Artysta – Zawodowiec

Wykładowczynie radzą i polecają – Natalia Załuska

Natalia Załuska

Jak poruszać się w świecie sztuki, żeby mieć dobry start? Jak płynnie i szybko przejść z okresu studiów do samodzielnego funkcjonowania po studiach?

 

 page57image2132283760
Henri Matisse, Taniec (I), 1909, olej na płótnie
 
Studia to czas wypracowania podstaw naszych dalszych działań – musimy znać mechanizmy naszej pracy oraz tematyczny obszar zainteresowań, czyli stworzyć bazę, która umożliwi nam dobry start!
 
Powinniśmy sami wyznaczać sobie cele – ważne są małe kroki, rzeczy, które możemy sami zorganizować oraz osiągnąć. Jeżeli na wstępie postawimy sobie za cel rozpoczęcie współpracy z galerią, może to być trudne – ale z drugiej strony poprzez inne działania i aktywność możemy sprawić, że któraś z galerii sama się nami zainteresuje i będzie chciała nawiązać kontakt. Jeżeli wypracujemy sobie dobre CV, szanse na taką współpracę będą większe.
 
Artysta od samego początku powinien mieć pomysły i stawiać sobie wyzwania. Dzięki własnej aktywności można nie tylko zrealizować ciekawe projekty, odkryć źródła inspiracji, ale przede wszystkim zwrócić na siebie uwagę środowiska artystycznego.
 
Już na etapie studiów dobrze zacząć zdobywać pierwsze niezależne doświadczenia. Może to być wyjazd na stypendium zagraniczne, zorganizowanie wystawy grupowej lub indywidualnej albo współpraca z innym artystą. Warto brać udział w konkursach, ubiegać się o nagrody i stypendia, znaleźć dla siebie pracownię, pojechać na rezydencję.
 
Ważna jest także orientacja w środowisku artystycznym oraz networking, czyli budowanie i podtrzymywanie relacji oraz proces wymiany informacji i możliwości.
 
Dobrze jest sprecyzować swoje cele, na przykład:
  • „chciałbym stworzyć nowe prace”
  • „chciałabym stworzyć instalację site specific w parku w pobliżu mojego domu, bo interesuje mnie interakcja z lokalną społecznością”
  • „chciałbym mieć wystawę”
  • „chciałabym pokazać swoje prace w galerii non profit, w studio kolegi, w lokalnym domu kultury”

 

Warto również zastanowić się, jak podzielić swój czas. Jaka proporcja jest właściwa? Jak opowiadać o swoich pracach? Jak wypromować nowy cykl prac? To pytania, które często mogą powracać do nas nawet na dalszych, bardziej zaawansowanych etapach naszej kariery zawodowej.

 

page59image2132704272
Maurizio Nannucci, Co zobaczyć, czego nie zobaczyć, 2017, neon
 
Wizyta w pracowni, obecność w mediach społecznościowych i wypełnianie aplikacji to elementy naszej pracy, które musimy znać i rozumieć.
 

Wizyta w pracowni

Do pracowni zazwyczaj przychodzą różne osoby – na przykład kuratorka albo galerzystka – które chcą zobaczyć, czym zajmuje się artysta w ostatnim czasie. Powód wizyty może też być inny: kuratorka lub galerzystka przychodzą, ponieważ szukają twórców, których prace mogłyby zostać włączone do jakiejś konkretnej wystawy.

 

W każdej z tych sytuacji warto umieć rozmawiać o swojej pracy, planach i projektach, a samo takie spotkanie jest zwykle rodzajem konstruktywnej rozmowy, rzadziej krytyką (choć i to może się zdarzyć). Dobrze więc przygotować pracownię tak, żeby osoba, która składa w niej wizytę, mogła skoncentrować się na samych pracach. Czasem warto mieć dodatkowe materiały do rozdania: wizytówki, wydrukowane portfolio czy katalogi.

 

page60image1833280768
Heather Darcy Bhandari, Jonathan Melber, Art / Work, Free Press, 2017 (fragment książki)
 

Aplikowanie do programów i o granty

Czy warto aplikować do wszystkich programów? Na początek do- brze jest zastanowić się nad sensem wysyłania zgłoszenia, jeżeli dany program z założenia skierowany jest do osób pracujących w innym medium niż Wy, jeżeli Wasza praca nie koresponduje z misją danego stypendium lub rezydencji albo Wasze dotychczasowe doświadczenia nie pasują do kryteriów wymienionych w ogłoszeniu.

 

Możecie zminimalizować ryzyko niepowodzenia, pomijając programy, które nie odpowiadają profilowi Waszej twórczości!

 

Co można kontrolować w aplikacji?

  • zgodność z wymaganiami: wiek, ukończone studia, konkretne medium,
  • wysoka jakość zdjęć oraz tekstów w portfolio,
  • dobrze opisane dotychczasowe doświadczenia (zaznaczcie, że naprawdę zależy Wam na uczestnictwie w danym programie!).

 

Czego nie da się kontrolować́?

  • Wasze prace są zbyt podobne lub zbyt różne od prac innych aplikujących osób,
  • opinia jurorów / szczęście / kwestie budżetowe,
  • jurorzy z jakiegoś konkretnego powodu są zainteresowani innymi artystami.

 

page61image1818557616
Heather Darcy Bhandari, Jonathan Melber, Art / Work, Free Press, 2017 (fragment książki)
 

Artist statement / FB / www / Instagram

Popracujcie nad komunikacją, networkingiem, możliwością zwrócenia na siebie uwagi, obecnością w środowisku, podtrzymywaniem kontaktów.

Strony www i media społecznościowe służą jako baza do wyszukiwania informacji na temat artystów i artystek, podpatrzenia, jak artyści ukształtowali swoją karierę, jak konstruują portfolia itp. To także baza do znalezienia informacji na temat galerii – ich programu, wystaw, reprezentowanych artystów, udziału w targach sztuki.

 

page62image1833418288
page62image1833390144
Ilustracje pochodzą z archiwum Natalii Załuskiej
 

Jak rozpocząć współpracę z galerią?

page63image2125438256
Heather Darcy Bhandari, Jonathan Melber, Art / Work, Free Press, 2017 (fragment książki)
 

Współpraca z galerią wymaga umiejętności tworzenia więzi i współdziałania z innymi, pracy w grupie na rzecz osiągania wspólnych celów, zespołowego wykonywania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów.

 

Artysta, który chciałby nawiązać współpracę z galerią, powinien zajmować się sztuką cały czas, być otwarty na nowe możliwości i ścieżki rozwoju. Powinien zachowywać się profesjonalnie: umieć opowiadać o swojej sztuce, trzymać się ustalonych terminów, odpowiadać na maile i telefony.

 

Galerie chętnie podejmują współpracę z osobami, z którymi miały już bezpośredni kontakt. Dlatego lepiej najpierw bezpośrednio poznać samą galerię, jej otoczenie i prezentowanych w niej artystów, niż rozsyłać portfolio lub maile z pytaniami.

 

W trakcie współpracy ważny jest stały dobry kontakt – warto wspierać galerię, angażując się w jej program: przychodzić na wernisaże, aktywnie uczestniczyć w życiu środowiska artystycznego, dzielić się swoimi kontaktami. Więzi osobiste często przekładają się na owocną i długą współpracę.

 

Jeżeli rozpoczynacie współpracę z galerią, powinniście dostarczyć jej CV oraz bibliografię: materiały prasowe na Wasz temat, publikacje, listę osób, które profesjonalnie interesują się Waszą twórczością oraz zdjęcia najnowszych prac. Galeria ustali oraz będzie regulować ceny sprzedaży, będzie się też starać, żeby sprzedane prace trafiały w dobre ręce.

 

Galeria, która decyduje się na współpracę, może mieć różne strategie – czasem pierwszym krokiem jest udział w wystawie zbioro- wej, wystawa solowa lub udział w targach sztuki. Zwykle warunki współpracy omawia się ustnie, a podział zysków ze sprzedaży wynosi 50/50. Praca galerii nie ogranicza się do momentu zorga- nizowania wystawy – galeria powinna przez cały czas działać na rzecz artysty, promować jego twórczość, docierać do prywatnych kolekcjonerów oraz osób związanych z instytucjami. Współpraca jest zwykle długofalowa, a efekty widoczne są dopiero po latach.

 

Czego galeria nie zrobi za Was? Galeria nie będzie dla Was składać wniosków o granty i stypen- dia (ale może w tym pomóc) – trzeba więc dbać o to, żeby mieć zapewnione miejsce do pracy (np. pracownię). Musicie być przygotowani na niespodziewane pytania o dostępne prace. Galeria nie zajmie się Waszymi podatkami ani ubezpieczeniem.

 

Co oferuje galeria? Galeria zajmie się Waszą karierą, nawiązując kontakty z kuratorami oraz kolekcjonerami oraz sprawiając, ze Wasza twórczość stanie się widoczna na scenie artystycznej. Poza tym powinna organizować Wam wystawy solowe raz na 2–3 lata oraz regularnie pokazywać Wasze prace na międzynarodowych targach sztuki.

 

Polecane linki

contemporarylynx.co.uk

artforum.com

artnet.com

magazynszum.pl

e-flux.com

buchhandlung-walther-koenig.de

@jerrysaltz

@the_art_gorgeous

 

Polecane książki

  • Jerry Saltz, How To Be an Artist

“Inspiration leaps off the pages from Jerry Saltz’s new book on creativity. . . . This book is for the artist or non-artist, for the person who gets plain English, for the person who understands that practical talk can coax out the mystical messages that lie underneath.” –Steve Martin

„Art has the power to change our lives. For many, becoming an
artist is a lifelong dream. But how to make it happen? In How to Be an Artist, Jerry Saltz, one of the art world’s most celebrated and passionate voices, offers an indispensable handbook for creative people of all kinds.

From the first sparks of inspiration–and how to pursue them without giving in to self-doubt–Saltz offers invaluable insight into what really matters to emergingartists: originality, persistence, a balance between knowledge and intuition, and that most precious of qualities, self-belief. Brimming with rules, prompts, and practical tips, How to Be an Artist gives artists new ways to break through cre- ative blocks, get the most from materials, navigate career challenges, and above all find joy in the work.

Teeming with full-color artwork from visionaries ancient and modern, this beauti- ful and useful book will help artists of all kinds–painters, photographers, writers, performers–realize their dreams”. (penguinrandomhouse.com)

  • Heather Darcy Bhandari, Jonathan Melber, Art / Work

„The definitive, must-have guide to pursuing an art career–the fully revised
and updated edition of Art/Work, now in its fourteenth printing, shares the tools artists of all levels need to make it in this highly competitive field.

Originally published in 2009, Art/Work was the first practical guide to address how artists can navigate the crucial business and legal aspects of a fine art career. But the rules have changed since then, due to the proliferation of social media, increasing sophistication of online platforms, and ever more affordable digital technology. Artists have never had to work so hard to distinguish themselves–including by making savvy decisions and forging their own paths. Now Heather Bhandari, with over fifteen years of experience as a director of the popular Chelsea gallery Mixed Greens, and Jonathan Melber, a former arts/entertain- ment lawyer and director of an art e-commerce startup, advise a new generation of artists on how to make it in the art world.

In this revised and updated edition, Bhandari and Melber show artists how to tackle a host of new challenges. How do you diversify income streams to sustain a healthy art practice? How can you find an alternative to the gallery system? How do you review a license agreement? What are digital marketing best practices? Also included are new quotes from over thirty arts professionals, updated commission legal templates, organizational tips, tax information, and advice for artists who don’t make objects. An important resource for gallerists, dealers,
art consultants, artist-oriented organizations, and artists alike, Art/Work is the resource that all creative entrepreneurs in the art world turn to for advice”. (amazon.com)

  • Sarah Thornton, Siedem dni w świecie sztuki
    przeł. Małgorzata Kuliś, Propaganda, Warszawa 2011

„Siedem dni w świecie sztuki to wydany w dwunastu krajach bestseller wciągający czytelnika w hermetyczne środowisko artystów, marszandów, kuratorów i kolekcjonerów dzieł sztuki. Sarah Thornton na podstawie setek wywiadów i spotkań z najważniejszymi przedstawicielami niezwykle ceniącej sobie dyskrecję branży artystycznej stworzyła pionierski reportaż pozwalający każdemu z nas zajrzeć za kulisy działalności wielkich światowych muzeów, galerii sprzedających prace za miliony dolarów oraz do wnętrz pracowni ekscentrycznych twórców. Napisana niezwykle przystępnym i bogatym językiem książka stanowi fascynującą lekturę nie tylko dla ludzi zaznajomionych ze sztuką współczesną, ale też dla laików, którzy dzięki niej mogą wkroczyć w świat, gdzie czekają na nich jedynie przyjemne, przełamujące stereotypy doznania. Złożona z siedmiu rozdziałów, z których każdy przedstawia inną część świata sztuki, książka rozpoczyna się dynamiczną relacją z aukcji sztuki współczesnej w Nowym Jorku, by następnie przenieść nas do zimnej sali wykładowej Akademii Sztuk Pięknych tylko po to, aby w następnym rozdziale zabrać na najważniejsze targi sztuki na świecie do Bazylei. W kolejnych rozdziałach wraz z autorką przyglądamy się rozdaniu nagród Turnera w słynnym londyńskim muzeum Tate, odwiedzamy redakcję prestiżowego magazynu «Art Forum», składamy wizytę w japońskich pracowniach znanego ze współpracy z Kanye Westem artysty Takahashiego Murakamiego, aby ostatecznie znaleźć się w Wenecji nad brzegiem basenu w hotelu Cipriani – luksusowej przystani w czasie biennale sztuki dla największych postaci artystycznego świata”. (lubimyczytac.pl)

  • Sarah Thornton, 33 Artists in 3 Acts

„The best-selling author of Seven Days in the Art World now tells the story of the artists themselves-how they move through the world, command credibility, and create iconic works.

33 Artists in 3 Acts offers unprecedented access to a dazzling range of artists, from international superstars to unheralded art teachers. Sarah Thornton’s beautifully paced, fly-on-the-wall narratives include visits with Ai Weiwei before and after his imprisonment and Jeff Koons as he woos new customers in London, Frankfurt, and Abu Dhabi. Thornton meets Yayoi Kusama in her studio around the corner from the Tokyo asylum that she calls home. She snoops in Cindy Sherman’s closet, hears about Andrea Fraser’s psychotherapist, and spends quality time with Laurie Simmons, Carroll Dunham, and their daughters Lena and Grace.
Through these intimate scenes, 33 Artists in 3 Acts explores what it means to be a real artist in the real world. Divided into three cinematic “acts”-politics, kinship, and craft-it investigates artists’ psyches, personas, politics, and social networks. Witnessing their crises and triumphs, Thornton turns a wry, analytical eye on their different answers to the question “What is an artist?”

33 Artists in 3 Acts reveals the habits and attributes of successful artists, offer- ing insight into the way these driven and inventive people play their game. In a time when more and more artists oversee the production of their work, rather than make it themselves, Thornton shows how an artist’s radical vision and per- sonal confidence can create audiences for their work, and examines the elevated role that artists occupy as essential figures in our culture”. (bookdepository.com)

  • Hans Ulrich Obrist, Krótka historia kuratorstwa przeł. Martyna Nowicka, Ha!art, Kraków 2016

„Opowieść o niewidocznej praktyce pionierów kuratorstwa z całego świata uzupełnia znaną narrację o dziełach i ich genialnych twórcach. W rozmowach z Hansem Ulrichem Obristem ojcowie założyciele i matki założycielki dyscypliny, dyrektorzy i pracownicy muzeów i galerii, wolni strzelcy i twórczynie instytucji odtwarzają historię sztuki drugiej połowy XX wieku. Krótka historia kuratorstwa składa się z wywiadów z Johannesem Claddersem, Anne d’Harnoncourt, Wernerem Hofmannem, Walterem Hoppsem, Pontusem Hulténem, Jeanem Leeringiem, Lucy Lippard, Franzem Meyerem, Sethem Siegelaubem, Haraldem Szeemannem i Walterem Zaninim”. (lubimyczytac.pl)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności