe dziedzictwo. Kolaże nawiązują do praktyk służb sprzątających w Mińsku, które „oczyszczają” graffiti powstałe na marmurowych powierzchniach w przestrzeni miejskiej, poprzez naklejanie na nie plastikowej folii imitującej marmur. Prace Shabohina komentują nie tylko fakt dosłownej destrukcji budynku szkolnego, ale także to, że spuścizna awangardy witebskiej została tak mocno zniszczona i niemalże zapomniana. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy.

We are Stern Consumers of Cultural Revolutions (Social Marble): Patches

2019, kolaż, 59,4 x 42 cm

Tła dla kolaży stanowią zdjęcia z remontu przeprowadzanego w budynku szkoły artystycznej w Witebsku, gdzie narodziła się grupa UNOVIS, zwana przez jej założyciela - Kazimierza Malewicza - “partią suprematystów”. Shabohin stworzył serię Jesteśmy srogimi konsumentami rewolucji kulturowych (Marmur społeczny) pod wrażeniem zaniedbań, w wyniku których historyczna architektura budynku została nieodwracalnie zmieniona. Władze białoruskie, kontynuując radziecką nieufność wobec awangardy, ignorują to unikatowe dziedzictwo. Kolaże nawiązują do praktyk służb sprzątających w Mińsku, które „oczyszczają” graffiti powstałe na marmurowych powierzchniach w przestrzeni miejskiej, poprzez naklejanie na nie plastikowej folii imitującej marmur. Prace Shabohina komentują nie tylko fakt dosłownej destrukcji budynku szkolnego, ale także to, że spuścizna awangardy witebskiej została tak mocno zniszczona i niemalże zapomniana. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy.

We are Stern Consumers of Cultural Revolutions (Social Marble): Patches

2019, kolaż, 59,4 x 42 cm

Tła dla kolaży stanowią zdjęcia z remontu przeprowadzanego w budynku szkoły artystycznej w Witebsku, gdzie narodziła się grupa UNOVIS, zwana przez jej założyciela - Kazimierza Malewicza - “partią suprematystów”. Shabohin stworzył serię Jesteśmy srogimi konsumentami rewolucji kulturowych (Marmur społeczny) pod wrażeniem zaniedbań, w wyniku których historyczna architektura budynku została nieodwracalnie zmieniona. Władze białoruskie, kontynuując radziecką nieufność wobec awangardy, ignorują to unikatowe dziedzictwo. Kolaże nawiązują do praktyk służb sprzątających w Mińsku, które „oczyszczają” graffiti powstałe na marmurowych powierzchniach w przestrzeni miejskiej, poprzez naklejanie na nie plastikowej folii imitującej marmur. Prace Shabohina komentują nie tylko fakt dosłownej destrukcji budynku szkolnego, ale także to, że spuścizna awangardy witebskiej została tak mocno zniszczona i niemalże zapomniana. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy.

We are Stern Consumers of Cultural Revolutions (Social Marble): Patches

2019, kolaż, 59,4 x 42 cm

Tła dla kolaży stanowią zdjęcia z remontu przeprowadzanego w budynku szkoły artystycznej w Witebsku, gdzie narodziła się grupa UNOVIS, zwana przez jej założyciela - Kazimierza Malewicza - “partią suprematystów”. Shabohin stworzył serię Jesteśmy srogimi konsumentami rewolucji kulturowych (Marmur społeczny) pod wrażeniem zaniedbań, w wyniku których historyczna architektura budynku została nieodwracalnie zmieniona. Władze białoruskie, kontynuując radziecką nieufność wobec awangardy, ignorują to unikatowe dziedzictwo. Kolaże nawiązują do praktyk służb sprzątających w Mińsku, które „oczyszczają” graffiti powstałe na marmurowych powierzchniach w przestrzeni miejskiej, poprzez naklejanie na nie plastikowej folii imitującej marmur. Prace Shabohina komentują nie tylko fakt dosłownej destrukcji budynku szkolnego, ale także to, że spuścizna awangardy witebskiej została tak mocno zniszczona i niemalże zapomniana. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy.

We are Stern Consumers of Cultural Revolutions (Social Marble): Patches

2019, kolaż, 42 x 59,4 cm

Tła dla kolaży stanowią zdjęcia z remontu przeprowadzanego w budynku szkoły artystycznej w Witebsku, gdzie narodziła się grupa UNOVIS, zwana przez jej założyciela - Kazimierza Malewicza - “partią suprematystów”. Shabohin stworzył serię Jesteśmy srogimi konsumentami rewolucji kulturowych (Marmur społeczny) pod wrażeniem zaniedbań, w wyniku których historyczna architektura budynku została nieodwracalnie zmieniona. Władze białoruskie, kontynuując radziecką nieufność wobec awangardy, ignorują to unikatowe dziedzictwo. Kolaże nawiązują do praktyk służb sprzątających w Mińsku, które „oczyszczają” graffiti powstałe na marmurowych powierzchniach w przestrzeni miejskiej, poprzez naklejanie na nie plastikowej folii imitującej marmur. Prace Shabohina komentują nie tylko fakt dosłownej destrukcji budynku szkolnego, ale także to, że spuścizna awangardy witebskiej została tak mocno zniszczona i niemalże zapomniana. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności