Leaning Glass (Hologram)
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Łukasz Jastrubczak

Leaning Glass (Hologram)

2013 / szyba, farba, projekcja HD / 100 x 100 cm / nr 0152 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja    Wróć
Opis pracy

Lata 60. przynoszą Ameryce pierwsze zwiastuny kryzysu: zaostrzenie się konfliktu w Zatoce Wietnamskiej, Zimna Wojna, wciąż nierozstrzygnięty wyścig kosmiczny czy wreszcie – zamach na Kennedy’ego i Kinga. Wśród społeczeństwa rodzi się bunt – na ulice wchodzą przeciwnicy polityki imperialistycznej i konsumpcjonizmu. Walkę o swoje prawa rozpoczynają mniejszości etniczne i seksualne. Natomiast ze strony artystów pojawia się pomysł, aby sztuka – po prostu – zniknęła. Im mniej będzie materialna, tym mniej będzie podlegać zasadom rynku kapitalistycznego. Ciężej będzie ją sprzedać, kupić i tym samym uczynić zależną od pieniądza. Tak rodzi się sztuka konceptualna. Jednym z jej pionierów staje się Joseph Kosuth. W 1965 tworzy instalację „Square Clear Glass Leaning”.
Nawiązując do tego obiektu oraz burzliwej epoki lat 60., Łukasz Jastrubczak wykonuje „Hologram”. Artysta – zdeklarowany jako „liryczny postkonceptualista” – mówi o swojej instalacji jako o uaktualnieniu pracy Kosutha do czasów obecnych – czasów późnego kapitalizmu. W „Hologramie” zniknięcie sztuki zostaje utożsamione ze zmianami, które poskutkowały destabilizacją globalnego obiegu finansowego. Wedle intencji artysty, płonąca sztabka złota mówi zarówno o dematerializacji obiektu rozumianego jako dzieło sztuki, jak i o zanikaniu materialnego pieniądza.
Praca była częścią dysertacji doktorskiej artysty pt. „Milczenie jest złotem”.
 

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.