Agnieszka Brzeżańska

ur. 1972, Gdynia

Malarka, fotografka, autorka ceramiki i wideo. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Warszawie (w pracowni prof. Stefana Gierowskiego) oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio. Czerpie inspiracje z fizyki i filozofii, a także z marginalizowanych przez nowoczesną naukę systemów poznania: alchemii, parapsychologii, ezoteryki, wiedzy tubylczej czy tradycji matriarchalnej. W obrębie jej zainteresowań są motywy religijne oraz obecność mistyki w życiu codziennym i nowoczesnej ikonosferze. Brała udział w 10. Biennale w Berlinie (2018). W 2018 roku podczas Warsaw Gallery Weekend otrzymała Nagrodę Fundacji Sztuki Polskiej ING. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Flora

2016, żakard, 138 × 195 cm

Z utkanej z poliestrowych nitek kompozycji wyłania się kobieca sylwetka otoczona różnymi gatunkami roślin. Ręce i nogi postaci, a także łodygi i kwiaty przypominają rysunki robione palcem na piasku. Ich kształty, połączone z widoczną w tle zmąconą taflą wody, nabierają jeszcze większej płynności. Nałożone na siebie obrazy nagiego ciała, elementów roślinnych i rzeki tworzą wrażenie trójwymiarowości, wprowadzając niepewność co do tego, co znajduje się na powierzchni, a co na dnie. Sekretne siły, jakimi mogą być żywioły oraz energia witalna, to tematy, które artystka często porusza w swojej twórczości. Motyw rzeki pojawia się także w realizowanym razem z Ewą Ciepielewską i Fundacją Razem Pamoja wieloletnim projekcie Flow / Przepływ, w ramach którego wraz z grupą znajomych co pewien czas wybierają się w kilkudniowy rejs po Wiśle lub innej rzece, żeby pobyć razem, przenocować na wyspie, zatańczyć na plaży albo poeksperymentować ze sztuką. Flora jest częścią dyptyku, który po raz pierwszy zaprezentowano na wystawie Boginie w BWA Warszawa w czasie Warsaw Gallery Weekend 2018.

bez tytułu

2018, ceramika szkliwiona, 24 × 20 × 20 cm

Po studiach w Tokio Agnieszka Brzeżańska zainteresowała się rzemiosłem, zwłaszcza ceramiką. Od tamtej pory stworzyła wiele serii wazonów, świeczników, mis, doniczek i innych obiektów, bawiąc się materiałem i eksperymentując z japońskimi technikami szkliwienia. Praca z kolekcji Fundacji powstała pod wpływem inspiracji wazami łużyckimi i pochodzi z cyklu Ziemia rodzinna. Zdobiące ją kształty nagich piersi nawiązują do zainteresowań artystki mocą kobiecości, archetypami, energią witalną i płodnością; zastosowanie kadzielnicy odsyła natomiast do żywiołów: wody i ognia. Na wystawach prace ceramiczne Brzeżańskiej zwykle wypełnione są kwiatami lub służą jako świeczniki.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności