Radek Szlaga

ur. 1979, Gliwice

Malarz, twórca instalacji i obiektów. Absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Współtworzył grupę Penerstwo. W swoim malarstwie prowadzi rozważania nad obrazem współczesnego świata – miejsca, w którym łączy się wiele pojęć i kultur. Wychowywany w dwóch rzeczywistościach – polskiej i amerykańskiej – zderza nadzieje pokładane we wczesnym polskim kapitalizmie z apokaliptyczną wizją upadłego amerykańskiego miasta. Bohaterami jego obrazów są postacie prawdziwe i fikcyjne, często są to osoby spychane na margines społeczny, jak mieszkańcy prowincji czy ludzie czarnoskórzy. Inspiracje czerpie z literatury i kinematografii, ale też z historii sztuki oraz internetu. Nominowany do Paszportów „Polityki” (2012). Mieszka i pracuje w Detroit i Brukseli.

Nafajdały

2010, olej, płótno, 120 × 90 cm

Problematyka malarstwa jest tematem wielu prac Radka Szlagi, ale nieczęsto podejmowana bywa w tak bezpośredni sposób jak w obrazie Nafajdały. Wnętrze dekoracyjnego ornamentu, tradycyjnie przeznaczonego na właściwą treść, wypełnia tu naniesiona na poprzednie warstwy obrazu biel – malarska tabula rasa, sugestia surowego płótna. Kury reprezentują kulturę ludową nieskażoną typową dla współczesności nadprodukcją znaczeń i potrzeb. Ten element obrazu można też odnosić do nurtu animalistycznego, przedstawiającego sceny ze zwierzętami, często zresztą pojawiającego się u Szlagi. Refleksja na temat malarstwa i kulturowych korzeni tego medium przeplata się tu z motywami zaczerpniętymi z podręczników historii sztuki.

Anioł/świnia

2010, kredka świecowa, ołówek, taśma klejąca dwustronna, papier kredowy, c-print, 35 × 50 cm

Radek Szlaga miesza i zestawia ze sobą różne techniki i estetyki. Jego prace charakteryzuje kakofonia i autoreferencyjność – wykorzystuje wydruki fotografii własnych obrazów, by dorysować na nich nowe elementy, zeskanować je i przerobić na slajd. W pracy z kolekcji Fundacji wadliwie wydrukowane zdjęcie świni – figury kilkakrotnie przez artystę przerabianej – pojawia się obok anioła przerysowanego z książki na temat starodruków. Łącząc te dwa motywy, Szlaga zderza współczesną twórczość ze sztuką dawną, kulturę wysoką z niską.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności