Sergey Shabohin
ur. 1984, Nowopołock
Artysta wizualny, kurator, aktywista. W latach 2004 -2009 studiował w Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki w Mińsku. Shabohin tworzy instalacje, obiekty konceptualne, fotografię, wideo, malarstwo i sztukę w przestrzeni publicznej oraz instalacje site-specific, pracuje z archiwami i inicjuje długotrwałe badania artystyczne. Skupia się na tematach dotyczących systemów społecznych, kulturowych i historyczno-artystycznych. Prace Shabohina powstają w cyklach, a ich elementy często są dostosowywane do kontekstu, w którym są prezentowane. W latach 2011-2014 był redaktorem naczelnym magazynu internetowego poświęconego współczesnej sztuce białoruskiej ART AKTIVIST, od 2015 roku redaktor naczelny portalu KALEKTAR. Od 2016 roku mieszka i pracuje w Polsce, od 2020 - w Poznaniu.
We are Stern Consumers of Cultural Revolutions
FSP ING 0223
Sergey Shabohin od 2012 roku tworzy projekt multimedialny We Are Stern Consumers of Cultural Revolutions, poświęcony dziedzictwu historycznej awangardowej grupy UNOVIS, założonej na początku lat 20. XX wieku w Witebsku. W jej skład wchodziło wiele osób, których dorobek uznawany jest obecnie za kluczowy element awangardy światowej, takich jak: Kazimierz Malewicz (założyciel), Wiera Jermołajewa, El Lissitzky, Mikołaj Sujetin i inni. Shabohin zwraca uwagę na fakt, że idee UNOVISu zostały docenione przede wszystkim przez zachodnią kulturę. Białoruska postradziecka polityka kulturalna przejęła uprzedzenia władz radzieckich wobec twórczyń i twórców awangardowych. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy UNOVIS. Mrugający tekst neonu raz czytamy jako „Western consumers”, a następnie jako „Eastern consumers”. Artysta podkreśla w ten sposób umowność historii i geografii artystycznej. Krytykuje także dążenie do “nacjonalizacji” artystów i artystek awangardy XX wieku, pokazując, że założenia ich twórczości były międzynarodowe i ponadnarodowe.
We are Stern Consumers of Cultural Revolutions (Social Marble): Patches
FSP ING 0224
Tła dla kolaży stanowią zdjęcia z remontu przeprowadzanego w budynku szkoły artystycznej w Witebsku, gdzie narodziła się grupa UNOVIS, zwana przez jej założyciela - Kazimierza Malewicza - “partią suprematystów”. Shabohin stworzył serię Jesteśmy srogimi konsumentami rewolucji kulturowych (Marmur społeczny) pod wrażeniem zaniedbań, w wyniku których historyczna architektura budynku została nieodwracalnie zmieniona. Władze białoruskie, kontynuując radziecką nieufność wobec awangardy, ignorują to unikatowe dziedzictwo. Kolaże nawiązują do praktyk służb sprzątających w Mińsku, które „oczyszczają” graffiti powstałe na marmurowych powierzchniach w przestrzeni miejskiej, poprzez naklejanie na nie plastikowej folii imitującej marmur. Prace Shabohina komentują nie tylko fakt dosłownej destrukcji budynku szkolnego, ale także to, że spuścizna awangardy witebskiej została tak mocno zniszczona i niemalże zapomniana. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy.
We are Stern Consumers of Cultural Revolutions (Social Marble): Patches
FSP ING 0225
Tła dla kolaży stanowią zdjęcia z remontu przeprowadzanego w budynku szkoły artystycznej w Witebsku, gdzie narodziła się grupa UNOVIS, zwana przez jej założyciela - Kazimierza Malewicza - “partią suprematystów”. Shabohin stworzył serię Jesteśmy srogimi konsumentami rewolucji kulturowych (Marmur społeczny) pod wrażeniem zaniedbań, w wyniku których historyczna architektura budynku została nieodwracalnie zmieniona. Władze białoruskie, kontynuując radziecką nieufność wobec awangardy, ignorują to unikatowe dziedzictwo. Kolaże nawiązują do praktyk służb sprzątających w Mińsku, które „oczyszczają” graffiti powstałe na marmurowych powierzchniach w przestrzeni miejskiej, poprzez naklejanie na nie plastikowej folii imitującej marmur. Prace Shabohina komentują nie tylko fakt dosłownej destrukcji budynku szkolnego, ale także to, że spuścizna awangardy witebskiej została tak mocno zniszczona i niemalże zapomniana. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy.
We are Stern Consumers of Cultural Revolutions (Social Marble): Patches
FSP ING 0226
Tła dla kolaży stanowią zdjęcia z remontu przeprowadzanego w budynku szkoły artystycznej w Witebsku, gdzie narodziła się grupa UNOVIS, zwana przez jej założyciela - Kazimierza Malewicza - “partią suprematystów”. Shabohin stworzył serię Jesteśmy srogimi konsumentami rewolucji kulturowych (Marmur społeczny) pod wrażeniem zaniedbań, w wyniku których historyczna architektura budynku została nieodwracalnie zmieniona. Władze białoruskie, kontynuując radziecką nieufność wobec awangardy, ignorują to unikatowe dziedzictwo. Kolaże nawiązują do praktyk służb sprzątających w Mińsku, które „oczyszczają” graffiti powstałe na marmurowych powierzchniach w przestrzeni miejskiej, poprzez naklejanie na nie plastikowej folii imitującej marmur. Prace Shabohina komentują nie tylko fakt dosłownej destrukcji budynku szkolnego, ale także to, że spuścizna awangardy witebskiej została tak mocno zniszczona i niemalże zapomniana. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy.
We are Stern Consumers of Cultural Revolutions (Social Marble): Patches
FSP ING 0227
Tła dla kolaży stanowią zdjęcia z remontu przeprowadzanego w budynku szkoły artystycznej w Witebsku, gdzie narodziła się grupa UNOVIS, zwana przez jej założyciela - Kazimierza Malewicza - “partią suprematystów”. Shabohin stworzył serię Jesteśmy srogimi konsumentami rewolucji kulturowych (Marmur społeczny) pod wrażeniem zaniedbań, w wyniku których historyczna architektura budynku została nieodwracalnie zmieniona. Władze białoruskie, kontynuując radziecką nieufność wobec awangardy, ignorują to unikatowe dziedzictwo. Kolaże nawiązują do praktyk służb sprzątających w Mińsku, które „oczyszczają” graffiti powstałe na marmurowych powierzchniach w przestrzeni miejskiej, poprzez naklejanie na nie plastikowej folii imitującej marmur. Prace Shabohina komentują nie tylko fakt dosłownej destrukcji budynku szkolnego, ale także to, że spuścizna awangardy witebskiej została tak mocno zniszczona i niemalże zapomniana. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy.
We are Stern Consumers of Cultural Revolutions (Social Marble): Patches
FSP ING 0228
Tła dla kolaży stanowią zdjęcia z remontu przeprowadzanego w budynku szkoły artystycznej w Witebsku, gdzie narodziła się grupa UNOVIS, zwana przez jej założyciela - Kazimierza Malewicza - “partią suprematystów”. Shabohin stworzył serię Jesteśmy srogimi konsumentami rewolucji kulturowych (Marmur społeczny) pod wrażeniem zaniedbań, w wyniku których historyczna architektura budynku została nieodwracalnie zmieniona. Władze białoruskie, kontynuując radziecką nieufność wobec awangardy, ignorują to unikatowe dziedzictwo. Kolaże nawiązują do praktyk służb sprzątających w Mińsku, które „oczyszczają” graffiti powstałe na marmurowych powierzchniach w przestrzeni miejskiej, poprzez naklejanie na nie plastikowej folii imitującej marmur. Prace Shabohina komentują nie tylko fakt dosłownej destrukcji budynku szkolnego, ale także to, że spuścizna awangardy witebskiej została tak mocno zniszczona i niemalże zapomniana. Obecnie w Witebsku nie ma prawie żadnych oryginalnych dzieł, publikacji i dokumentów z okresu aktywności grupy.