Mariola Przyjemska
ur. 1963, Warszawa
Malarka, autorka fotografii, obiektów i wideo. Absolwentka wydziału malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jej twórczość od początku była silnie osadzona w realiach polskiej transformacji, w obserwacji i często krytyce systemu kapitalistycznego. Jako jedna z pierwszych poruszała tematy współczesnych modeli konsumpcji, kreowania wizerunku, budowania popytu na luksusowe marki i towary. Tworząc serie fotografii i obiektów, wykorzystuje między innymi oderwane od ubrań metki, odkrywając w nich rozmaite symbole, znaczenia i skojarzenia. Jej obserwacje i poszukiwania, choć osadzone w nurcie sztuki krytycznej, nie mają charakteru moralizatorskiego. Mieszka i pracuje w Warszawie
bez tytułu (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie)
FSP ING 0230
Motyw kosmetyków pojawia się w twórczości artystki regularnie od 1997 do 2005 roku zarówno w malarstwie jak i fotografii. Flakony perfum i kosmetyki do makijażu są dla artystki symbolem kreowania kobiecej tożsamości i pracy nad własnym wizerunkiem. Cykl Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie powstał w momencie debaty nad kształtem nowego muzeum i braku pewności co do rozpoczęcia jego budowy. Artystka fotografowała widok z okien swojego mieszkania, na pierwszym planie ustawiając flakony, szminki i błyszczyki. Obiekty te wpisane w pejzaż miejski Warszawy stały się futurystycznym projektem gmachu MSN, idealnie komponując się ze smukłymi sylwetkami szklanych wieżowców. Hołd dla dizajnu przedmiotów codziennego użytku niepozbawiony jest jednak krytycznego komentarza do funkcjonowania mechanizmów rynku oraz kapitalizmu. Zarówno wzrastające na linii horyzontu wieżowce jak i opakowania kosmetyków są symbolami współczesnej konsumpcji.
bez tytułu (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie)
FSP ING 0229
Motyw kosmetyków pojawia się w twórczości artystki regularnie od 1997 do 2005 roku zarówno w malarstwie jak i fotografii. Flakony perfum i kosmetyki do makijażu są dla artystki symbolem kreowania kobiecej tożsamości i pracy nad własnym wizerunkiem. Cykl Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie powstał w momencie debaty nad kształtem nowego muzeum i braku pewności co do rozpoczęcia jego budowy. Artystka fotografowała widok z okien swojego mieszkania, na pierwszym planie ustawiając flakony, szminki i błyszczyki. Obiekty te wpisane w pejzaż miejski Warszawy stały się futurystycznym projektem gmachu MSN, idealnie komponując się ze smukłymi sylwetkami szklanych wieżowców. Hołd dla dizajnu przedmiotów codziennego użytku niepozbawiony jest jednak krytycznego komentarza do funkcjonowania mechanizmów rynku oraz kapitalizmu. Zarówno wzrastające na linii horyzontu wieżowce jak i opakowania kosmetyków są symbolami współczesnej konsumpcji.
bez tytułu (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie)
FSP ING 0231
Motyw kosmetyków pojawia się w twórczości artystki regularnie od 1997 do 2005 roku zarówno w malarstwie jak i fotografii. Flakony perfum i kosmetyki do makijażu są dla artystki symbolem kreowania kobiecej tożsamości i pracy nad własnym wizerunkiem. Cykl Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie powstał w momencie debaty nad kształtem nowego muzeum i braku pewności co do rozpoczęcia jego budowy. Artystka fotografowała widok z okien swojego mieszkania, na pierwszym planie ustawiając flakony, szminki i błyszczyki. Obiekty te wpisane w pejzaż miejski Warszawy stały się futurystycznym projektem gmachu MSN, idealnie komponując się ze smukłymi sylwetkami szklanych wieżowców. Hołd dla dizajnu przedmiotów codziennego użytku niepozbawiony jest jednak krytycznego komentarza do funkcjonowania mechanizmów rynku oraz kapitalizmu. Zarówno wzrastające na linii horyzontu wieżowce jak i opakowania kosmetyków są symbolami współczesnej konsumpcji.
Rondo ONZ
FSP ING 0232
Cykl Rondo ONZ powstał po powrocie artystki z dłuższego pobytu w Pradze. Budowa metra, którą artystka widziała z okna pracowni, była dla niej symbolem dynamicznego rozwoju miasta, powstawania nowej Warszawy. Przez kilka lat Przyjemska obserwowała codzienność robotników, postęp prac oraz wygląd maszyn wykorzystywanych na budowie. Zainteresowanie inżynierią pojawiało się już we wcześniejszych malarskich cyklach, które odwoływały się do wspomnień z dzieciństwa, ponieważ rodzice artystki byli inżynierami. Na powiększeniach fotografii, maszyny i ludzie upodobnili się do zabawek, a wybrane przez artystkę kadry zbudowały spektakl pełen frapujących szczegółów.
Rondo ONZ
FSP ING 0233
Cykl Rondo ONZ powstał po powrocie artystki z dłuższego pobytu w Pradze. Budowa metra, którą artystka widziała z okna pracowni, była dla niej symbolem dynamicznego rozwoju miasta, powstawania nowej Warszawy. Przez kilka lat Przyjemska obserwowała codzienność robotników, postęp prac oraz wygląd maszyn wykorzystywanych na budowie. Zainteresowanie inżynierią pojawiało się już we wcześniejszych malarskich cyklach, które odwoływały się do wspomnień z dzieciństwa, ponieważ rodzice artystki byli inżynierami. Na powiększeniach fotografii, maszyny i ludzie upodobnili się do zabawek, a wybrane przez artystkę kadry zbudowały spektakl pełen frapujących szczegółów.
Rondo ONZ
FSP ING 0234
Cykl Rondo ONZ powstał po powrocie artystki z dłuższego pobytu w Pradze. Budowa metra, którą artystka widziała z okna pracowni, była dla niej symbolem dynamicznego rozwoju miasta, powstawania nowej Warszawy. Przez kilka lat Przyjemska obserwowała codzienność robotników, postęp prac oraz wygląd maszyn wykorzystywanych na budowie. Zainteresowanie inżynierią pojawiało się już we wcześniejszych malarskich cyklach, które odwoływały się do wspomnień z dzieciństwa, ponieważ rodzice artystki byli inżynierami. Na powiększeniach fotografii, maszyny i ludzie upodobnili się do zabawek, a wybrane przez artystkę kadry zbudowały spektakl pełen frapujących szczegółów.
Rondo ONZ
FSP ING 0235
Cykl Rondo ONZ powstał po powrocie artystki z dłuższego pobytu w Pradze. Budowa metra, którą artystka widziała z okna pracowni, była dla niej symbolem dynamicznego rozwoju miasta, powstawania nowej Warszawy. Przez kilka lat Przyjemska obserwowała codzienność robotników, postęp prac oraz wygląd maszyn wykorzystywanych na budowie. Zainteresowanie inżynierią pojawiało się już we wcześniejszych malarskich cyklach, które odwoływały się do wspomnień z dzieciństwa, ponieważ rodzice artystki byli inżynierami. Na powiększeniach fotografii, maszyny i ludzie upodobnili się do zabawek, a wybrane przez artystkę kadry zbudowały spektakl pełen frapujących szczegółów.