Radek Szlaga
ur. 1979, Gliwice
Malarz, twórca instalacji i obiektów. Absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Współtworzył grupę Penerstwo. W swoim malarstwie prowadzi rozważania nad obrazem współczesnego świata – miejsca, w którym łączy się wiele pojęć i kultur. Wychowywany w dwóch rzeczywistościach – polskiej i amerykańskiej – zderza nadzieje pokładane we wczesnym polskim kapitalizmie z apokaliptyczną wizją upadłego amerykańskiego miasta. Bohaterami jego obrazów są postacie prawdziwe i fikcyjne, często są to osoby spychane na margines społeczny, jak mieszkańcy prowincji czy ludzie czarnoskórzy. Inspiracje czerpie z literatury i kinematografii, ale też z historii sztuki oraz internetu. Nominowany do Paszportów „Polityki” (2012). Mieszka i pracuje w Detroit i Brukseli.
Nafajdały
FSP ING 0117
Problematyka malarstwa jest tematem wielu prac Radka Szlagi, ale nieczęsto podejmowana bywa w tak bezpośredni sposób jak w obrazie Nafajdały. Wnętrze dekoracyjnego ornamentu, tradycyjnie przeznaczonego na właściwą treść, wypełnia tu naniesiona na poprzednie warstwy obrazu biel – malarska tabula rasa, sugestia surowego płótna. Kury reprezentują kulturę ludową nieskażoną typową dla współczesności nadprodukcją znaczeń i potrzeb. Ten element obrazu można też odnosić do nurtu animalistycznego, przedstawiającego sceny ze zwierzętami, często zresztą pojawiającego się u Szlagi. Refleksja na temat malarstwa i kulturowych korzeni tego medium przeplata się tu z motywami zaczerpniętymi z podręczników historii sztuki.
Anioł/świnia
FSP ING 0118
Radek Szlaga miesza i zestawia ze sobą różne techniki i estetyki. Jego prace charakteryzuje kakofonia i autoreferencyjność – wykorzystuje wydruki fotografii własnych obrazów, by dorysować na nich nowe elementy, zeskanować je i przerobić na slajd. W pracy z kolekcji Fundacji wadliwie wydrukowane zdjęcie świni – figury kilkakrotnie przez artystę przerabianej – pojawia się obok anioła przerysowanego z książki na temat starodruków. Łącząc te dwa motywy, Szlaga zderza współczesną twórczość ze sztuką dawną, kulturę wysoką z niską.