Tymek Borowski

ur. 1984, Warszawa

Malarz, autor fotografii, wideo i filmów animowanych. Absolwent malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Na początku tworzył surrealistyczne obrazy odwołujące się do polskiego malarstwa abstrakcyjnego drugiej połowy XX wieku i z założenia traktujące „o niczym”. Potem na pewien czas zrezygnował z tego klasycznego medium, by zająć się współprowadzeniem eksperymentalnego studia graficznego Czosnek (wraz z Rafałem Dominikiem i Katarzyną Przezwańską). Razem z Pawłem Śliwińskim założył także internetową galerię Herostrates, która reprezentowała nieistniejących artystów, a z Pawłem Sysiakiem – Billy Gallery, w ramach działalności której powstały animacje tłumaczące mechanizmy kierujące rynkiem sztuki, ale też niedole współczesnego artysty. W ostatnich latach całkowicie skoncentrował się na malarstwie, tworząc abstrakcyjne portrety znanych osób i amorficzne kompozycje. Laureat „Spojrzeń 2013 – Nagrody Fundacji Deutsche Bank” i Paszportu „Polityki” za rok 2015. Mieszka i pracuje w Warszawie.

bez tytułu

2008, olej, akryl, płótno, 120 × 110 cm

Obrazy Tymka Borowskiego należące do kolekcji Fundacji powstały pod koniec studiów artysty – w czasie, gdy inspirował się „złą sztuką”, jak sam nazywa malarstwo abstrakcyjne tworzone w Polsce w latach 70. XX wieku. Jego prace są surrealistyczne, choć nie odwołują się do podświadomości czy wyobraźni. Powstały pod wpływem zdjęć zobaczonych w gazecie lub przedstawiają fragmenty codziennej rzeczywistości. Na jednym z nich można się dopatrzeć obrazu w obrazie, będącego wizualizacją zła, które niepostrzeżenie fascynuje i wciąga – stąd podtytuł pracy. Na drugim zaciemnione górne rogi płótna mogą sugerować, że artysta patrzy na zagadkową strukturę przez otwór camery obscury.

bez tytułu

2008, olej, akryl, płótno, 60 × 50 cm

Obrazy Tymka Borowskiego należące do kolekcji Fundacji powstały pod koniec studiów artysty – w czasie, gdy inspirował się „złą sztuką”, jak sam nazywa malarstwo abstrakcyjne tworzone w Polsce w latach 70. XX wieku. Jego prace są surrealistyczne, choć nie odwołują się do podświadomości czy wyobraźni. Powstały pod wpływem zdjęć zobaczonych w gazecie lub przedstawiają fragmenty codziennej rzeczywistości. Na jednym z nich można się dopatrzeć obrazu w obrazie, będącego wizualizacją zła, które niepostrzeżenie fascynuje i wciąga – stąd podtytuł pracy. Na drugim zaciemnione górne rogi płótna mogą sugerować, że artysta patrzy na zagadkową strukturę przez otwór camery obscury.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności