09.04.2024
Nowe media, multimedia i prace z elementami cyfrowymi – zasoby
Aga Wielocha
Materiały dodatkowe towarzyszące wykładowi Agi Wielochy w ramach 8. edycji A–Z.
Matters in Media Art. Przewodnik po opiece nad sztuka nowych mediow
Zasoby dla kolekcjonerów, osób artystycznych i instytucji każdej wielkości, tworzących lub opiekujących się sztuką nowych mediów. Jeśli masz pytania dotyczące dokumentowania, kolekcjonowania i zachowania tych prac, tutaj znajdziesz praktyczne narzędzia i przykłady.
Przewodnik po zasobach internetowych EAI. Ekspozycja, kolekcjonowanie i ochrona sztuki nowych mediow
https://www.eai.org/resourceguide/
Sztuka mediów przedstawia unikalny zestaw wyzwań związanych z ekspozycją, kolekcjonowaniem i zachowaniem. Przez ostatnie dekady artyści i artysci tworzyli dzieła elektroniczne, od sztuki wideo po prace, których medium jest kod. Założona w 1971 roku EAI (Electronic Arts Intermix) jest organizacją non-profit, która zajmuje się dystrybucją i ochroną kolekcji nowych i historycznych dzieł sztuki wideo. Od 35 lat EAI wspiera tworzenie, wystawianie, dystrybucję i konserwację sztuki wideo, a ostatnio także sztuki cyfrowej. Przewodnik EAI dotyczący wystawiania, kolekcjonowania i konserwacji sztuki medialnej porusza kluczowe kwestie i gromadzi informacje na temat bieżących praktyk i krytycznego dialogu dotyczącego sztuki nowych mediów. Sekcja dotycząca zachowania została utworzona przez IMAP (Independent Media Arts Preservation), organizację non-profit zajmującą się opieką nad sztuką nowych mediów.
Noordegraaf, Julia, Cosseta G. Saba, Barbara. Le Maître, and Vinzenz Hediger, eds. 2013. Preserving and Exhibiting Media Art: Challenges and Perspectives. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Ta ważna i pierwsza w swoim rodzaju publikacja opisuje wyzwania w dziedzinie konserwacji i ekspozycji sztuki nowych mediów. Od czasu pojawienia się tzw. "mediów opartych na czasie" (time-based media), takich jak film, wideo i technologia cyfrowa, artyści i artyści eksperymentują z ich potencjałem. Powstałe prace, oparte na rozwijających się, zmiennych i nietrwałych technologiach, stanowią wyzwanie dla tradycyjnej infrastruktury kolekcjonowania, konserwacji i eksponowania sztuki. Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom, autorzy przedstawiają historyczny i teoretyczny przegląd tej dziedziny na podstawie przykładów.
Rafael Lozano-Hemmer. Najlepsze praktyki konserwacji sztuki nowych mediów z perspektywy artysty
Dragan Espenschied. Pomiędzy performensem a dokumentacją / In between performance and documentation
https://rhizome.org/editorial/2023/may/05/in-between-performance-and-documentation/
Evan Moffitt. What Happens When an Artist’s Technology Becomes Obsolete? New York Times, Oct. 17, 2023
PODCAST: Art and Obsolescence
https://www.artandobsolescence.com/
Rozmowy z ludźmi kształtującymi przeszłość, teraźniejszość i przyszłość sztuki i technologii.
Rhizome
Rhizome wspiera sztukę i kulturę cyfrową poprzez zlecenia, wystawy, stypendia i opieke nad pracami. Założony przez artystę Marka Tribe'a jako lista dyskusyjna e-mailowa, w której uczestniczyli z pierwsze artystki I artysci pracujący online, Rhizome odegrał integralną rolę w historii sztuki współczesnej związanej z technologią cyfrową i internetem. Oprócz konserwacji poszczególnych dzieł sztuki i innych artefaktów kulturowych, zespół Rhizome rozwija infrastrukturę, badania i testuje nowe metody zachowania oraz uczestniczy w projektach oprogramowania open-source. Program został uruchomiony w odpowiedzi na potrzeby ArtBase, archiwum prac cyfrowych Rhizome.
Dušan Barok. Art Doc Web: For Artist and Community Web Archives
https://webarchive.multiplace.org/artdocweb/about.html
Art Doc Archive
W latach 2022/23 projekt Art Doc opracował prototyp archiwizacji dokumentacji praktyk arystycznych artystów berlińskich. Prototyp składa się z trzech części: Art Doc Web to przeszukiwalne lustrzane kopie stron internetowych i kanałów (prototyp online i tekst), Art Doc Parser służy do przetwarzania treści strony internetowej jako danych strukturalnych (kod i dane online), a Art Doc Viz to analiza i wizualizacja postów w mediach społecznościowych (oprogramowanie i dane online oraz tekst). Fazę prototypową towarzyszyły wywiady i seria artykułów na blogu projektowym Reclaim your Archive.
Artwork Documentation Tool. Narzędzie do dokumentacji prac. Dokumentuj swoją pracę podczas jej tworzenia.
https://www.li-ma.nl/article/artwork-documentation-tool/
Dokumentowanie i zachowywanie dzieł sztuki nowych mediow może być skomplikowane i wymagaja czasu i zasobów. Aby artyści mieli większą kontrolę nad przyszłymi prezentacjami swoich dzieł, LI-MA stworzyła narzędzie do dokumentacji dzieł sztuki. LI-MA to platforma dla sztuki cyfrowej i sztuki nowych mediow w Amsterdamie.