08.02.2024
Trwa A–Z #8
A–Z to bezpłatny cykl wykładów online o funkcjonowaniu w świecie sztuki, indywidualne konsultacje portfolio oraz Letnia Szkoła
projekt identyfikacji graficznej A–Z 2024: Martyna Modzelewska
Od teraz możesz się rejestrować na ósmą edycję A–Z.
Start programu już 11 marca.
Ankietę rejestracyjną znajdziesz pod linkiem, a poniżej program wykładów.
Wykłady odbywać się będą o stałej porze 18:00-20:00, na platformie Zoom, w dwuczęściowej formule (prezentacja oraz sesja pytań i odpowiedzi). Zachęcamy do uczestnictwa w całym programie, możesz jednak wziąć udział w wybranych spotkaniach i dołączać w ich trakcie. Link do wykładów otrzymasz po wypełnieniu ankiety.
Program wykładów
- 11.03. Piotr Szenajch
Monstra, bastardy, rykoszety – o pracy nad rozwojem artystycznym - 12.03. C.T. Jasper & Joanna Malinowska
Zderzenia i rykoszety – spotkanie z artystami - 13.03. Aga Wielocha
Uodpornić na przyszłość? – nowe media, multimedia i prace z elementami cyfrowymi - 14.03. Maja Demska
Aaartyst(k)a szuka pracy – co zrobić, kiedy sztuka to za mało? - 18.03. Gunia Nowik
Zbiór dobrych praktyk – jak budować relacje z galerią? - 19.03. Małgorzata Wdowik
Efekt versus proces – jak przyjmować i dawać feedback? - 20.03. Krzysztof Wodiczko
Publiczność Wewnętrzna – spotkanie z artystą - 21.03. Aleksy Wójtowicz w rozmowie z Magdaleną Moskalewicz
Uczciwie nieprzyjemnie – po co osobom artystycznym krytyka sztuki?
Szczegóły wykładów i informacje o wykładowczyniach i wykładowcach na dole strony.
W kwietniu i maju odbędą się konsultacje portfolio
Nabór rozpocznie się po ostatnim wykładzie i potrwa do wyczerpania miejsc. Wszystkie osoby biorące udział w wykładach, 21 marca otrzymają maila z ankietą ewaluacyjną i linkiem do zapisów.
Aby zapisać się na konsultacje musisz mieć przygotowane portfolio. Poprosimy Cię o dołączenie linku do ściągnięcia portfolio via serwis WeTransfer.com, drive.google.com, itp. Portfolio przygotuj w formacie pdf (maksymalnie 20 stron i 20 MB), alternatywnie załącz link do pdf z danymi Twojej strony www, konta na Instagramie, itp.
Letnia szkoła
Trzecia część programu A–Z, to program mentoringowy dla grupy 8-10 osób, która zostanie wyłoniona na podstawie konsultacji portfolio (szczegóły podamy w trakcie konsultacji).
Masz pytania, napisz do nas: zawodowiec@ing-art.pl
Program
Piotr Szenajch. Monstra, bastardy, rykoszety – o pracy nad rozwojem artystycznym
Jak artyści dochodzą do własnego stylu, postawy czy języka artystycznego? Jak udaje im się go dalej zmieniać na dojrzałych etapach kariery? Co kryje się pod pojęciem „talentu”? Wykład zaproponuje zestaw koncepcji pomocnych w myśleniu o pracy nad własnym projektem artystyczno-życiowym. Są one oparte na socjologicznej analizie materiału z wywiadów autobiograficznych z „nowymi klasykami” polskich sztuk wizualnych lat 90. i 2000., jak Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Zofia Kulik czy Wilhelm Sasnal.
Piotr Szenajch specjalizuje się w socjologicznych badaniach biograficznych i dyskursywnych. Jest absolwentem Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW i Szkoły Nauk Społecznych IFiS PAN w Warszawie. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Autor książki „Odczarowanie talentu. Socjografia stawania się uznanym artystą”.
C.T. Jasper & Joanna Malinowska. Zderzenia i rykoszety – spotkanie z artystami
Transgresja czy moralizatorstwo? Odpowiedzialność za świat i społeczeństwo czy subiektywność?
Joanna Malinowska i C.T. Jasper wywodzą się z Trójmiasta i dzielą swoje życie pomiędzy Nowym Jorkiem i Gdynią. Przez wiele lat pracowali indywidualnie, obecnie koncentrują się na tworzeniu wspólnych projektów – instalacji dźwiękowych, rzeźb, performansów i filmów. Ich twórczość oscyluje wokół zagadnień tożsamości narodowej i jej paradoksów, postrzeganych poprzez eksperymentalno-antropologiczny filtr. W 2015 roku reprezentowali Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji pokazując instalację wideo Halka/Haiti 18°48’05”N 72°23’01. Artyści udzielają się także pedagogicznie, C.T. Jasper prowadzi katedrę rzeźby w Tyler School of Art and Architecture w Filadelfii, a Joanna Malinowska wykłada na Uniwersytecie Cornella.
Aga Wielocha. Uodpornić na przyszłość? – nowe media, multimedia i prace z elementami cyfrowymi
Jak zapewnić przetrwanie sztuce opartej na nowych technologiach? Jak dokumentować i archiwizować prace multimedialne? Wykład ma na celu zainspirować artystki i artystów do włączenia myślenia o przyszłości prac, jako elementu praktyki artystycznej. Przedstawimy strategie pozwalające na przygotowanie prac na zmiany, którym nieuchronnie będą podlegać w przyszłości.
Aga Wielocha – badaczka i specjalistka ds. opieki nad sztuką. Jej zainteresowania badawcze dotyczą mechanizmów oraz procesów kolekcjonowania i transmisji sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych, procesualnych formatów, takich jak projekty artystyczne, sztuka partycypacyjna i performance. W 2021 roku obroniła doktorat na Uniwersytecie Amsterdamskim. Obecnie jest stypendystką projektu badawczego "Activating Fluxus" w Instytucie Materialności w Sztuce i Kulturze na Akademii Sztuk Pięknych w Bernie.
Maja Demska. Aaartyst(k)a szuka pracy – co zrobić, kiedy sztuka to za mało?
Skąd artystki i artyści biorą pieniądze? Jakie są zalety i wady pracy w branżach najczęściej wybieranych przez artystki i artystów? Czy warto wspominać w portfolio o aktywności zawodowej spoza sztuki? Na jakie pytania trzeba sobie odpowiedzieć szukając pracy poza sztuką? Wiele artystek i artystów oprócz praktyki twórczej zarabia na życie w innych dziedzinach – często takich, które ze sztuką nie mają nic wspólnego. Bywa to źródłem sprzecznych emocji i moralnych dylematów, ale czasem staje się inspiracją artystyczną, która nadaje twórczości nowego wymiaru.
Maja Demska – artystka, kuratorka, osoba pisząca, projektantka graficzna. Zajmuje się zagadnieniem danych i komunikacji, analizuje afektywne związki między systemami informacyjnymi. Prowadzi warsztaty, tworzy diagramowe dokumentacje procesów i archiwów. Założycielka artist-run-space „Groszowe sprawy”, którego program skupiony był na zagadnieniach pracy, alternatywnych ekonomii i tymczasowości jako strategii przetrwania.
Gunia Nowik. Zbiór dobrych praktyk – jak budować relacje z galerią?
Jak artyści i artystki mogą budować relacje z galerią prywatną? Co ustalić, jak działać, czego oczekiwać? Na przykładach z własnej praktyki galeryjnej, Gunia Nowik opowie jakie relacje można nawiązać z artystami, a także jak wspólnie się rozwijać i nabierać wiatru w żagle.
Gunia Nowik – historyczka sztuki, galerzystka, żeglarka. Zdobywała doświadczenie m.in. w Kunsthalle Friart we Fryburgu w Szwajcarii, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Pawilonie Polskim w Wenecji. Współtworzyła galerię Pola Magnetyczne i współzakładala Hotel Warszawa Art Fair. W 2021 otworzyła nowe miejsce w Warszawie pod szyldem Gunia Nowik Gallery, która reprezentuje takich artystów jak Teresa Gierzyńska, Agata Bogacka, Iza Tarasewicz, Anna Orłowska, Katarzyna Korzeniecka, Jakub Gliński, Daniel Rycharski, pochodzącą z Ukrainy Sanę Shahmuradovą Tańską czy niemiecką rzeźbiarkę Hannah Sophie Dunkelberg.
Małgorzata Wdowik. Efekt versus proces – jak przyjmować i dawać feedback?
Jak opanować strach przed oceną czy przed wystawieniem siebie bądź swojej pracy na ocenę? Jaką rolę pełni język w formułowaniu feedbacku? Stosując odpowiednie narzędzia możemy nauczyć się dostawać i dawać informacje zwrotne na temat pracy, które mogą być rozwijające i otwierające na nowe pola dalszych poszukiwań twórczych.
Małgorzata Wdowik – reżyserka teatralna oraz przewodnicząca Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych. Studiowała reżyserię teatralną na Akademii Teatralnej w Warszawie i wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Reżyserka m.in. trylogii spektakli dotyczących reprezentacji emocji w teatrze “Dziewczynki” (2016/2017), “Gniew” (2018/2019) i „Wstyd”. Studia w DAS Theater w Amsterdamie zakończyła projektem “She was a friend of someone else”, który miał premierę na Festiwalu KUNSTEN w Brukseli. Jej ostatnia premiera “Niepokój przychodzi o zmierzchu” została zrealizowana w Teatrze Pantomimy we Wrocławiu.
Krzysztof Wodiczko. Publiczność Wewnętrzna – spotkanie z artystą
Jaką rolę odgrywają uczestniczki i uczestnicy projektów i jaki mają wpływ na ich integralność? Jak angażować i inspirować osoby uczestniczące w projekcie do dzielenia się i krytycznego wypowiadania swoich doświadczeń?
Krzysztof Wodiczko – artysta multimedialny, teoretyk sztuki, wykładowca akademicki. Do 2010 roku pełnił funkcję dyrektora Center for Advanced Visual Studies i kierował grupą badawczą Interrogative Design Group w Massachusetts Institute of Technology w Cambridge. Jest profesorem Art, Design and Public Domain w Harvard University w Cambridge, wykłada również w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Doktor honoris causa Maine College of Art w Portland (2004) i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2008). Mieszka i pracuje w Nowym Jorku, Bostonie i Warszawie.
Aleksy Wójtowicz w rozmowie z Magdaleną Moskalewicz. Uczciwie nieprzyjemnie – po co osobom artystycznym krytyka sztuki?
Jaką rolę pełni we współczesnym ekosystemie sztuki krytyka? Ile jest światów krytyki, co wspólnego mają teksty krytyczne z fan fiction i co właściwie oznacza „niezależność”? Wygląda na to, że jeżeli w świecie sztuki przejmujemy się pochwałami, to równie poważnie powinniśmy podejść do krytyki. Rozmowa będzie próbą odpowiedzi, jakie znaczenie ma krytyka sztuki w kontekście późnego kapitalizmu – kto ją uprawia, dlaczego to robi i do czego może się przydać osobom artystycznym.
Aleksy Wójtowicz – krytyk i historyk sztuki, researcher, publicysta i okazjonalnie kurator. Redaktor magazynu „Szum” i współpomysłodawca inicjatywy Rok Antyfaszystowski. Interesuje się historią polskiego pola sztuki, związkami sztuki i polityki, kulturą wizualną i socjologią kultury. Publikował m.in. w „Dwutygodniku”, „MiejMiejsce”, „Postmedium” i „OKO.press”.
Dr Magdalena Moskalewicz – historyczka sztuki, kuratorka i krytyczka, do niedawna główna kuratorka triennale sztuki współczesnej FRONT w Cleveland, OH (USA). Specjalizuje się w sztuce po 1945 z Europy Środkowo-Wschodniej i krytycznym muzealnictwie. Autorka szeregu publikacji o sztuce i kulturze. Pracowała w instytucjach wystawienniczych oraz na uczelniach wyższych w Europie i Stanach Zjednoczonych, m.in. MoMA w Nowym Jorku oraz The School of the Art Institute of Chicago. W 2015 była kuratorką Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji.