Hanna Krzysztofiak

ur. 1985, Warszawa

Malarka. Absolwentka Wydziału Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W swojej twórczości umiejętnie gra z estetyką kiczu, przedstawiając poważne tematy i trudne emocje za pomocą żartu i groteski. Nadaje symbolicznego znaczenia rzeczom pozornie banalnym, nawiązując do motywów z historii sztuki i kultury popularnej oraz ikonicznych postaci historycznych. Osobiste doświadczenia łączą się w jej malarstwie z refleksją na temat kondycji współczesnego świata. W 2020 roku podczas Warsaw Gallery Weekend otrzymała nagrodę Fundacji Sztuki Polskiej ING. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Burza

2020, akryl, płótno, 200 x 175 cm

Burza to pierwszy obraz namalowany z myślą o wystawie Napoleonka albo śmierć w Polana Institute, która była osobistym rozliczeniem artystki z doświadczeniem wieloletniej depresji oraz bolesnego rozstania z partnerem. „Ten obraz dotyczy w pierwszej kolejności totalnego gniewu. – mówi artystka – Wyobrażałam sobie taką gigantyczną, apokaliptyczną burzę, która zmiata wszystko z powierzchni ziemi, zrywa łańcuchy, rzuca kotwice o skały, razi cały świat prądem, bo ja jestem zła!”. Burza ma jednak nie tylko wymiar osobisty. Obraz jest refleksją na temat światowych wydarzeń kształtujących poczucie ogólnego lęku i zagrożenia – płótno powstawało w lutym 2020 roku, w przeddzień nadchodzącej pandemii. Ikonograficznie obraz przypomina szesnastowieczną akwarelę Albrechta Dürera Sen o wielkim potopie, ze spadającymi z nieba niebiesko-czarnymi kaskadami wody. To zapis niepokojącego snu artysty z czasu, kiedy Europa stałą w obliczu wielkich zmian związanych z Reformacją. Innym ważnym odniesieniem jest dla Hanny Krzysztofiak postać Filifionki z Doliny Muminków. Życie Filifionki było wypełnione panicznym strachem przed katastrofą. Gdy długo wyczekiwana nawałnica nadeszła, niszcząc jej dom, Filifionka – co charakterystyczne dla osobowości lękowych – w końcu poczuła ulgę i odzyskała wewnętrzny spokój.

Napoleonka

2020, akryl, gwasz, płótno, 220 x 175 cm

Obraz Napoleonka z premedytacją został namalowany jako ostatnia praca na wystawę Napoleonka albo Śmierć w Polana Institute. W odróżnieniu od pozostałych prac ma radosny, triumfalny nastrój. Jak mówi sama artystka, Napoleonka „jest nie tylko zwieńczeniem wystawy, ale też mojej drogi – nie wyłącznie malarskiej, ale też emocjonalno-psychologicznej”. Krzysztofiak cytuje motyw z płótna Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku Jacquesa-Louisa Davida – swój ulubiony obraz triumfu w historii sztuki. Patos oryginału zostaje zastąpiony żartobliwym, momentami komiksowym wręcz detalem. W wersji Krzysztofiak klacz (nazywana przez artystkę Konicą), ma wielkie kobiece usta wyszczerzone w szerokim uśmiechu. Jeździec zniknął z jej grzbietu, za to pod kopytami można dojrzeć rozczłonkowane zwłoki. Dłoń Napoleona, która w oryginale wskazuje palcem na niebo, u Krzysztofiak leży pośród szczątków. Dla artystki to symboliczny gest odcięcia pouczającej, oskarżycielskiej dłoni patriarchatu. Wyryte w skale imiona wielkich wodzów zostają zastąpione nazwiskami kobiet, które inspirują Krzysztofiak – artystki Tracey Emin i kompozytorki Björk Guðmundsdóttir. Inskrypcję Bonaparte zastąpił żartobliwy podpis artystki ­– Haniaarte.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności