01.04.2017
Portfolio - podstawy
Dawid Radziszewski
Portfolio jest dokumentem, który można traktować jako przegląd dzieł i dokonań artysty. Praca nad nim jest dobrym ćwiczeniem dokumentacji, a także selekcji twórczości. Ułożony zestaw prac przydaje się do próby podjęcia kontaktu z kuratorem lub galerzystą. Nim wyśle się portfolio, warto jednak najpierw wybrać się do pracowni czy galerii i osobiście porozmawiać. Wysyłanie bez takiej uprzedzającej wizyty właściwie nigdy nie ma przełożenia na realizację wystawy.
Prezentować swoją twórczość można dziś różnymi sposobami. Najlepszym jest obecność w internecie, ale posiadanie odpowiednio skonstruowanego portfolio może być bardzo pomocne. Z reguły jest niezbędnym elementem wniosku rezydencyjnego lub stypendialnego.
Jak zrobić portfolio?
- Dokonaj selekcji prac.
- Portfolio nie musi być duże. Maksymalnie 20 stron. Pamiętaj o tym, że odbiorca może być bardzo zapracowany. Jeśli zainteresuje go to, co robisz, poprosi o bardziej rozbudowane portfolio.
- Zadbaj o dobrą jakość zdjęć. Przy filmach podaj link do Vimeo lub YouTube’a.
- Zacznij od autoprezentacji (artist statement) – krótkiego opisu aktualnych pól zainteresowań, który da czytelnikowi pojęcie o tematyce prac, ujawniając bieżące inspiracje i motywacje artysty. Wystarczy pół strony tekstu, napisanego według zasady „od ogółu do szczegółu” (np. przy cyklach: najpierw opis, potem prace).
- Prace najlepiej uporządkować od najnowszych do najstarszych.
- Bardzo ważny jest opis każdej pracy: tytuł, rok, technika, wymiary: przy 2D najpierw wysokość, później szerokość, przy pracach przestrzennych wysokość, szerokość, głębokość, przy wideo i pracach dźwiękowych format i czas.
- Na podstawie zwartego i krótkiego opisu i zdjęcia czytelnik powinien sobie wyobrazić pracę. O taki opis można poprosić kolegę albo koleżankę. To nie powinna być interpretacja – warto założyć, że odbiorca portfolio jest inteligentny.
- Nie lekceważ zasad interpunkcji i ortografii.
- Pamiętaj, aby umieścić w portfolio swój biogram (szkoła, wystawy, wykaz prac, nagrody). Dokonaj wyboru, nie ma potrzeby umieszczać informacji o wystawach końcoworocznych czy działalności w samorządzie. Pisz prawdę. Nie dołączaj biogramu w osobnym pliku. Warto dodać też swoje zdjęcie (nigdy to nie zaszkodzi) – być może osoba, do której wysłałasz portfolio zna cię z widzenia albo rozmawiała z tobą, nie znając twojego nazwiska.
- Jeśli w portfolio znajdują się fotografie z wystaw, podpisz je, podając datę i miejsce ekspozycji.
- Przygotuj lekki plik pdf – nie wychodź z założenia, że osoba przeglądająca twoje portfolio ma szybki internet (może to na przykład robić w pociągu albo na iPadzie, może też mieć zapchaną skrzynkę). Strony powinny być zorientowane w poziomie – taki kształt ma monitor komputera. Nazwij plik swoim nazwiskiem, np.: „Magdalena Abakanowicz Portfolio”.
- Portfolio to nie jest osobne dzieło sztuki, powinno być przejrzyste, mieć neutralny dizajn. Stosuj popularne czcionki: Arial, Times.
- Przed wysłaniem daj swoje portfolio do przeczytania kilku osobom – niech przekażą ci swoje uwagi.
- Jeśli portfolio wysyłasz do polskiej galerii, to stwórz je po polsku.
- Dowiedz się, kto jest właścicielem bądź dyrektorem galerii, do której wysyłasz portfolio. Nie pisz „Państwa galerii”, jeśli prowadzi ją jedna osoba.
- Rekomendacje od osób, które znają odbiorcę naszego portfolio są dodatkowym atutem.
- Jeśli wysyłasz portfolio na konkurs, trzymaj się wytycznych dotyczących liczby stron itp.
- Nie dzwoń do galerii, czy dostała portfolio, z pewnością dostała!
Powodzenia!