Artysta – Zawodowiec

Wykładowczynie radzą i polecają – Diana Lelonek

Diana Lelonek

Open calls na festiwale i nagrody

 

Miesiąc Fotografii  w Krakowie – sekcja Show off

 

Fotofringe w Krakowie

 

Fotofestiwal w Łodzi

 

TIFF Festival we Wrocławiu

 

Wro Biennale (nabór co 2 lata)

 

Przegląd Sztuki Survival we Wrocławiu

 

Festiwal „Młode Wilki” w Szczecinie

 

Nagroda KNAF (Galeria Arsenał, Poznań)

 

Warto sprawdzić też przeglądy portfolio, które odbywają się przy okazji trwania TIFF Festival, Miesiąca Fotografii w Krakowie i Fotofestiwalu w Łodzi.

 

Kilka uwag o tym, jak przygotować portfolio

 

  • Layout portfolio powinien być jak najprostszy. Prosty font, układ stron w poziomie (na ekranie komputera tak lepiej się ogląda niż w pionie).
  • PDF powinien być lekki – nie więcej niż 20 MB, tak żeby zmieścił się jako załącznik w mailu. Staraj się nie wysyłać portfolio Wetransferem – jeśli ktoś będzie chciał ściągnąć plik po tygodniu, link nie zadziała. Wyślij portfolio jako zwykły załącznik w mailu.
  • Zacznij od krótkiego wprowadzenia – artist statement i biogramu, czyli kilku słów o sobie i o tym, czym się zajmujesz w sztuce, jakim medium się posługujesz, jaka tematyka Cię interesuje itd. Tekst powinien liczyć najwyżej kilka zdań. Podajemy w nim też datę urodzenia, informacje o ukończonych szkołach, listę najważniejszych wystaw (tych naprawdę najważniejszych).
  • Możesz dołączyć swoje zdjęcie – to może być przydatne, na przykład gdy osoba, której wysyłasz portfolio, zna Cię z widzenia albo już kiedyś rozmawialiście – kiedy zobaczy zdjęcie, to sobie przypomni.
  • Portfolio nie musi być duże, powinno mieć maksymalnie 20 stron.
  • Zadbaj o dobrą jakość zdjęć, przy filmach podaj linki do Vimeo lub Youtube’a.
  • Na początku umieść kontakt do siebie: numer telefonu i e-mail.
  • Opisz swoją ścieżkę edukacji, listę wystaw i publikacji, w kolejności: ukończone szkoły, wybrane wystawy indywidualne (chronologicznie od najnowszych do najstarszych), wybrane wystawy grupowe (chronologicznie od najnowszych do najstarszych).
  • Pokaż po kolei swoje realizacje – najlepiej znów od najnowszych do najstarszych. Przy każdej realizacji umieść opis pracy (tytuł, technika, rok powstania, kilka zdań na temat koncepcji projektu – z czego wynika, jakie były Twoje inspiracje, co jest jego celem itd.). Tekst ma być krótki – pamiętaj, że nikt nie przeczyta długiego elaboratu :) – i nie powinien być interpretacją pracy, powinien za to zawierać dane techniczne. Umieść w nim także najważniejsze informacje, które mogą pomóc osobie oglądającej portfolio w pełniejszym zrozumieniu projektu na podstawie opisu i dokumentacji. Jeżeli masz już teksty z jakiejś wystawy danego projektu, napisane przez kuratora, to warto je wykorzystać (w całości lub fragmentach). Pamiętaj, żeby zawsze podpisać autora tekstu i podać, z jakiej wystawy pochodzi.
  • Bardzo ważny jest opis każdej pracy: tytuł, rok, technika, wymiary: przy pracach 2D najpierw wysokość, później szerokość; przy pracach przestrzennych wysokość, szerokość, głębokość; przy wideo i pracach dźwiękowych format i czas trwania.
  • Jeżeli Twój projekt był już gdzieś pokazywany, to koniecznie wrzuć do portfolio dokumentację ekspozycji oraz opis: gdzie i kiedy odbyła się dana wystawa, jaki nosiła tytuł, czy była to wystawa indywidualna, czy grupowa.
  • Postaraj się o porządną dokumentację fotograficzną w przypadku instalacji, malarstwa, rzeźb czy obiektów – zdjęcie powinno przedstawiać cały obiekt (możesz też wrzucić kilka zdjęć pokazujących go z różnych stron) oraz kilka najważniejszych detali. To samo dotyczy dokumentacji całej ekspozycji – zrób zdjęcie ogólnego planu przestrzeni oraz detali.
  • Jeżeli włączasz do portfolio pracę wideo, dźwiękową, animację lub film dokumentujący działanie performatywne, umieść kilka screenshotów i podaj link do Vimeo lub Youtube’a, gdzie umieszczony jest cały film lub jego fragment (trailer).
  • Nie bombarduj odbiorcy bodźcami – portfolio powinno być czytelne i przejrzyste. Wybierz tylko najlepsze projekty. Nie ma sensu pokazywać w nim ćwiczeń z rysunku, aktów czy martwych natur z pierwszych lat studiów. Skup się na rzeczach ważnych, takich, które Cię w jakiś sposób reprezentują. Nie zagęszczaj stron – lepiej dać jedną czy dwie duże fotografie na stronie niż dziesięć malutkich. Lepiej, żeby jeden projekt zajął kilka stron, niż starać się wszystko upchnąć na jednej. Pamiętaj, że ktoś może oglądać Twoje portfolio na laptopie lub tablecie, a więc prawdopodobnie na dość małym ekranie. Warto, by zdjęcia, które chcesz pokazać, były takiej wielkości, żeby nie trzeba było się zastanawiać, co na nich jest.
  • Jeśli wysyłasz portfolio do osoby mówiącej po polsku lub do instytucji czy galerii polskojęzycznej – wyślij wersję polską. Miej jednak przygotowane dwa oddzielne PDF-y, po polsku i po angielsku. Nie ma sensu robić portfolio dwujęzycznego.

 

Zobacz też: Artystka: Case Study

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności